سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان؛

زنجان به عنوان شهر ملیله در شورای ثبت شهرهای جهانی صنایع دستی ارزیابی می‌شود

1398/09/27 - 15:14 - کد خبر: 9764 نسخه چاپی

نصر: سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: طی روزهای آینده رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی به همراه ارزیابان شورای ثبت شهرهای جهانی به منظور بررسی زنجان به عنوان "شهر ملیله" به این شهر سفر می‌کنند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، سید ذکریا هاشمی امیری امروز در هفدهمین نشست تخصصی بسته بندی و راهکارهای تجاری سازی صنایع دستی استان افزود: این استان در زمینه صنایع دستی تنوع محصولات زیادی دارد و با توجه به ظرفیت های بالا می تواند به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی شود.
وی یادآورشد: این در حالی است که با تلاش مدیریت قبلی در مردادماه سال گذشته با موافقت شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، زنجان بعنوان شهر ملی ملیله ایران ثبت شد که پس از آن تلاش های بسیاری برای ثبت این شهر بعنوان شهر جهانی ملیله انجام گرفته است.
هاشمی امیری اضافه کرد: بحث ثبت و جهانی شدن شهرها در زمینه صنایع دستی به لحاظ اقتصادی و گردشگر پذیری آثار خوبی به دنبال دارد و این استان نیز با توجه به محصولات مختلف می تواند به عنوان شهر جهانی ملیله در دنیا معرفی شود که رخدادی بسیار مهم محسوب می شود.
این مسؤول ادامه داد: متاسفانه در زمینه بازاریابی و تجاری سازی اقدام خوبی شده و محصول تولیدی در بسته بندی نامناسبی به فروش می رسد، در حالی که بحث بسته بندی و تجاری سازی شناسنامه محصول است.
وی یاد آوری کرد: در این ارتباط این اداره کل تا کنون چند دوره طراحی صنایع دستی را برای گروه‌های هدف برگزار کرده است و در آینده نیز این برنامه ها به طور مستمر تداوم خواهد یافت چرا که استان زنجان می تواند در بحث تجاری سازی محصولات صنایع دستی حرفی برای گفتن داشته باشد.
هاشمی امیری افزود: هم اکنون ۸۰ درصد چاقوی کشور در این استان تولید می شود، اما سهم صادرات این بخش بسیار ناچیز بوده و بنابر آمارهای کسب شده این میزان فقط سه درصد است که در این زمینه آنگونه که باید و شاید موفق عمل نکرده ایم.
وی اظهار داشت: در زمینه بسته بندی محصولات صنایع دستی مشکلاتی وجود دارد، چرا که یکبار مصرف بوده اما در بحث تجاری سازی یک بسته بندی، چندین بار مورد استفاده قرار می گیرد و به دنبال آن هستیم  طبق استانداردهای کشورهای دیگر حرکت کنیم.
سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد: تا کنون دو دوره طراحی و بسته بندی صنایع دستی برگزار شده و طبق برنامه ریزی ها تلاش می شود دوره ای دیگر نیز اوایل سال آینده برای علاقه‌مندان برگزار شود.
معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان نیز در این نشست گفت:  علم ثابت کرده برای فروش محصولات به ویژه صنایع دستی باید در بازه زمانی تعریف شده ای و طبق برنامه ریزی لازم از یک مشاوره تخصصی بهره گرفت.
عباس قنبری افزود: بر این مبنا این برنامه باید هدفمند باشد و سهم صادراتی محصول و جهت گیری لازم نیز باید تعیین شود تا در نهایت بتوان به اهداف لازم دست یافت.
این  عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان ادامه داد:  ایجاد پشتیبانها در کسب و کارهای صنایع دستی می تواند  زمینه رشد را فراهم می کند، اما متاسفانه این مقوله مهم در کشورمان تعریف نشده که تحقق این مهم می تواند توسعه صادراتی این بخش را بیش از گذشته مهیا کند.
وی با اشاره به موضوع مهم بسته بندی محصولات صنایع دستی نیز گفت: هر چند کارهایی انجام گرفته، اما مشکل کنونی بسته بندی نیست بلکه مساله به خود بنگاه تولیدی باز می گردد و اینکه باید تدبیر لازم اتخاذ شود که یکی از ملزمات آن در حوزه بسته بندی شکل می گیرد.
قنبری خاطرنشان کرد: این موضوع کاملا علمی است و در صورتی که توانستیم محصول را زیر قیمت به بازار بفرستیم و هزینه باقیمانده نیز به عنوان حاشیه سود در زمینه بسته بندی محصول صرف شود آن موقع موفق عمل کرده ایم.
انتهای پیام/
زنجان به عنوان شهر ملیله در شورای ثبت شهرهای جهانی صنایع دستی ارزیابی می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار