برداشت نوبرانه انگور در روستای نصیرآباد مشگین‌ شهر

1402/05/26 - 12:03 - کد خبر: 98297 نسخه چاپی

نصر: باغدار مشگین شهری توانست با کاشت نهال اصلاح شده و مقاوم به کم آبی، میزان برداشت این محصول را افزایش داده و حدود ۳۰ تا ۴۵ تن انگور در هر هکتار برداشت کند.

به گزارش نصر، علی مقدم یک باغدار مشگین‌شهری امسال توانست با کاشت نهال‌های اصلاح شده انگور در روستای نصیرآباد، محصول فراوان با برداشت زودرس تولید و روانه بازار مصرف کند.
این باغدار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: انگور این باغ از نوع مقاوم به کم آبی و انواع بیماری ترکمن چهار است که در سال ۱۴۰۰ کاشته شده و اکنون به مرحله میوه دهی رسیده است.
بر اساس این گزارش سرمازدگی در سال جاری بخش حدود نیمی از باغات مشگین‌شهر دچار خسارت کرده است این در حالی است که باغ این کشاورز مشگین شهری به‌طور کامل از سرما و خسارت‌های ناشی از آن در امان مانده است.
مقدم استفاده از درختان اصلاح شده انگور و روش داربستی و روسیمی را موجب در امان ماندن این باغ از سرمازدگی و افزایش سه برابری محصول تولیدی آن ذکر کرد.
وی از راه اندازی نهالستان تخصصی انگور در روستای نصیرآباد خبر داد و یادآورشد: باغداران مشگین‌شهری به‌طور معمول در باغ‌های سنتی حدود ۱۰ تا ۱۲ تن از هر هکتار محصول برداشت می‌کنند ولی در این باغ حدود ۳۰ تا ۴۵ تن محصول برداشت می‌شود.
به گفته وی ، در شهرستان مشگین‌شهر سالانه در حالت عادی حدود ۲۸ هزار تن انگور تولید می‌شود که با استفاده از ارقام اصلاح شده و روش روسیمی می‌توان میزان تولید را تا ۱۰۰ هزار تن رساند.
مدیر جهاد کشاورزی مشگین شهر نیز گفت: امسال در بیش از ۲ هزار هکتار از ۱۴ هزار هکتار باغ موجود در شهرستان مشگین‌شهر، انواع ارقام انگور کشت شده است.
داور وزیری رقم غالب انگور در این شهرستان کشمشی بی‌دانه ذکر کرد و افزود: ارقام دیگری همچون شاهانی، صاحبی، خلیلی، یاقوتی، نورس، آلدرق، گلین بارماقی، رسمی و سلطانی نیز در این شهرستان استحصال می‌شود.
وی سیلیس‌دار بودن خاک منطقه، موقعیت خاص جغرافیایی و اختلاف شدید دمای شب و روز را عامل اصلی مرغوب بودن انگور مشگین‌شهر ذکر کرد که اغلب مصرف تازه خوری داشته و با توجه به قند بیش از ۲۷ درصد و تُرد بودن محصول، مشتریان زیادی در سایر مناطق کشور هم دارد.
برداشت نوبرانه انگور در روستای نصیرآباد مشگین‌ شهر خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار