کیانی در نشست با رسانه‌ها خبر داد:

ارس، صنعتی ترین منطقه آزاد کشور

1402/05/24 - 19:40 - کد خبر: 98211 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه غریب به ۳۰۰ واحد تولیدی صنعتی در منطقه آزاد ارس فعال است، افزود: ارس صنعتی ترین منطقه آزاد کشور است و سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش حجم تولید، صادرات و ارزش بودیم.

به گزارش نصر، مجید کیانی در نشست خبری با حضور خبرنگاران آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ۱۲ خوشه صنعتی در این منطقه آزاد تجاری وجود دارد، گفت:  در سال رشد تولید و مهار تورم توجه ویژه ای به گسترش خط تولید واحدهای صنعتی و تسهیل مسائل صنعتگران و رفع چالش ها داشتیم.
وی با بیان اینکه قریب به ۳۰۰ واحد تولیدی صنعتی در منطقه آزاد ارس فعال است، افزود: ارس صنعتی ترین منطقه آزاد کشور است و سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش حجم تولید، صادرات و ارزش بودیم.
کیانی اضافه کرد: آمارها نشان دهنده ظرفیت منطقه آزاد ارس در حوزه صنعت است و در تلاش هستیم فضاهای جدید برای توسعه منطقه و واحدهای تولیدی ایجاد کنیم.
وی با تاکید بر اینکه رشد تولید و رفع موانع تولید از سیاست های منطقه آزاد ارس بود، گفت: در این راستا ارس دومی در حال تولد است و فاز سوم توسعه در حال اتمام است.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس با اشاره به اینکه ۲۳۶ هکتار اراضی برای توسعه منطقه جدید صنعتی ایجاد شد، ادامه داد: تولیدات صنعتی در سه ماهه اول  سال ۱۴۰۲، به بالغ بر ۵۲ هزار تن رسید و تولیدات کشاورزی در سال ۱۴۰۱ بالغ بر  ۱۳۳ هزار تن بود و صادرات ۱۱۰ درصد افزایش داشت.
کیانی با بیان اینکه خوشه های صنعتی باید مکمل یکدیگر باشند تا چرخه ارزش تولید حفظ شود، افزود: در حال حاضر واحدهای صنعتی منطقه آزاد ارس در عرصه های فولاد، خودرو، صنایع ساختمانی، آرایشی بهداشتی، غذایی، نساجی، شیمیایی و... فعال هستند و مکمل خوشه های استان نیز هستند و نیازها، مواد اولیه و اقلام مورد نیاز یکدیگر را تامین می‌کنند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه صنایع فعال در منطقه آزاد ارس دوستدار محیط زیست هستند، گفت: بیشتر محصولات تولیدی باید صادرات محور و دوستدار محیط زیست باشد چرا که جلفا و ارس در مرز سه منطقه حفاظت شده قرار دارد و مسائل زیست محیطی باید توجه ویژه داشت.
کیانی به تقویت تعامل ارس با اتاق بازرگانی تبریز و جلفا نیز اشاره کرد و افزود: برخی ارگان های استان با منطقه آزاد زاویه داشتند و مقاومتی در بدنه دولتی برای همکاری وجود داشت اما با تعاملات و جلسات مکرر با استاندار به مرور مشکلات کاهش یافت.
وی به تشکیل کارگروه های تخصصی برای حل مشکلات منطقه نیز اشاره کرد و ادامه داد: مهترین مسئله برنامه ریزی بود، برنامه میان مدت سه ساله ای تهیه شد و طبق این برنامه سیاست گذاری، راهبردها و پروژه ها مشخص شد که اکنون در قالب ۱۱۶ پروژه شاهد اجرای ان هستیم.
وی با بیان اینکه تبدیل شدن به قطب گردشگری یکی از سیاست های اصلی بود و نتایج خوبی از این حوزه گرفته شد، گفت: ارس دومین ژئو پارک ایران  را داراست.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد ارس اضافه کرد: اولین نمایشگاه خارجی منطقه آزاد ارس در ایروان در راستای توسعه صادرات و افزایش سرمایه گذاری برگزار خواهد شد.
وی همچنین تخصصی کردن بازارهای جلفا به منظور دسته بندی صنایع در فروش را از دیگر برنامه های این منطقه ازاد خواند.
انتهای پیام/
ارس، صنعتی ترین منطقه آزاد کشور گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار