از ادعا تا واقعیت درباره مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز

1402/05/15 - 09:15 - کد خبر: 97599 نسخه چاپی

نصر: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی نسبت به ادعاهای کذب درباره مجتمع فرهنگی هنری 29 تبریز واکنش نشان داد.

به گزارش نصر، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در پاسخ به ادعاهای خلاف واقع درباره مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز، توضیحاتی جهت تنویر افکار عمومی به شرح ذیل ارائه می شود:
۱- قراردادهای واگذاری مجتمع‌های فرهنگی هنری به اشخاص، تابع قوانین و مقررات خاص خود بوده و امکان تمدید واگذاری پس از اتمام قرارداد منعقده بدون سپری کردن فرآیندهای قانونی واگذاری (از جمله برگزاری مزایده و فراهم نمودن شرایط برابر برای تمامی متقاضیان) وجود ندارد و هرگونه تخطی از آن غیرقانونی است.
۲- مجتمع 29 بهمن تبریز طی فرآیند واگذاری در اول خرداد 1399 به مدت سه سال تا 31 اردیبهشت 1402 به موسسه فرهنگسرای هنرمندان الف واگذار شده بود. واگذاری این مجتمع درحالی انجام شد که بیش از سه ماه از همه‌گیری بیماری کرونا سپری شده و موسسه مذکور با علم و آگاهی کامل به شرایط خاص کشور و استان اقدام به شرکت در این واگذاری بوده است. بر اساس مصوبه هیأت وزیران، موسسه مذکور در سال 1399 از تخفیف 100 درصدی و به صورت کاملا رایگان و در سال 1400 نیز از تخفیف 40٪ اجاره بهاء بهره‌مند شده است.
۳- لازم به‌ذکر است، مجموعه فرهنگی الف از سال 1395 به انحای مختلف و با شخصیت‌های حقوقی متفاوت به‌عنوان مستاجر در مجتمع 29 بهمن مستقر و از آن بهره‌برداری نموده است.  
۴- طرف قرارداد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این واگذاری موسسه فرهنگسرای هنرمندان الف بوده است و در هیچ بندی از قرارداد نامی از دانشگاه و مرکز آموزش علمی کاربردی الف نیامده است. مرکز آموزش علمی و کاربردی الف فراخوان خود را برای اولین بار در شهریور 1399 (سه ماه پس از واگذاری) و به آدرس ثبت شده رسمی آن به نشانی تبریز - زعفرانیه – خیابان 24 متری شبنم (آدرسی که هم اکنون نیز به صورت قانونی همچنین در سایت رسمی مرکز ثبت شده است) اعلام نموده است. اساساً مرکز آموزش علمی و کاربردی الف تبریز در محلی به‌غیر از مجتمع 29 بهمن تبریز ثبت گردیده و فعالیت می‌کند و هیچ نسبتی با مجتمع مزبور ندارد.
۵- موسسه فرهنگسرای هنرمندان الف به عنوان مستاجر مجتمع 29 بهمن تبریز بنا به اقرار اخیر و مصاحبه خود و در تخلفی آشکار، بهره‌برداری از مجتمع را به نحو کامل از فرهنگی و هنری به آموزشی تغییر داده است.
۶- به هرحال تخلیه قانونی مجتمع 29 بهمن تبریز از تصرف غیرقانونی آن، هیچ منافاتی با فعالیت مرکز آموزش علمی و کاربردی الف در محل قانونی ثبت شده آن در آدرس زعفرانیه خیابان شبنم نداشته و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان از ادامه و گسترش فعالیت های آن مرکز حمایت می نماید.
۷- پس از اتمام قرارداد واگذاری در 31 اردیبهشت 1402، موسسه فرهنگسرای هنرمندان الف علی رغم تمامی مذاکرات مصلحانه و ایجابی به تصرف غیرقانونی خود در مجتمع 29 بهمن تبریز ادامه داده و حتی از پرداخت اجاره بها در شش ماه گذشته خودداری نموده است.
براساس صیانت از حقوق عامه و بیت‌المال، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با طی فرآیند قانونی در مراجع ذی‌صلاح نسبت به احقاق حقوق قانونی و آزادسازی مجتمع مذکور اقدام نموده است. در این اثنا مدیریت موسسه مذکور با بیان یک‌جانبه ماجرا از سوی خود و نه همه واقعیت و پیگیری‌های مختلف، دستوری می‌گیرد که پس از بیان واقعیت‌ها، وزیر محترم دستور مستقیم به بررسی دقیق و عمل بر اساس قوانین و مقررات و لحاظ مصالح بیت‌المال و حوزه فرهنگ، هنر و رسانه را به این وزارتخانه و این اداره‌کل ابلاغ می‌نمایند که در بررسی دقیق فنی و حقوقی در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظر ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مبنی بر پیگیری جدی بر احقاق حقوق عامه تایید و مورد تاکید قرار گرفته است. در این باره مدیریت ارشد استان همچنین دستگاه‌های ذی.ربط نیز بر رعایت دقیق موازین قانونی تاکید داشته.اند.
۸- باتوجه به مسائل مطروحه انتظار می‌رود، مدیران ۲ مجموعه موسسه فرهنگسرای هنرمندان الف و مرکز آموزش علمی و کاربردی الف، صداقت و تبعیت از قانون را سرلوحه گفتار و کردار خود قرار داده و از بیان مطالب نادرست و ایجاد فضای بدبینی و دوقطبی درجامعه فرهیخته فرهنگ، هنر و رسانه استان جداً پرهیز نموده و به سوء استفاده کنندگان اجازه بهره برداری ندهند.
اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در دوره اخیر خود با عمل به شعار  «مردمی‌سازی فرهنگ» عزم جدی در حمایت از فعالیت‌های مردمی اصحاب فرهنگ ، هنر و رسانه را دارد و کما اینکه پیشتر هم گفته شد حمایت کامل خود را از ادامه فعالیت مرکز علمی کاربردی الف ابراز می دارد.
در این باره مسائل دیگری نیز قابل طرح است که در صورت نیاز منتشر خواهد شد.
انتهای پیام/
از ادعا تا واقعیت درباره مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار