خبر/

آذربایجان نقش جریان‌ساز در حرکت‌های مردمی علیه استبداد دارد

1402/05/14 - 13:45 - کد خبر: 97569 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به نقش این خطه در دوران تاریخی ایران، گفت: آذربایجان در نهضت مشروطیت نقش شاخص، پیشرو و جریان‌ساز را در حرکت‌های مردمی داشت.

به گزارش نصر، زین العابدین خرم روز شنبه در همایش ملی «ثقه الاسلام شهید روز عاشورا» در تالار وحدت دانشگاه تبریز، افزود: با توجه به نقش این خطه در دوران مختلف تاریخی و اینکه تاریخ آذربایجان مکمل تاریخ ایران است، برگزاری چنین همایش هایی برای آگاه سازی مردم و نسل جوان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی اظهار کرد: نسل کنونی جامعه باید نسبت به تاریخ و گذشته خود بیش از این آگاه باشد تا بداند چه سختی هایی گذشته و خون هایی ریخته شده تا انقلاب اسلامی بوجود آمده است.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص جهاد تبیین و فرمایش ایشان مبنی بر اینکه «تبریر پرچم آزادی ایران را در دست دارد»، گفت: این بیان رهبری حاکی از نقش مردم این خطه در دوران تاریخی است، زیرا مردم و جوانان تبریز همواره پاسدار مکتب تشیع و حافظ فرهنگ اسلامی بوده اند و این ویژگی ها از مشخصات بارز مبارزان و مجاهدان این شهر است.
خرم همچنین با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر معرفی شخصیت های برجسته مشروطیت از جمله ثقه الاسلام که در نهضت مشروطه و آذربایجان نقش آفرین بودند، یادآور شد: در نگاه به آثار و مکتوبات محققان و پژوهشگران مشخص می شود که مبارزه شهید ثقه الاسلام دارای سه ویژگی است که این ویژگی ها توسط امام راحل در انقلاب اسلامی نیز تکرار شد.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: مبارزه با استبداد قاجار توسط ثقه الاسلام و استبداد دوران پهلوی توسط امام راحل، مبارزه با استعمار خارجی و تاکید بر اینکه مستعمره بودن عامل پسرفت و عقب ماندگی کشورهای اسلامی بوده و داشتن رویکرد دینی و مبارزه مذهبی در مبارزات، از ویژگی های مشترک ثقه الاسلام و امام راحل است.
خرم، با تاکید بر اینکه علما همواره جان خود را برای اعتلای اسلام، دفاع از ارزش ها و حقوق مردم فدا کرده اند، افزود: از ویژگی های مبارزات ثقه الاسلام باید نسل جوان الگو بگیرند.
وی در تحلیل دوران مبارزات ثقه الاسلام و امام راحل، یادآور شد: این شهید دولت های استعمارگر را این گونه معرفی می کند که این دولت ها همواره دنبال افزایش قدرت سیاسی خود در کشورهای اسلامی و مستعمرات خود هستند.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: ثقه الاسلام، امام راحل و رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که باید یک نهضت آگاهی بخشی را در جامعه به عنوان یک حرکت عمومی به ویژه در دانشگاه ها و مدارس و در بین نسل جوان راه انداخت.
خرم، ادامه داد: آنچه در نهضت امام راحل و ثقه الاسلام بسیار آشکار است، اینکه استعمارگران توده مردم را استعمار کرده و از نیروهای نفوذی برای استعمار مردم و غارت ثروت مملکت استفاده می کنند.
وی اظهار کرد: از یاد بردن فتنه اجانب و دشمنان و غفلت از عمق خبائث دشمنان تاریخ اسلام مختص عصر مشروطه نیست و بنابه تاکیدات رهبر معظم انقلاب، در زمان کنونی نیز موضوع نفوذ از هشدارهایی است که باید به آن توجه کرد.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: علما مانند ثقه الاسلام و امام راحل هم ثابت قدم و هم صادق با مردم بودند و این ویژگی نگاه مترقی، صحیح و روبه آینده و چشم انداز علمای اسلام در تاریخ را باید الگو گرفت.
خرم، از اعضای کمیته های علمی این همایش خواست، آثار و مقالات رسیده به این همایش را به سرعت تکثیر و توزیع و با استفاده از فیلم، سریال و رسانه ها فکر و اندیشه بزرگان را در جامعه تبیین کنند.

ثقه الاسلام نزدیکترین دیدگاه سیاسی به نظام ولایت فقیه را ارایه کرد
رییس شورای سیاستگذاری همایش ملی « ثقه الاسلام شهید روز عاشورا »، گفت: شهید ثقه الاسلام نزدیکترین دیدگاه سیاسی و نظام حکومتی به نظام ولایت فقیه را ارایه کرد.
حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، با اشاره به سه فراز از زندگی ثقه الاسلام، افزود: این شهید از رهبران مشروطه آذربایجان بود و ارتباطات تاثیرگذاری با رهبران مشروطه تهران و علمای قم داشت.
وی با بیان اینکه ثقه الاسلام مشروطه را از نگاه دینی تبیین می کرد و بر وجود حکومت عدالت محور معتقد بود، اظهار کرد: ثقه الاسلام مبانی مشروطه را از مباحث دینی و اسلامی پیگیری می کرد.
رییس شورای سیاستگذاری همایش ملی ثقه الاسلام شهید روز عاشورا، گفت: با دقت در آثار و افکار شهید ثقه الاسلام، وی نوعی مشروطه مشروعه را تبیین می کرد.
حجت الاسلام میرتاج الدینی، ادامه داد: ثقه الاسلام در تقسیم بندی نظام های حکومتی، نوعی حکومت شرعیه یا سلطنت شرعیه را مطرح می کرد و معتقد بود برای تحقق آن به عالمان و فقیهان سیاست مدار و مردمی آشنا به این مساله که آن را پذیرش کنند، نیاز است.
وی با اشاره به نقش ثقه الاسلام در دوران استبداد صغیر، یادآور شد: در این دوران که مردم تبریز حدود ۱۱ ماه در محاصره سنگین و تحریم غذایی بودند با تاکید بر حفظ غیرت و استقلال مردم این خطه، موجب شد تا این استبداد شکست بخورد.
رییس شورای سیاستگذاری همایش ملی ثقه الاسلام شهید روز عاشورا با اشاره به فراز سوم شهید ثقه الاسلام و قیام وی در مقابل متجاوزان، گفت: زمانی که تبریز توسط قزاق های روسی اشغال شده بود و مردم را اذیت می کردند، وی فتوای دفاع از مردم را صادر کرد.
حجت الاسلام میرتاج الدینی، با بیان اینکه این همایش در راستای فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر معرفی چهره های نقش آفرین تاریخ آذربایجان، برگزاری می شود، افزود: برای این همایش ۵۰ مقاله علمی از سراسر کشور ارسال شده است که از این تعداد ۳۰ مقاله منتخب چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

استکبارستیزی، ویژگی اصلی ثقه الاسلام بود
رییس دانشگاه تبریز نیز در این همایش با بیان اینکه ثقه‌ الاسلام یک چهره فاخر دوره مشروطه بود، گفت: استکبارستیزی ویژگی اصلی این شهید است که این ویژگی بارها از سوی رهبر معظم انقلاب تاکید شده است.
«صفر نصرالله‌ زاده »، افزود: از ویژگی‌های دیگر این شهید، نقش موثر وی در جنبش مشروطه، مخالفت با ورود نفوذی‌ها، قدرت اندیشه و صلابت قلم و مبارزه جانانه در بدترین و تاریک‌ترین روزهای ایران است.از ویژگی‌های دیگر شهید ثقه الاسلام، نقش موثر وی در جنبش مشروطه، مخالفت با ورود نفوذی‌ها، قدرت اندیشه و صلابت قلم و مبارزه جانانه در بدترین و تاریک‌ترین روزهای ایران است.
وی با اشاره بر اینکه تقارن این همایش با ایام عزاداری امام حسین(ع) نوید بخش مبارزه‌ طلبی و استبداد ستیزی در همه ایام است، اظهار امیدواری کرد دانشگاه تبریز بتواند نقش خود را در معرفی این شهید ایفا کند.
رییس دانشگاه تبریز گفت: محور تداوم وحدت و اعتقاد بین نسل جوان و فراموش نشدن رادمردان نستوهی مانند شهید ثقه الاسلام از جمله وظایف ما است.
نصرالله زاده، با بیان اینکه دانشگاه تبریز در طول انقلاب اسلامی ۱۳۴ شهید تقدیم کرده است، ادامه داد: این همایش در روشن کردن زوایای پنهان انقلاب مشروطه موثر خواهد بود.
در این همایش تمبر یادبود ثقه الاسلام و کتاب مهندس مشروطه رونمایی شد.
میرزا علی آقا تبریز ملقب به ثِقَةُالاسلام تبریزی عالم دینی، نویسنده و از مبارزان مشروطه‌خواه آذربایجان بود.
حمایت وی از جنبش عدالت‌خواهی، حضور و حمایت از قیام مشروطه‌خواهان تبریز و مقابله با اجانب روس و انگلیس منجر به زندانی شدن و به دارآویختن او توسط روس‌ها شد.
انتهای پیام/
آذربایجان نقش جریان‌ساز در حرکت‌های مردمی علیه استبداد دارد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار