مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی:

آب کل شهر تبریز به روش پمپاژ از زرینه رود تامین می‌شود

1402/05/21 - 17:36 - کد خبر: 97990 نسخه چاپی

نصر:  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به وضعیت تامین آب شمال شهر تبریز و قطعی آب این منطقه طی روزهای گذشته، گفت: اکنون کل شهر تبریز به روش پمپاژ از زرینه رود تامین می‌شود.

به گزارش نصر، محمد خانی جمعه شب، ۲۰ مردادماه در گفت‌وگوی خبری، اظهار کرد: مردادماه امسال بنا به گزارش مسئولان هواشناسی، به علت کاهش شدید بارندگی، گرمترین مردادماه ۵۰ سال اخیر بوده است.
وی افزود: وضعیت تولید و مصرف آب در تبریز در حالت برابری قرار دارد و با توجه به گرمی هوا و کاهش ۲۰ الی ۳۰ درصدی دبی چاه‌های استان، وضعیت شکننده است.
وی با بیان این‌که وضعیت تامین آب شرب چهار شهر استان به خصوص تبریز حادتر است، گفت: سد نهند به عنوان یکی از منابع تامین آب شرب تبریز، متاسفانه کاملا از مدار خارج شده و طی ۲۰ سال گذشته اولین بار کاملا خشک شده است. تاثیر این خشکی در فروردین امسال این بود که به جای ۲۴ میلیون مترمکعب، چهار میلیون مترمکعب آب داشت و مشخص بود که امسال این سد، آورده‌ای نخواهد داشت.
خانی افزود: آب این سد را طی چهار ماه اول سال به شش شهری که از آن تغذیه می‌کردند، به ترتیب از تحت پوشش سد کنار گذاشتیم و مجبور شدیم تا به جای تامین آب سرازیری شمال شهر تبریز، خط انتقال آب را از طرف داخل شهر به سمت بالادست هدایت کرده و تمامی شهر به حالت پمپاژ در حال تغذیه هستند. اکنون مسیری که به صورت ثقلی آبیاری می‌شد، از طریق پمپاژ آبیاری می‌شود.
وی تاکید کرد: این پمپاژ، موازنه شبکه را به هم زده و سیستم هیدرولیک شبکه را به هم ریخته است و تنظیمات آن، زمان می‌برد. این تنظیمات، ۱۵ روز زمان می‌خواست که ۱۰ روز آن رد شده و سه الی پنج روز دیگر تنظیمات شبکه تمام خواهد شد.
وی با بیان این‌که اکنون آب تمامی شهر تبریز از طریق زرینه رود تامین می‌شود، گفت: ما با خشکی سد نهند، ۹۰۰ لیتر در ثانیه آب از دست دادیم و در کنار آن با ۷۰۰ لیتر در ثانیه، افت سطح تمامی چاه‌ها رو به رو هستیم.
وی ادامه داد: در مجموع ۱۵۰۰ لیتر در ثانیه کمبود تامین آب داشتیم که فروردین امسال ۱۳۰۰ لیتر در ثانیه به مدار آمده و طی روزهای آتی نیز مابقی کمبود آن به مدار می‌آید که مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی جدید شهر، همین عملیات باقیمانده است که طی پنج روز آینده به مدار اضافه می‌شود.
گفتنی است، حدود دوهفته است که بخش‌هایی از شهر تبریز به ویژه منطقه باغمیشه درگیر قطعی آب بوده و مسئولان قول مساعد داده بودند که این مشکل به زودی رفع شود.
انتهای پیام/
آب کل شهر تبریز به روش پمپاژ از زرینه رود تامین می‌شود خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 4 نظر

پاسخ   یک مهندس   9 ماه پیش  

وضعیت تبریز از تهران و کرج هم بحرانی تره ..بخصوص با خشکی کامل چاههای مایان و دریاچه اورمیه طبق قوانین برنولی و ارشمیدس حتی اگر بارندگی هم باشد بطرف مناطق خشکی چون دریاچه اورمیه که سطح ارتفاعشون خیلی کمتراز تبریزه سرازیر خواهد شو

پاسخ   Amin   9 ماه پیش  

انشالله کی.. الان دوروزه قطعی کلی آب رو داریم.. لااقل یکی دوساعت باز میکردین مردم آب بردارن بعد قطع کنین بی انصافها

پاسخ   ی   9 ماه پیش  

امروز 21 مرداد آب منطقه رشدیه و ولیعصر بیش از 12 ساعته قطعه. برق هم عصر 2 ساعت قطع بود. کسی نیست به این موضوع رسیدگی کنه؟ گناه این مردم چیه؟ پیرمردی که نمی تونه دستشویی بره چی کار کنه؟ به گفته مسئول آب و فاضلاب استان قرار بود تا 19 مرداد مشکل برای همیشه حل بشه. توروخدا پیگیری کنین.

پاسخ   حسین حیدرپور   9 ماه پیش  

دروغگو که شاخ و دم ندارد!
آقای مدیرعامل لطفا سری به محلات باغ‌میشه وکوی فرشته شمالی بزنید!!!
پژوهشیار