سرپرست سازمان سیما خبر داد:

آبیاری دقیق فضاهای سبز تبریز همزمان با افزایش دمای هوا

1402/05/14 - 21:26 - کد خبر: 97590 نسخه چاپی

نصر: سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز از بسیج تمام امکانات برای اجرای دقیق عملیات آبیاری فضاهای سبز شهری همزمان با افزایش بی سابقه دمای هوا خبر داد.

به گزارش نصر، سیامک آسیایی در بازدید از روند انجام آیتم‌های روزانه فضای سبز در سطح شهر، اظهار کرد: با توجه به افزایش بی سابقه دمای هوای استان و نیاز آبی بیشتر گونه‌های سطح شهر، حوزه سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با بسیج تمام امکانات خود در حال اجرای دقیق آیتم‌های روزانه به ویژه اجرای منظم عملیات آبیاری فضاهای سبز شهری هستند.
وی با اشاره به اینکه توصیه‌های لازم در این زمینه به کلیه نیروهای حوزه فضای سبز تبریز ارائه شده است از نظارت دقیق خود و تمامی مدیران، ناظران عالی و مقیم بر روند اجرای امور حوزه فضای سبز به ویژه آبیاری فضاهای سبز شهری خبر داد.
آسیایی از بازبینی و تعمیر و یا اصلاح سریع شبکه‌های آبیاری قطره‌ای، دقت در رعایت ساعات تعریف شده برای آبیاری، آبیاری در ساعات بعد از غروب آفتاب، پیگیری و کنترل دقیق برنامه آبیاری تانکرها و حضور مستمر نیروهای حوزه سیما، منظر و فضای سبز در حوزه‌های کاری مربوطه را از جمله توصیه‌های خود برای نیروهای حوزه فصای سبز در روزهای گرم سال عنوان کرد.

حفر چاه‌های جذب آب به منظور مدیریت بهینه منابع
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز از حفر چاه‌های جذب آب برای مدیریت بهینه منابع آبی خبر داد.
سیامک آسیایی با اشاره به کمبود منابع آبی حوزه فضای سبز و لزوم مدیریت بهینه این منابع، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌های متعددی در حوزه فضای سبز تبریز برای مدیریت بهینه منابع آبی صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به تغییر الگوی کشت و استفاده از گونه‌های کم نیاز آبی، تغییر ساعات آبیاری و استفاده توامان از ساعات شب برای آبیاری، توسعه شبکه آبیاری قطره‌ای و راه‌اندازی سامانه GPS تانکرهای آبیاری برای کنترل دقیق عملکرد آن‌ها اشاره کرد.
وی در این زمینه حفر چاه‌های جذب و ذخیره‌سازی منابع آبی هدر رونده و نیز تقویت منابع آبی سفره‌های زیرزمینی را یکی دیگر از روش‌های موثر مدیریت بهینه این منابع عنوان کرد که با تاکیدات شهردار تبریز در نقاط آبگیر حوزه فضای سبز در حال انجام است.
آسیایی، حفر ۱۵ چاه جذب مناسب با عمق ۱۰ تا ۱۵ متر در حوزه منطقه یک را سرآغازی برای اجرای این طرح عنوان کرد که در ادامه در سایر نقاط آبگیر شهر نیز انجام می‌شود.
 سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز مدیریت بهینه نزولات آسمانی و آبهای سطحی هدر رونده و جلوگیری از هدر رفت آب و نیز استفاده مجدد از آب‌های جمع‌آوری شده در آبیاری و احیاء فضاهای سبز شهری را از اهداف عمده اجرای این طرح برشمرد.
گفتنی است، یکی از روش‌های معمول در حوزه فضای سبز برای ذخیره‌سازی آب، احداث سپتیک در مناطق شنی، ماسه‌ای و خرده سنگی است که روش اخیر حفر چاه‌جذب نیز در کنار روش‌های قبلی کمک شایانی به ذخیره و تامین آب مورد نیاز حوزه فضای سبز و تقویت سفره‌های زیر زمینی آب می‌کند.
انتهای پیام/
آبیاری دقیق فضاهای سبز تبریز همزمان با افزایش دمای هوا خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار