آمقی مطرح کرد:

افزایش ۴۱ درصدی تولید واکسن در شمال غرب کشور

1402/05/10 - 20:10 - کد خبر: 97437 نسخه چاپی

نصر: رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرُم‌سازی رازی شمال‌غرب کشور در مرند از افزایش ۴۱ درصدی تولیدات این واحد در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.  

به گزارش نصر، علی آمقی گفت: در چهار ماهه امسال با این افزایش مقدار تولید واکسن در موسسه به ۱۱۲ میلیون دُز رسیده است در حالی که سال گذشته در همین مدت ۷۹ میلیون دُز انواع واکسن تولید شد.
وی اظهار کرد: این واحد که در زمینه های تولیدی و تحقیقاتی به طور همزمان فعال است برای نیل به اهداف ترسیمی، برنامه ریزی های لازم را انجام داده و با تعیین چشم اندازها و مشخص کردن زمینه های تحقیقاتی، به دنبال عملکردی موفق و قابل قبول است.
آمقی به چشم انداز‌ها و برنامه های پیش رو این موسسه اشاره کرد و گفت: توسعه سبد محصولات، افزایش توان تولید و راه اندازی خط تولید آنتی ژن‌های جدید و راه‌اندازی خط تولید واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از جمله چشم اندازهایی که برای شرکت در نظر گرفته شده که با همت و تلاشی که بین نیروهای موسسه وجود دارد دور از دسترس نیست.
وی به تحقیقات در دست اجرای این موسسه نیز اشاره و اظهار کرد: تحقیق برای تولید آنتی ژن های جدید از ویروس های برونشیت عفونی پرندگان، گامبورو و سندروم کاهش تخم مرغ ها و همچنین انجام تحقیقات موازی برای تولید نیمه صنعتی و صنعتی واکسن های چند گانه از آنتی ژن های فوق و آنتی ژن های نیوکاسل و آنفلوانزا از جمله مهم ترین تحقیقات درحال اجرا در این واحد استتحقیق برای تولید آنتی ژن های جدید از ویروس های برونشیت عفونی پرندگان، گامبورو و سندروم کاهش تخم مرغ ها و همچنین انجام تحقیقات موازی برای تولید نیمه صنعتی و صنعتی واکسن های چند گانه از آنتی ژن های فوق و آنتی ژن های نیوکاسل و آنفلوانزا از جمله مهم ترین تحقیقات درحال اجرا در این واحد است که با به نتیجه رسیدن تحقیقات یاد شده، نیازهای کشور در این زمینه برطرف می شود.
وی به تولیدات موسسه سرم سازی رازی شعبه مرند نیز اشاره کرد و افزود: از جمله واکسن ها و آنتی ژن هایی که در این موسسه تولید و به بازار مصرف عرضه می شود می توان به واکسن ۲گانه آنفلوانزا - نیوکاسل، واکسن تکی آنفلوانزای طیور، واکسن تکی نیوکاسل طیور و آنتی ژن های تشخیصی اشاره کرد.
وی ادامه داد: با تکمیل سایت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان این واحد، امکان تولید یک میلیارد دُز واکسن در موسسه تامین می شود که علاوه بر تامین نیاز کشور قابلیت صادرات هم دارد.
آمقی با اشاره به فعالیت یکصد ساله مرکز تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی خاطرنشان کرد: بیش از ۷۵ نوع محصول بیولوژیک در این موسسه تولید می شود و بیش از ۷۰ درصد واکسن‌های اجباری انسان از جمله سرخک، سرخچه و اوریون، حدود ۹۰ درصد واکسن دامی و ۳۰ درصد از واکسن‌های طیور کشور توسط موسسه رازی در سراسر کشور تامین می‌شود.
رییس موسسه سرم سازی رازی شعبه مرند با اشاره به فعالیت ۶ شعبه این موسسه در کشور، گفت: شعبه شمال غرب موسسه رازی واقع در مرند از سال ۷۲ شروع به فعالیت کرده و وظیفه اصلی آن تحقیق و تولید واکسن‌های طیور است.
وی به آمادگی این موسسه برای همکاری با شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: آماده ایم تا با شرکت های دانش بنیانی که در زمینه تولید واکسن های کشته طیور فعال هستند، همکاری کنیم و این بخشی از چشم اندازهای تحقیقاتی موسسه است.
موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه شمالغرب کشور واقع در ۵۰ کیلومتری در مجاورت روستای پیام مرند در سال ۱۳۷۲ در زمینی به مساحت ۲۴ هکتار راه اندازی شد.
انتهای پیام/
افزایش ۴۱ درصدی تولید واکسن در شمال غرب کشور خبرگزاری برنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار