شهردار منطقه دو تبریز:

تراکم فروشی مصداق شهرفروشی است

1398/09/27 - 16:51 - کد خبر: 9785 نسخه چاپی

نصر: شهردار منطقه دو تبریز با بیان اینکه تراکم فروشی در شهرها راهکار حل مشکلات درآمدی شهرداری‌ها نیست، این امر را مصداق شهرفروشی و آینده فروشی خواند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، باقر خوشنواز روز چهارشنبه در جلسه بررسی لایحه برنامه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری منطقه دو تبریز با اعلام مخالفت خود با هرگونه تراکم فروشی در شهرها برای کسب درآمدهای کلان در شهر، و گفت: تجربه سال های گذشته نشان داده است که افزایش درآمد و کسب منافع از محل فروش تراکم و تشویق به افزایش طبقات، غیرعلمی و غیر منطقی بوده و مشکلات متعددی را در سال های آینده برای مدیریت شهری و همه شهروندان ایجاد می کند.
وی با اشاره به برخی مشکلات و موانع درآمدی شهرداری ها و رکود حاکم بر ساخت و ساز در اغلب کلانشهرهای کشور، به تشریح وضعیت ساخت و ساز در تبریز و عملکرد صدور پروانه های ساختمانی پرداخت و با مقایسه وضعیت شهرسازی در این شهر و بقیه شهرهای کشور، لزوم ریشه یابی و آسیب شناسی وضعیت موجود و وفق دادن شرایط مدیریت شهری با آن را اجتناب ناپذیر دانست.
وی گفت: با توجه به رکود صنعت مسکن در سطح کشور و پیش بینی تداوم آن در سال آینده، و از آنجایی که دولت نیز سقف بودجه سال ۹۹ خود را با توجه به ساختارهای موجود ثابت نگه داشته است، در سطح شهرداری ها نیز، ناگزیر به تثبیت سقف بودجه سال آینده برابر سال جاری (۱۳۹۸) هستیم و از این رو، افزایش تعهدات مناطق با توجه به شرایط حاکم، غیرقابل تصور است.
خوشنواز در بخش دیگری از سخنان خود، به علل عدم رونق شهرهای جدید مانند شهرک شهریار، صیاد شیرازی و خاوران اشاره کرد و گفت: تراکم فروشی در داخل محدوده شهری و ایجاد جذابیت های مادی برای سرمایه گذاران سبب شده تا سرمایه گذاری در این شهرک ها دیگر توجیه اقتصادی نداشته باشد و این در حالی است که با درآمدهای حاصل از توسعه و رونق شهرک صیاد شیرازی می شد به کل شهر تبریز جواب داد و هزینه های آن را تامین کرد.
وی همچنین به برخی از اولویت های برنامه ای سال ۹۹ شهرداری منطقه دو اشاره کرد و گفت: برابر سیاست گذاری های شورای اسلامی شهر و ابلاغ شهردار تبریز، توسعه پارک های محله ای و فضای سبز، اجرای چند مسیرگشایی مهم، کمک به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر (مترو و اتوبوسرانی)، تملک باغات ائل گلی، هوشمند سازی ترافیک، باز آفرینی شهری و توسعه مراکز فرهنگی از جمله مهمترین برنامه های بودجه ای شهرداری منطقه دو در سال ۱۳۹۹ خواهد بود.
محمدعلی مولاخواه مدیرکل بودجه شهرداری تبریز هم با اشاره به ضرورت صرفه جویی در بخش هزینه های جاری، عمل به سیاست گذاری های کلان کشوری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: با توجه به شرایط موجود، لازم است واقع بینی و نگاه برنامه ای با محور اجتناب از آرمانگرایی را در سرلوحه برنامه ریزی های سال آینده قرار دهیم.
وی با بیان اینکه شهرداری منطقه دو تبریز، در زمینه ثبت گزارش های عملکردی در سامانه جامع ساجا، در سطح مناطق شهرداری سرآمد و پیشگام است، گفت: با توجه به اینکه سال ۱۳۹۹ به عنوان سال فضای سبز نامیده شده است، شهرداری منطقه دو تبریز باید در زمینه بازآفرینی شهری، ایجاد و احداث پارک های محله ای و توسعه فضای سبز، گامهای بلندی بردارد.
دبیر برنامه و بودجه شهرداری تبریز، با بیان اینکه برنامه پنجساله شهرداری تبریز در آستانه تصویب در شورای اسلامی شهر قرار دارد،  نگاه برنامه ای همه همکاران به طرح های عمرانی، خدماتی و فرهنگی برای سال های آینده را خواستار شد.
در پایان این جلسه سقف بودجه ای اولیه شهرداری منطقه دو برای سال ۱۳۹۹ رقم ۴۳۰۰ میلیارد ریال، تعیین شد.

انتهای پیام/
 تراکم فروشی مصداق شهرفروشی است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار