قهرمان‌ نژاد؛

ناوگان کشاورزی آذربایجان‌شرقی به اندازه ۱۰ سال گذشته نوسازی شد

1402/05/14 - 09:45 - کد خبر: 97547 نسخه چاپی

نصر: قائم مقام معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اضافه شدن ۱۸۷ دستگاه انواع کمباین به مزارع استان در سال جاری اعلام کرد: امسال به اندازه ۱۰ سال گذشته نسبت به نوسازی کمباین‌ها و اصلاح دستگاه‌های مکانیزه استان اقدام شده است.

به گزارش نصر، «محسن قهرمان‌ نژاد» روز شنبه در گفت وگویی از تحویل ۲ هزار و ۳۵۰ دستگاه تراکتور به کشاورزان استان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: در قالب خط اعتباری شماره ۱۰مکانیزاسیون هم ۲ هزار و ۶۷۴ طرح با اعتبار پنج هزار و ۱۴۹ میلیارد و ۲۳ میلیون ریال برای خرید انواع ماشین ها و ادوات دنباله بند به بانک کشاورزی معرفی شده است.
وی با اشاره به اینکه در شهرستان‌ها ۸۲ اکیپ فنی سنجش ریزش و ضایعات کمباین مشغول به فعالیت هستند و آخر فصل آمار ریزش را می‌توانیم اعلام کنیم، افزود: پیش‌بینی می‌شود با اقدامی که در خصوص نوسازی ناوگان انجام دادیم، ریزش و ضایعات تا حد خوبی کاهش پیدا کند.
معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه سال گذشته ۴.۲۵ درصد ریزش داشتیم که پایین تر از متوسط کشوری است، گفت: امسال با اقداماتی که در خصوص نوسازی ناوگان و افزایش حضور کمباین‌های نو در مزارع انجام شده است، برآورد می‌شود ریزش تا حد زیادی کاهش یابد.
قهرمان‌ نژاد خاطرنشان کرد: ریزش کمباین به طور قطع تاخیری در برداشت ایجاد نمی‌کند اما از میزان محصول کاسته می‌شود که تا حد معقولی امری طبیعی است ولی از نظر اقتصادی به کشاورزان خسارت وارد می کند.
وی یادآور شد: البته بخشی از ریزش‌ها طبیعی هستند و ارتباطی با کمباین ندارد و کمتر از سه درصد ریزش گندم مربوط به خود کمباین می باشد و بخشی از ریزش نیز مربوط به فرسودگی ناوگان و بخشی دیگر نیز مربوط به عدم تنظیم صحیح دستگاه‌ها است که با ارائه معاینه فنی و تنظیم قسمت های مختلف کمباین، ریزش به حداقل می‌رسد.
قهرمان نژاد گفت: حدود یکهزار و ۲۰۰ دستگاه کمباین در استان داریم و برای بیش از ۹۷۰ دستگاه معاینه فنی توسط بخش خصوصی و نظام مهندسی صادر شده است که قبل از ورود به مزرعه و حین کار بررسی می کنند تا ریزش به حداقل برسد.
ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در آذربایجان شرقی ۲.۵۶ اسب بخار بر هکتار است که از میانگین کشوری با ضریب مکانیزاسیون ۲.۱ بالاتر بوده و در جایگاه مناسبی قرار داریم.
ضریب ریزش ضایعات در برداشت کمباین در سال ۱۳۹۷ برابر با ۷.۴ درصد بود که بعد از عقد تفاهم نامه بر نظارت برداشت کمباین با نظام مهندسی کشاورزی و مراکز خدماتی آن ضریب ریزش ضایعات کاهش یافته است.
انتهای پیام/
ناوگان کشاورزی آذربایجان‌شرقی به اندازه ۱۰ سال گذشته نوسازی شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار