نقش اصحاب رسانه در تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری و جوانی جمعیت

1402/05/19 - 13:22 - کد خبر: 97878 نسخه چاپی

نصر: کارشناسان بر این باورند که ایران وارد مرحله اول سالخوردگی جمعیت شده است و براین اساس، اصحاب رسانه که در وادی روشنگری و تبیین فعالیت می‌کنند می‌توانند با ترغیب و تشویق در راستای جوانی جمعیت و نیز حمایت از فرزندآوری به عنوان یک مسئله مهم و حیاتی‌ نقش محوری و تاثیرگذار ایفا کنند.

به گزارش نصر، گلستان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف، بالغ بر حدود ۱۷۰ نشریه نیمی مکتوب و نیمی الکترونیک و پایگاه‌های خبری دارد که در کنار خبرگزاری ها به آگاهی‌بخشی و رفع بحران کاهش جمعیت کمک می کنند.
گلستان علاوه بر برخورداری از اصحاب رسانه مطرح، در حوزه های خبری موقعیت های خوبی دارد که با حمایت مسئولان می توان از این ظرفیت و شبکه نخبگانی خبرنگاران مطرح برای رفع دغدغه های مختلفی از جمله جوانی جمعیت استفاده کرد.
خبرنگار جمهوری اسلامی مرکز گلستان در این ارتباط با خاطره تیموری خبرنگار صدا و سیما، سمیرا رجبی خبرنگار خبرگزاری فارس گلستان و میثم محسنی کوتنائی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مرکز گلستان گفت‌وگو کرد و نقش اصحاب رسانه را در ترویج فرهنگ فرزندآوری و جوانی جمعیت را مورد بررسی قرار داد.
خبرنگار فارس در گلستان گفت: مدت هاست زنگ خطر سالمندی کشور به صدا درآمده است و نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ فرزندآوری و جوانی جمعیت برکسی پوشیده نیست.
سمیرا رجبی اظهار داشت: سالهاست که رهبر معظم انقلاب درخصوص خطرات کاهش جمعیت در کشور هشدار دادند با توجه به وجود این بحران اجتماعی لازم است، رسانه ها در راستای ترغیب خانواده ها به فرزندآوری تلاش کنند تا این مسئله مهم به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود.
وی بیان کرد: فرهنگ سازی مهمترین کاری است که یک رسانه باید انجام دهد اما در این میان نقش طرح های حمایتی دولت در راستای افزایش جمعیت را نباید نادیده گرفت.
رجبی اظهار داشت: اگر می خواهیم افزایش جمعیت در کشور رنگ و بوی متفاوتی به خود بگیرد و شاهد سیر صعودی جوانی جمعیت را در کشور باشیم باید مسئله جمعیت را به دغدغه اصلی مسئولان تبدیل کنیم.
خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران مرکز گلستان هم در این ارتباط گفت: مدتهاست که زنگ قرمز کاهش جمعیت جوان کشور به صدا درآمده و موالید کاهش یافته است که اصحاب رسانه می توانند در کنار سیاست‌های تشویقی مسوولان جهت افزایش جمعیت اقدامات موثری انجام دهند.
میثم محسنی کوتنائی افزود:عملکرد رسانه ها در مدیریت بحران جمعیت تاثیرات فراوانی داشته و اصحاب فرهنگ و رسانه می توانند با تشویق و ترغیب مخاطب نقش آفرینی خوبی در مدیریت و رفع این بحران قرن داشته باشند.
وی اظهار داشت: جمعیت جوان هر شهر، استان و کشوری از عوامل رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شمار می‌رود و بی شک توسعه همه‌جانبه با سرمایه های انسانی جوان شکل می گیرد.
خبرنگار صدا و سیمای گلستان در این ارتباط گفت: رسانه ها نقش بسیار زیادی برای فرهنگسازی یک موضوع مخصوصا در حوزه جمعیت دارند.
خاطره تیموری افزود: همانطور که در دهه شصت و هفتاد با شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» با تلاش رسانه ها به فرهنگ غالب تبدیل شد، خبرنگاران می‌توانند «فرزند بیشتر و نشاط بیشتر در خانواده» را به الگوی عملی جامعه تبدیل کنند.
وی گفت: با کارهای مختلف هنری در حوزه های مختلف می توانیم تاثیر بگذایم و تشویق کنیم افراد جامعه و به ویژه خانواده هایی که شرایطش را دارند در این راه قدم بردارند تا فرمایش مقام معظم رهبری رنگ عمل به خود بگیرد.
استان گلستان ۴۲ پایگاه خبری، ۱۳۶ دفتر رسانه ای شامل خبرگزاری، نشریه چاپی و الکترونیکی و ۱۶۵ نماینده نشریه سراسری فعال دارد.
به گزارش ایرنا، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. شورای فرهنگ عمومی هفدهم مرداد ماه هر سال را به همین مناسبت، به عنوان "روز خبرنگار" نامگذاری کرد.
انتهای پیام/
نقش اصحاب رسانه در تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری و جوانی جمعیت خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار