رییس شورای سیاستگذاری همایش ملی ثقه الاسلام؛

افکار سیاسی شهید ثقه الاسلام به اصل ولایت فقیه نزدیکتر است

1402/05/10 - 15:47 - کد خبر: 97422 نسخه چاپی

نصر: رییس شورای سیاستگذاری همایش ملی ثقه الاسلام، شهید روز عاشورا گفت: افکار و نظریه های سیاسی این شهید مکتب اسلام ناب به اصل ولایت فقیه بسیار نزدیک تر است.

به گزارش نصر، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی روز سه شنبه در نشست خبری، بر تبیین و توضیح آرا و اندیشه های شهید راه استقلال و آزادی ملت ایران از یوغ استبداد و استعمار، اظهار کرد: ثقه الاسلام یکی از مجاهدان مشروطه خواه است که عمر پربار خود را در راه آزادی ایران صرف کرد تا در نهایت و در روز عاشورا به دار آویخته شد.
وی ادامه داد: در سراسر زندگی سیاسی و اجتماعی ثقة الاسلام نوعی میانه روی و سفارش به پرهیز از تندروی را مشاهده می کنیم که این اعتدال هم در جنبه های مذهبی او در موضوع شیخیه و متشرعه قابل مشاهده است و هم در جنبه های سیاسی در قضایای مشروطه و جبهه گیری های سیاسی.
حجت الاسلام میرتاج الدینی اتحاد و دعوت به یکپارچگی را از اصول مورد تاکید شهید ثقه الاسلام برشمرد و اظهار کرد: به نظر این عالم شهید اتحاد اسلام و اتحاد سیاسی همه مسلمین گرچه در مشرب و مذهب اختلاف داشته باشند، از اصول مسلک سیاسی او است.
وی با بیان اینکه ثقة الاسلام عالم مجتهد و آشنا به زمان خویش بود، گفت: وی در تحلیل اوضاع سیاسی - اجتماعی خود معتقد است، یگانه راهی که می توان در پرتو آن از شر استبداد خارج شد و به سلطه دولت های خارجی پایان داد، به آزادی بیان و قلم دست یافت و مملکت را در اقتصاد و علم، پیشرفت و توسعه داد و سرانجام استقلال اسلام و ایران را حفظ کرد، حکومت مشروطه به صورت حکومت «قدر مقدور» است.

۵۰ مقاله به همایش ملی ثقه الاسلام، شهید عاشورا رسیده است
حجت الاسلام میرتاج الدینی همچنین از ارسال تعداد ۵۰ عنوان مقاله به همایش ملی شهید روز عاشورا در تبریز خبر داد و افزود: تعداد ۳۰ مقاله در قالب کتابچه و مجموع مقالات این همایش چاپ و منتشر می شود.
وی بازسازی مزار ثقه الاسلام در محله سرخاب تبریز ، اجرای یادمان شهدای روز عاشورای سال در مقبره الشعرا و اقدامات اولیه برای ایجاد و راه اندازی خانه موزه ثقه الاسلام در خانه منتسب به وی را از برنامه های جنبی همایش ملی شهید روز عاشورا اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، میرزا علی‌آقا ثقه الاسلام فرزند حاج میرزا موسی ثقه الاسلام در شب جمعه هفتم رجب سال ۱۲۷۷ هجری قمری (۱۲۳۹ شمسی) در تبریز دیده به جهان گشود و زیر نظر پدر به فراگیری علوم دینی پرداخت و برای ادامه تحصیلات دینی به عتبات عالیات عزیمت کرد.
وی در سال ۱۲۶۷ شمسی به ایران بازگشت و در مسجد صاحب ‌الامر (عج) تبریز به عنوان امام جماعت فعالیتش را آغاز کرد و به عنوان مرجع تقلید به هدایت مردم پرداخت.
شهید ثقه اسلام به زبان های عربی، فرانسوی، ترکی تسلط کامل داشت و در رشته‌های مثنوی‌ شناسی، کتاب ‌شناسی، نجوم، تاریخ ادبیات زبانزد خاص و عام بود.
ثقه الاسلام روز نهم دی ماه سال ۱۲۹۰ شمسی برابر با روز عاشورای سال ۱۳۳۰ قمری در محوطه میدان دانشسرای کنونی این شهر همراه با هفت نفر از یارانش توسط روس ها به دار آویخته شد.
همایش ملی ثقه الاسلام، شهید روز عاشورا روز شنبه برابر با ۱۴ مرداد ماه با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می شود.
انتهای پیام/
افکار سیاسی شهید ثقه الاسلام به اصل ولایت فقیه نزدیکتر است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار