به بهانه دومین سالروز تنفیذ حکم رئیس جمهور

رشد ۶۶ درصدی سرمایه گذاری ره آورد دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی

1402/05/15 - 14:24 - کد خبر: 97636 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه ها و رویکردهای موفق دولت مردمی سیزدهم در ۲ ساله گذشته از ارتقای شاخص های توسعه ای از جمله رشد ۶۶.۷ درصدی سرمایه گذاری و نرخ رشد اقتصادی ۶.۳ درصدی استان خبر داد و گفت که این دستاوردها نتیجه اقدام های اساسی و توجه ویژه دولت در بخش های مختلف است.

به گزارش نصر، عابدین خرم به بهانه ۱۲ مرداد، سالروز تنفیذ حکم آیت الله رئیسی به عنوان رییس جمهور با اعلام اینکه در دولت سیزدهم از شهریور ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۲ تعداد ۱۴ طرح بزرگ به ارزش ۱۹۳ میلیون دلار سرمایه گذاری در استان به تصویب رسیده و ۴۴ میلیون دلار جذب شده است، اظهار کرد: مقایسه آماری سرمایه گذاری خارجی در یک سال آخر دولت دوازدهم با یک سال اول دولت سیزدهم نشانگر ۶۶.۷ درصد افزایش در میزان جذب سرمایه گذاری خارجی است.
وی ادامه داد: آذربایجان شرقی به سبب موقعیت خاص راهبردی و داشتن قابلیت های فراوان، امکانات مناسب حمل و نقل جاده ای، راه آهن، فرودگاه، استقرار واحدهای صنعتی بزرگ و دانش بنیان، ۵۷ شهرک و ناحیه صنعتی، پنج شهرک تخصصی شیشه، صنایع تبدیلی، چرم و کفش و برق و الکترونیک، شهرک صنعتی بعثت به عنوان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه و تنها شهرک اختصاصی سرمایه‌گذاری خارجی کشور و استقرار بیش از ۵۰۰ واحد صنعتی قطعه سازی و ماشین سازی در کنار رویکرد حمایتی دولت و عزم موجود برای رفع موانع سرمایه گذاری و احیای واحدهای تولیدی مورد توجه بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی است.
خرم به قابلیت های استان در حوزه صنایع از جمله خودروسازی، قطعه سازی و ماشین سازی، صنایع فولاد، لوازم خانگی، صنایع غذایی، شیرینی و شکلات، هنر فرش، چرم،کیف و کفش، صنایع معدنی و شیشه اشاره و بیان کرد: بزرگترین کارخانه منطقه در تولید ادوات کشاورزی و صادرات محصولات در این استان فعال است و توجه ویژه رییس جمهور به تراکتورسازی در سفر استانی و اختصاص پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات خرید تراکتور موجب رونق تولید در این مجموعه شده است.
رشد ۴.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی و رشد ۶.۳ درصدی اقتصاد آذربایجان شرقی
استاندار آذربایجان شرقی با اعلام اینکه در سال ۱۳۹۹ ارزش تولید ناخالص داخلی استان ۲۵۶ هزار میلیارد تومان بود، گفت: این شاخص اقتصادی در سال ۱۴۰۱ به ۲۸۵ هزار میلیارد تومان رسید و رشد سالانه ۴.۵ درصد را شاهد هستیم.
وی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱ برای نخستین بار در ۱۰ سال گذشته نرخ رشد اقتصادی بیش از پنج درصد را در کشور تجربه کردیم، گفت: این شاخص اقتصادی در استان به ۶ درصد رسید که یک دستاورد بزرگ در عرصه اقتصادی است.
خرم اظهار کرد: در بیشتر شاخص‌های اقتصادی جزو سه استان برتر کشور شدیم و طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، نرخ رشد ۶.۳ استان در سال گذشته بالاتر از میانگین کشوری است.

ارتقای چهار رتبه ای آذربایجان شرقی از نظر بهبود فضای کسب و کار
وی از کاهش نرخ بیکاری آذربایجان شرقی از ۷.۹ درصد در تابستان سال ۱۴۰۰ به ۷.۷ درصد در پایان شهریور ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: استان از نظر بهبود محیط کسب و کار از جایگاه دهم کشور در سال ۱۳۹۹ به رده ششم رسیده است.
خرم با اشاره به اینکه سهم بخش های اقتصادی در ایجاد اشتغال در حوزه خدمات ۴۱.۹، صنعت ۳۸، کشاورزی ۲۱.۱ درصد است، گفت: این استان با چهار هزار و ۴۵۰ واحد صنعتی (دارای پروانه بهره برداری فعال) و با ایجاد اشتغال بیش از ۱۴۰ هزار نفر، چهار درصد از تعداد کل واحدهای صنعتی و اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.
وی از کسب رتبه سوم کشور در راه اندازی واحدهای جدید تولیدی با راه اندازی ۴۵۰ واحد صنعتی جدید، با سرمایه گذاری هفت هزار میلیارد تومان همچنین کسب رتبه سوم کشور در زمینه طرح های توسعه با اجرای طرح توسعه ۴۱۰ واحد صنعتی به ارزش سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم، چهار هزار و ۸۰۰ فقره جواز تاسیس با ارزش سرمایه گذاری ۱۵۰ هزار میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال ۱۱۵ هزار نفر برای سرمایه گذاری در بخش صنعت استان صادر شده است که نشان از علاقه مندی بالا برای سرمایه گذاری در بخش صنعت استان دارد.
خرم به کسب رتبه دوم کشور در صدور جواز تاسیس ایجادی با صدور چهار هزار و ۴۰۰ فقره جواز تاسیس به ارزش سرمایه گذاری ۱۳۵ هزار میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال ۱۰۰ هزار نفر و کسب رتبه نخست کشور در صدور جواز توسعه ای برای ارتقای ظرفیت و تنوع محصولات واحدهای تولیدی با صدور ۴۰۰ فقره جواز توسعه به ارزش سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: آذربایجان شرقی در زمینه طرح های در دست اجرا با پایش ۲۹۰۰ طرح در دست اجرا در داخل و خارج شهرک های صنعتی استان به ارزش سرمایه گذاری ۶۸ هزار میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال ۴۲ هزار نفر در جایگاه نخست کشور است.

احیای ۱۴۰ واحد راکد تولیدی در آذربایجان شرقی
وی با اشاره به احیا و بازگردانی ۱۴۰ واحد راکد صنعتی و معدنی به چرخه تولید و بازگشت به کار دوباره سه هزار نفر در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم از افزایش ۲۱۴ درصدی تولید کامیون، کامیونت و کشنده و ۳۰ درصدی تراکتور در این مدت خبر داد.
خرم با اشاره به افزایش ظرفیت تولید روزانه مجموعه تراکتورسازی برای نخستین بار در ۱۰ سال گذشته و آغاز تولید پنج محصول جدید شرکت در سایه حمایت های دولت، شکست رکورد تولید در شرکت چرخشگر و شکست رکورد تولید در شرکت ایدم را از دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه صنعت استان عنوان کرد.

آغاز تولید مس کاتد در سونگون
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش ظرفیت کنسانتره مس در مجتمع مس سونگون و آغاز تولید مس کاتد به واسطه توجه ویژه رئیس جمهور از وصول ۲ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی معادن استان در سال گذشته خبر داد و استقلال مس آذربایجان را از خواسته های محقق شده استان در دولت سیزدهم دانست.
وی همچنین به آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه بزرگترین معدن مس بخش خصوصی در زمینه کنسانتره مس و مس کاتد توسط شرکت صنایع معدنی مهر اصل اشاره کرد و گفت: در دولت سیزدهم، تعداد ۱۴۹ فقره مجوز برداشت از معادن شن و ماسه و سنگ ساختمانی به منظور استفاده در طرح های عمرانی صادر شده است.
خرم اظهار کرد: از جمله اقدامات مهم و اساسی دولت سیزدهم در حوزه معدن استان فعال سازی و بازگردانی به چرخه تولید ۵۵ واحد معدنی راکد است.
وی تاکید کرد: طرح های معدنی مهمی برای تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی و ارتقای ارزش افزوده بخش معدن و صنایع معدنی تعریف شده است و همچنین طرح هایی که در سال های گذشته تعریف ولی پیشرفت مناسبی نداشته اند با جدیت در حال پیگیری هستند تا در آینده نزدیک به بهره برداری برسند.

افزایش ۳۰ درصد تولید گلخانه ای آذربایجان شرقی
وی با اشاره به اینکه در دولت مردمی ۹۳ هکتار به گستره گلخانه ای استان (۲۷۸ هکتار قبل از دولت سیزدهم) افزوده شده و به ۳۷۱ هکتار رسیده است، گفت: میزان تولید گلخانه ای استان از ۵۳ هزار و ۷۴۳ تن در دولت گذشته به ۷۴ هزار تن در دولت سیزدهم رسیده که نشان دهنده ۲۰ هزار و ۲۵۷ تن افزایش است.
استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد: تعداد ۱۳ گلخانه جدید پیشرفته و نیمه پیشرفته در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری رسیده و ۴۰ مورد در حال اجرا است.
خرم با اعلام اینکه سهم بخش کشاورزی استان از تولید ناخالص داخلی کشاورزی کشور ۳.۴ درصد و سهم از تولید ناخالص داخلی کشور ۹.۳ درصد است، گفت: در حوزه کشاورزی این استان تعداد سه هزار و ۳۹۲ واحد دارای پروانه بهره برداری فعال است که از این تعداد ۹۶۲ واحد گاوداری شیری، ۶۵۱ طرح مرغداری گوشتی، ۲۷۶ واحد پرواربندی گوساله، ۵۲۲ واحد گلخانه، ۱۹۶ واحد مرغداری تخم گذار، ۱۳۲ واحد گوسفندی و بره پرواری، ۲۳۸ واحد پرورش ماهی و ۴۱۵ واحد تولیدی صنایع تبدیلی است.
وی با اشاره به سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تولید محصول کشاورزی استان در سال زراعی گذشته ۲ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۴۳۵ تن و در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۵۰۰ تن بود که نشان دهنده افزایش ۳.۵ درصدی در میزان تولید است.
خرم با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم تعداد ۱۴۸ فقره پروانه بهره برداری در بخش کشاورزی استان با ارزش سرمایه گذاری ۱۳۴ هزار و ۵۵۷ میلیارد ریال و اشتغال پنج هزار نفر و ظرفیت ۷۹۴ هزار تن و تعداد ۴۱۰ فقره جواز تاسیس با ارزش سرمایه گذاری ۹۴ هزار و ۱۱۲ میلیارد ریال و اشتغال ۹ هزار و ۸۳۰ نفر و ظرفیت یک هزار و ۲۴۹ هزار تن صادر شده است، گفت: تعداد ۸۲ طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد با سرمایه ثابت چهار هزار و ۵۶۵ میلیارد ریال و سرمایه در گردش یک هزار و ۸۹ میلیارد ریال و با پیش بینی اشتغال یک هزار و ۲۶۲ نفر و با ظرفیت تولید ۲۴۵ هزار تن در حال اجرا است.

افزایش ۱۳ درصد صادرات غیر نفتی آذربایجان شرقی
وی با اشاره به بازسازی و نوسازی ۱۹ واحد تبدیلی و تکمیلی استان در دولت سیزدهم گفت: ظرفیت جذب مواد خام این واحدها به میزان ۲۹۲ هزار تن در دولت سیزدهم افزایش یافته که در مقایسه با سال ۱۳۹۹ حدود ۹ درصد افزایش نشان می دهد.
استاندار آذربایجان شرقی با اعلام اینکه در ۲ سال گذشته ارزش صادرات غیرنفتی استان بیش از سه میلیارد دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه در دولت قبل ۱۳ درصد رشد را نشان می دهد، افزود: در ۲ سال گذشته تعداد ۲ هزار و ۳۵۴ فقره کارت بازرگانی صادر شده که نسبت به مدت مشابه در دولت قبل ۱۳ درصد رشد داشته است.

افزایش چهار برابری ایجاد اشتغال در دولت سیزدهم
وی با اشاره به اینکه ثبت و ایجاد اشتغال در سامانه رصد ملی کشور در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۱۶ هزار و ۷۸۵ نفر بود، گفت: ثبت و ایجاد اشتغال در سامانه رصد ملی کشور در سال ۱۴۰۱ به تعداد ۶۰ هزار و ۲۵۹ نفر رسید که چهار برابر شده و معادل ۱۳۲ درصد از کل تعهد استان (۴۵ هزار ۷۹۵ نفر) است.
خرم با اشاره به اینکه نسبت نرخ بیکاری ۲ سال اول دولت سیزدهم به ۲ سال آخر دولت دوازدهم ۲ درصد کاهش را نشان می دهد، گفت: مشارکت اقتصادی در استان به ۴۳.۸ درصد رسیده است.


 
استاندار آذربایجان شرقی اولویت‌های اقتصادی استان در سال ۱۴۰۲ را شتاب در اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، مولدسازی منابع راکد دستگاه‌ها برای تامین منابع پروژه‌ها، تسهیل‌گری در حوزه سرمایه‌گذاری و صدور مجوزها، ارتقای شاخص‌های بهره‌وری و ارزش افزوده در همه بخش‌های اقتصادی و ارتقای تولید و اشتغال اعلام کرد.
انتهای پیام/
رشد ۶۶ درصدی سرمایه گذاری ره آورد دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار