مدیرکل بیمه سلامت استان؛

بیمه سلامت آذربایجان‌ شرقی ۱۷۵ میلیارد ریال برای زوج‌ های نابارور هزینه کرد

1402/05/26 - 10:32 - کد خبر: 98286 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی گفت: در یک سال گذشته اعتباری ۱۷۵ میلیارد ریال برای زوج های نابارور زیر پوشش این مجموعه هزینه شده است.

به گزارش نصر، وحید مجیدی روز پنجشنبه در گفت وگویی مجموع زوج های نابارور نشان دار شده آذربایجان شرقی توسط بیمه سلامت را سه هزار و ۳۰۲ نفر اعلام و اظهار کرد: از این تعداد ۳۴۲ نفر را آقایان و بقیه را بانوان تشکیل می دهند که پرونده پزشکی آنها در بیمه سلامت استان مفتوح است و در طول سال از انواع خدمات مربوطه بهره مند می شوند.
وی میزان سقف حمایت های مالی بیمه سلامت از زوج های نابارور را سالانه ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد که بر اساس قانون هر زوج می تواند در طول سه مرتبه از خدمات مربوطه بهره مند شود.
مجیدی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ قلم انواع دارو و خدمات آزمایشگاهی برای زوج های نابارور در تعهد سازمان بیمه سلامت کشور است، یادآور شد: طی یک سال اخیر در زمینه های دارویی و خدمات سرپایی برای زوج های نابارور بیش از ۱۰۵ میلیارد ریال توسط بیمه سلامت هزینه شده است.
وی مجموع هزینه های بیمه سلامت در حوزه خدمات بستری برای زوج های نابارور آذربایجان شرقی در همین مدت را ۱۷ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: علاوه بر این هزینه ها، طی سال گذشته ۴۸ میلیارد ریال نیز در قالب پرداخت هزینه های خسارت متفرقه به این افراد کمک شده است.
مجیدی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته بیش از ۱۶ هزار مادر باردار، ۶۹ هزار مادر شیرده و بالغ بر ۱۴۴ هزار کودک زیر پنج سال از خدمات درمانی و بیمه‌ای در آذربایجان شرقی بهره‌مند شده‌اند، یادآور شد: بیش از ۵۲ درصد کل جمعیت استان زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند که نزدیک به ۹۰ درصد این جمعیت به‌ صورت رایگان از خدمات این مجموعه استفاده می کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر دهک‌های درآمدی یک تا پنج به صورت رایگان زیرپوشش بیمه سلامت قرار دارند، افزود: با پیشنهاد وزارت بهداشت و تصویب هیات دولت، برای حمایت از افراد کم درآمد و نیازمند علاوه بر دهک‌های یک تا سه، دهک‌های چهار و پنج نیز زیرپوشش بیمه رایگان سلامت قرار گرفتند.
مجیدی از اعطای وام کم بهره توسط بیمه سلامت برای بیماران خاص در سطح کشور و آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: طی سال گذشته یکهزار و ۴۰۰ نفر توسط این سازمان به بانک های عامل از جمله بانک مهر معرفی و تشهیلات خود را دریافت کردند، اما امسال در قانون بودجه هیچ ردیفی به این منظور تصویب نشده است.
وی شناسایی بیماران خاص و دیابتی را از جمله اقدامات مهم بیمه سلامت برشمرد که با ثبت مشخصات آنها در سامانه بیمه سلامت، هزینه دارویی آنها به حدود سه درصد خواهد رسید که اقدامی بسیار مهم و قابل توجه در حمایت از این بیماران است.
مجیدی نبود اهرم های قانونی برای الزام به بیمه کردن را از جمله چالش ها و مشکلات مهم بیمه سلامت دانست و با تاکید بر اینکه در این زمینه نیازمند کمک و اطلاع رسانی رسانه ها هستیم، گفت: متاسفانه به لحاظ قانونی هیچ معبر اجرایی برای این منظور تعیین و پیش بینی نشده است، در حالیکه اگر مردم نسبت به خدمات بسیار وسیع و مهم بیمه سلامت آگاهی پیدا کنند، به طور قطع میزان افراد تحت پوشش به وطر فزاینده ای افزایش پیدا می کند.
وی مشخص نبودن ساختار بیمه سلامت در زمینه شرکت خدماتی یا بیمه ای بودن را از دیگر مشکلات این مجموعه بیان کرد و ادامه داد: در هر حال امروز پس از سال ها از تاسیس این نهاد باید در این زمینه تعیین تکلیف شود تا رئوس و اهداف سازمانی بر اساس آن تعریف و تدوین شود.
مجیدی از شرایط عمومی سلامت جامعه در بخش درمان انتقاد و اظهار کرد: بدون تعارف باید اذعان کرد که وضعت سلامت جامعه می تواند بسیار بهتر و مطلوب تر از شرایط کنونی باشد و انتظار از خروجی های حوزه سلامت بیش از وضعیت کنونی است.
وی سرگردانی بیماران در مراکز درمانی و کمبودهای دارویی را از چالش ها و مشکلات پیش روی نظام سلامت دانست.
مجیدی با اعلام اینکه بیمه سلامت آذربایجان شرقی هم اکنون با تمام داروخانه های آذربایجان شرقی قرارداد همکاری دارد، یادآور شد: به جز تنها یک داروخانه تمام این واحدهای خدماتی برای دارندگان بیمه سلامت ارایه خدمت می کنند و هیچ مشکلی در این زمینه جود ندارد.
مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تعدادی از افراد فرصت طلب و سودجو از نام و عنوان این مجموعه برای مقاصد مالی خود بهره برداری سوء می کنند، گفت: تعدادی از شرکت ها با عناوینی همچون بیمه تکمیلی سلامت و بیمه های درمانی سلامت به دنیال اخاذی از مردم هستند که باید هم استانی ها در صورت مشاهده این قبیل شرکت ها، مراتب را به سازمان بیمه سلامت اطلاع دهند.
مجیدی تماس با شماره تلفن ۱۶۶۶ را بهترین پل ارتباطی درباره بروز انواع تخلفات در حوزه بیمه سلامت اعلام کرد و افزود: مردم در صورت برخورد با هر گونه تخلف و نیز شرکت هایی که با نام و عنوان بیمه سلامت اقدام به تماس های تلفنی با منازل می کنند، می توانند به این شماره اطلاع دهند تا در سریع ترین زمان ممکن مورد رسیدگی قرار بگیرد.
به گفته وی بیمه سلامت هیچ شرکت و شعبه خدماتی با عناوین بیمه های تکمیلی ندارد.
بیمه سلامت آذربایجان‌ شرقی ۱۷۵ میلیارد ریال برای زوج‌ های نابارور هزینه کرد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار