گزارش/

شیرینی باقلوای سنتی گوگان زیر زبان گردشگران

1402/05/23 - 16:55 - کد خبر: 98128 نسخه چاپی

نصر: باقلوای سنتی گوگان از جمله ۳۸ خوراکی‌ و شیرینی‌ لذیذ آذربایجان‌ شرقی محسوب می‌شود که در فهرست آثار ناملموس این استان ثبت ملی شده و به عنوان سوغات ارزشمند این منطقه کام مردم و گردشگران را همچون عسل شیرین می‌کند.

به گزارش نصر، آذربایجان شرقی از قطب های مهم تولید و صادرات شیرینی و شکلات در کشور بوده و شهرهای مختلف این استان دارای شیرینی های سنتی منحصر به فردی هستند که به عنوان تحفه از سوی گردشگران به نقاط مختلف کشور سوغات برده می شوند.
تنوع خوراکی ها و شیرینی های این استان موجب شده تا حدود ۳۸ خوراکی و شیرینی آن در فهرست آثار غیرملموس میراث فرهنگی ثبت ملی شود که از جمله می توان به شیرینی قرابیه تبریز، شیرینی اهری و باقلوای گوگان اشاره کرد و از مشهورترین و لذیذترین شیرینی های این دیار با قدمتی دیرینه به حساب می آیند.
شهر گوگان از پایگاه های تولید نوعی شیرینی سنتی خوشمزه با نام باقلوا بوده و با بیش از ۱۰۰ سال قدمت مورد پسند بسیاری از افراد جامعه و گردشگران است و به شکل لوزی و از بادام و گردو تهیه می شود و به علت داشتن ترکیبات مختلف مانند هل، گلاب، بادام، گردو و پسته دارای طعم و مزه های متفاوت و فوق العاده ای است.
شهر گوگان از پایگاه های تولید نوعی شیرینی سنتی خوشمزه به نام باقلوا بوده و با بیش از ۱۰۰ سال قدمت مورد پسند بسیاری از افراد جامعه و گردشگران است و به شکل لوزی و از بادام و گردو تهیه می شود و به علت داشتن ترکیبات مختلف مانند هل، گلاب، بادام، گردو و پسته دارای طعم و مزه های متفاوت و فوق العاده ای است.
شیرینی سنتی باقلوای گوگان که بدون افزودنی نگهدارنده از گذشته در تنورهای سنتی منازل تولید می شود به نظر کارشناسان مربوطه دارای ماندگاری بیش از ۲ ماه در شرایط عادی و بیش از ۶ ماه درون یخچال است.
ارزش و جایگاه شیرینی باقلوای سنتی گوگان در سطح استان به ویژه این شهرستان تا آنجایی است که در سال ۱۳۹۴ با شماره ۱۱۸۸ در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی ثبت ملی قرار گرفت و در سال ۱۴۰۰ از نماد شهری باقلوای سنتی گوگان و لوح ثبتی آن به عنوان یکی از میراث های ناملموس استان در این شهرستان رونمایی شد.
در زمان کنونی تجاری سازی صنعت تولید این نوع شیرینی، ایجاد خوشه صنعتی و معرفی پیش از پیش آن از خواسته های فعالان این عرصه و مسوولان شهرستان گوگان است که به نظر آنان با عملیاتی شدن این موارد علاوه بر اشتغالزایی برای علاقه مندان به فعالیت در این عرصه موجب توسعه این شهرستان و جذب گردشگران بیشتر می شود و حمایت های دولتی نیز در این مسیر راهگشا است.

باقلوای گوگان از آثار ناملموس ثبت ملی آذربایجان شرقی است
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه حدود ۳۸ مورد از خوراکی‌های اصیل آذربایجان شرقی ثبت ملی شده است، می گوید: قرابیه تبریز، شیرینی اهر و باقلوای گوگان از جمله این خوراکی ها هستند که به عنوان آثار ناملموس استان ثبت ملی شده اند.
احمد حمزه زاده، می افزاید: یکی از اهداف مهم ثبت ملی آثار ناملموس از جمله غذاها و شیرینی‌های سنتی استان، حفظ اصالت و هویت واقعی و به ارث گذاشتن فرهنگ غذایی و سنت‌های منطقه برای آیندگان است.
وی با اشاره به ادامه روند گردآوری مستندات سایر آثار ناملموس استان برای ثبت ملی، اظهار می کند: آذربایجان شرقی به واسطه تاریخ، فرهنگ و تمدن دیرینه خود از استان‌های برخوردار و غنی در حوزه های فرهنگ، آداب، سنن و خوراکی‌های لذیذ است و این اداره کل به عنوان متولی اصلی حراست از مواریث فرهنگی، ثبت ملی آن‌ها را به صورت جدی پیگیری می کند.

قدمت تولید باقلوای سنتی گوگان به حدود ۱۰۰ سال می رسد
فرماندار آذرشهر نیز با بیان اینکه قدمت تولید شیرینی سنتی باقلوای گوگان به حدود ۱۰۰ سال پیش برمی گردد، می گوید: با تجاری سازی و سرمایه‌ گذاری در زمینه توسعه تولید این نوع شیرینی در این شهرستان می توان برای جوانان علاقه مند اشتغالزایی ایجاد کرد.
شمسعلی محمودیان، با اشاره به مشکلات صنعت تولید باقلوا سنتی گوگان در منطقه، می افزاید: تجاری سازی باقلوای گوگان نیازمند حمایت مسوولان و همکاری فعالان این صنف است و عملیاتی شدن این روند موجب توسعه بیش از پیش این صنعت و بخش گوگان می شود.
وی با تاکید بر ضرورت ارایه آموزش های نوین برای تولیدکنندگان باقلوای گوگان در راستای تجاری سازی، بازاریابی و مشتری مداری در جهت حفظ، معرفی و ارتقای کمی و کیفی این شیرینی، اظهار می کند: این شیرینی از ظرفیت های بالقوه اقتصادی، سنتی و تجاری گوگان بوده و اقدام های خوبی در گذشته برای شناساندن آن انجام شده است و این روند نیاز به تداوم دارد.شیرینی سنتی باقلوا از ظرفیت های بالقوه اقتصادی، سنتی و تجاری گوگان بوده و اقدام های خوبی در گذشته برای شناساندن آن انجام شده است و این روند نیاز به تداوم دارد.
فرماندار آذرشهر با بیان اینکه برندسازی موجب اعتماد، معرفی و رونق بیش از پیش این شیرینی می شود، می گوید: برای تجاری سازی و بازاریابی این شیرینی باید از ظرفیت های ادارات مرتبط و اتاق بازرگانی و گوگانیان مقیم تبریز استفاده شود.
محمودیان، با اعلام حمایت همه جانبه مدیریت شهرستان در معرفی و تجاری سازی باقلوای گوگان در راستای برنامه ها و سیاست های دولت سیزدهم جهت ایجاد اشتغال پایدار و بهره گیری و معرفی ظرفیت های بومی، ادامه می دهد: آماده همکاری در هماهنگی برای برگزاری دوره های آموزش فنی حرفه ای برای فعالان این صنعت، تسهیل در صدور پروانه فعالیت و پیگیری ارایه تسهیلات بانکی به فعالان این حوزه هستیم.
وی عدم دسترسی به بازارها، نبود توان چانه‌زنی و عدم آشنایی به تجهیزات را از جمله تهدیدهای حوزه تولید باقلوای سنتی گوگان اعلام و یادآوری می کند: برای توسعه تولید این شیرینی سنتی باید از ظرفیت و توان سرمایه‌گذاران استفاده کرده و آن را در قالب خوشه صنعتی یا شرکت‌های تعاونی معرفی و زمینه استقرار کارگاه های کوچک در شهرک صنعتی شهید سلیمی را فراهم کرد.

ایجاد خوشه صنعتی باقلوای سنتی گوگان ضروری است
نایب رییس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به ضرورت حمایت از تولید شیرینی باقلوای سنتی گوگان و ایجاد خوشه صنعتی آن، می گوید: اتاق بازرگانی تبریز برای توسعه و رونق تولید این شیرینی آماده همکاری است.
مسعود بنابیان، با بیان اینکه محصولات سنتی محلی مانند نان فطیر بستان آباد، نان اسکو، پنیر لیقوان و شیرینی باقلوای گوگان می توانند اقتصاد شهرهای کوچک را متحول کنند.محصولات سنتی محلی مانند نان فطیر بستان آباد، نان اسکو، پنیر لیقوان و شیرینی باقلوای گوگان می توانند اقتصاد شهرهای کوچک را متحول کنند، ادامه می دهد: این شیرینی باید هرچه سریعتر برندسازی شود تا از ثبت محصولات تقلبی به نام باقلوای سنتی گوگان در بازار جلوگیری بعمل آید.
وی اظهار کرد: خوشه صنعتی باقلوای سنتی گوگان می تواند در قالب کارگاه های کوچک در فاز ۲ شهرک صنعتی شهید سلیمی راه اندازی و برای برند سازی و معرفی بیشتر آن، در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ عرضه شود.
انتهای پیام/
شیرینی باقلوای سنتی گوگان زیر زبان گردشگران خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار