رییس‌کل گمرک:

ایستایی پنج میلیون تن کالا ذخیره استراتژیک محسوب می‌شود

1402/05/22 - 13:15 - کد خبر: 98038 نسخه چاپی

نصر: رییس‌کل گمرک ایران با اشاره به اینکه چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا در محوطه، لنگرگاه و کشتی‌ها وجود دارد، گفت: ایستایی پنج میلیون کالا برای طی مراحل گمرکی عادی است و ذخیره استراتژیک محسوب می‌شود، زیرا چرخه ورود تا ترخیص چنین روندی را ایجاد می‌کند.

به گزارش نصر، محمد رضوانی فر امروز (یکشنبه) در نشستی خبری با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۷۰ میلیون تن کالا شامل ۱۲۲ میلیون تن صادرات و ۳۸ میلیون تن واردات از گمرک عبور کرده است، خاطرنشان کرد: تا پایان ۲۱ مرداد امسال سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا در محوطه گمرکات و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن با ۲۵ کشتی در لنگرگاه موجود است که مجموعا به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن می‌رسد.
وی افزود: کالاهای ایستایی در گمرک ذخیره استراتژیک محسوب می‌شوند، زیرا محل نگهداری مانند مخازن، انبار و سیلوها برای حفاظت از محصولات وارداتی هستند.
رضوانی فر تصریح کرد: بخشی از ایستایی کالا به دلیل اظهار نشدن کالا به گمرک در زمان ورود و پیش از آغاز عملیات گمرکی است، تا زمانی که اسناد در اختیار تاجر به گمرک ارائه نشود امکان انجام تشریفات گمرکی نیست.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ماندگاری کالا پس از اظهار به گمرک به استعلام از دستگاه‌های مربوطه می‌شود که به صورت سیستمی ارسال می‌شود و در زمان‌بندی شفاف و قانونی باید به آن پاسخ داده شود که عموماً هفت روز در نظر گرفته شده است، به طور قطع گمرک اجازه ندارد بدون این مجوزها کالایی را ترخیص کند.
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه بخشی دیگر از ماندگاری به مدت زمان صدور کد ساتا و تخصیص ارز مربوط می‌شود، تاکید کرد: در این شرایط که به دوره بعد از صدور ترخیص کالا بازمی‌گردد، هر چند ترخیص تایید شده، اما برخی از تجار بار خود را در گمرک نگه می‌دارند. در واقع این عوامل باعث ماندگاری کالا می‌شوند وگرنه متوسط انجام رویه گمرکی به یک روز هم نمی‌رسد.
وی درباره میزان واردات برنج اظهار داشت: دو سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و یک سال گذشته ٧٢٣ میلیون دلار برنج وارد کشور شد و چهار ماهه امسال در پیک دوران واردات ۵٠٩ هزار تن برنج وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٣١ درصد کاهش پیدا کرده است.
رضوانی فر خاطرنشان کرد: از شامگاه ٣١ تیرماه تا آبان ماه با هدف حمایت از تولید داخل امکان ترخیص برنج وجود ندارد که سال گذشته با هدف تنظیم بازار این محدودیت برداشته شد و با همین قانون در حال حاضر ۶۵ هزار تن برنج در گمرکات باقی مانده که تا آبان ماه امکان ترخیص تنها وجود ندارد و در این شرایط باید توجه داشت که هند هم صادرات برنج را ممنوع کرده است.
انتهای پیام/
ایستایی پنج میلیون تن کالا ذخیره استراتژیک محسوب می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار