رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی؛

گرما به آذربایجان شرقی برمی‌گردد

1402/05/14 - 14:04 - کد خبر: 97573 نسخه چاپی

نصر: رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاه به به کاهش دمای هوای استان در روز جاری نسبت به ۲ روز گذشته گفت: خنکای هوا موقتی است و در روزهای یکشنبه و دوشنبه دمای هوای استان چهار تا پنج درجه افزایش می‌یابد.

به گزارش نصر، «محمد امیدفر»، روز شنبه در گفت و گویی با اشاره به اینکه در پنج روز آینده جوی نسبتا پایدار در استان حاکم می شود، افزود: بررسی نقشه های هواشناسی و آخرین تصاویر ماهواره ای نشان می دهد، گذر امواج تراز میانی جو و شرایط فصلی و محلی موجب افزایش ابر و وزش باد گاهی تا نسبتا شدید در استان می شود.
وی با اشاه به بارندگی های رگباری روز گذشته در استان از جمله شهرستان جلفا، اظهار کرد: در برخی نواحی شمالی و شرقی استان احتمال بارش باران به صورت رگبار و غرش آذرخش وجود دارد بنابراین پیش بینی های لازم برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر و پرهیز از صعود به ارتفاعلت ضروری است.
رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به وزش باد نسبتا شدید، احتمال سقوط و یا پرتاب اجسام سبک، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به سازه های سبک وجود دارد بنابراین محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال و فرسوده ضروری است.
امیدفر، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته هریس با دمای ۱۴ درجه و مراغه، ملکان، بناب، عجبشیر، شبستر و بندرشرفخانه با دمای ۲۲ درجه سانتی گراد به ترتیب خنک ترین و گرمترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در این مدت ۲۱درجه بالای صفر ثبت شده است.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/
گرما به آذربایجان شرقی برمی‌گردد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار