گزارش/

جهاد آبرسانی برای رفع تنش آبی ۴۱۱ روستای آذربایجان شرقی

1402/05/10 - 11:11 - کد خبر: 97394 نسخه چاپی

نصر: طرح جهاد آبرسانی به روستاها، بخش ها و دورترین نقاط آذربایجان شرقی به رغم کمبود آب در این استان با قوت انجام می شود تا حدالمقدور جایی در این استان دچار تنش آبی نباشد برای تحقق این هدف ۴۱۱ روستا، هدف این طرح قرار گرفته است.

به گزارش نصر، آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی در دو مرحله انجام می شود در مرحله نخست که در مراحل پایانی قرار گرفته ۱۷۸ روستا و در مرحله دوم ۲۳۳ روستا از آب آشامیدنی سالم و پایدار برخوردار می شوند و با اجرای این طرح ها، تعداد روستاهای دارای تنش آبی استان که تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰۰ روستا بود به ۳۰۰ روستا کاهش می یابد.
حدود ۲ هزار و ۷۰۰ روستا در آذربایجان‌شرقی وجود دارد و یک میلیون و ۱۳۷ نفر از جمعیت استان در این روستاها ساکن هستند که به گفته مدیرعامل آبفای استان بیش از دو هزار روستا دارای آب لوله کشی بوده و نزدیک به ۸۵ درصد جمعیت روستاها زیر پوشش آب و فاضلاب هستند.
مرحله یک پروژه جهاد آبرسانی به ۱۷۸ روستا با دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار و با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و بسیج سازندگی سپاه عاشورا و در چهار شهرستان خداآفرین، کلیبر، هشترود و ورزقان در دست اجراست و درصد پیشرفت آنها بالاتر از متوسط کشوری است.
مرحله دوم طرح نیز با ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به ۲۳۳ روستا در ۲۱ شهرستان استان که در هفته‌ های آینده به مرحله اجرا خواهد رسید که مرحله دوم ره آورد سفر دوم رئیس جمهور به استان است و با بهره برداری از دو طرح و به ثمر رسیدن آنها، عقب ماندگی های گذشته نیز جبران خواهد شد.

پیشرفت ۹۷ درصدی آبرسانی به روستاهای هشترود
یکی از شهرستان هایی که روستاهای آن در اولویت طرح جهاد آبرسانی قرار گرفته شهرستان هشترود است که در قالب مجتمع آبرسانی آلمالو ۴۵ روستای این شهرستان از آب شرب سالم و پایدار برخوردار خواهند شد.
به گفته مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی این طرح بیش از ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طبق برنامه قرار است تا پایان شهریور ماه سالجاری به بهره برداری کامل می رسد.
محمد خانی در این ارتباط اظهار کرد: این مجتمع شامل حفر و تجهیز سه حلقه چاه با ظرفیت ۴۰ لیتر برثانیه، ساخت ۴۳ باب مخزن با حجم هفت هزار متر مکعب، ساخت یک باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۱۰ لیتر بر ثانیه و اجرای ۱۲۰ کیلومتر خط انتقال و ۳۸ کیلومتر شبکه توزیع آب است.
وی افزود: مجتمع آبرسانی آلمالو شهرستان هشترود ۴۵ روستا با تعداد ۲ هزار و ۱۴۲ خانوار و مجموع هفت هزار و ۱۷۴ نفر جمعیت را زیرپوشش آب سالم قرار خواهد داد.
خانی ادامه داد: کار ساخت این مجتمع آبرسانی از سال ۱۳۸۸ آغاز شده که به علت برخی مشکلات، سال ها راکد مانده بود اما با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم و اجرای طرح جهاد آبرسانی به ۲۰ هزار روستا دوباره فعال شد و اکنون در مرحله بهره برداری است.

۸۸ روستای ورزقان در آستانه اتصال به شبکه آب سالم و پایدار
دیگر شهرستانی که روستاهای آن در اولویت جهاد آبرسانی قرار گرفته شهرستان ورزقان است که در قالب طرح مجتمع آبرسانی ستارخان ورزقان آبرسانی خواهند شد و با بهره برداری از آن ۸۸ روستا از آب سالم آشامیدنی برخوردار خواهند شد.
خانی با اشاره به اجرای این طرح و پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی آن گفت: این مجتمع شامل تصفیه خانه با ظرفیت یکصد لیتر بر ثانیه، خط انتقال به طول ۱۷۰ کیلومتر و ۳۴ مخزن است.
وی اضافه کرد: ظرفیت تصفیه خانه این مجتمع قابل افزایش تا ۱۵۰ لیتر بر ثانیه بوده و برای تامین آب شرب ۲۵ سال آینده مناطق یاد شده طراحی شده است.
خانی ادامه داد: کارهای ساختمانی این تصفیه خانه ظرف یک ماه به اتمام می‌رسد و تجهیزات الکترومکانیکال آن که بیشتر تولید داخلی است در صورت تامین اعتبار هشت تا ۹ ماه آینده خریداری و نصب می شود.
وی هزینه صرف شده برای این طرح آبرسانی را دو هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تاکنون یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از این مبلغ هزینه شده است.
خانی ادامه داد: منبع اصلی تامین آب این طرح آبرسانی از سد حاجیلار چای است که برای تامین آب مجتمع مس سونگون ساخته شده و با دستور وزارت نیرو یکصد لیتر بر ثانیه حق برداشت داریم.
سال گذشته ۴۰۰ روستای آذربایجان شرقی با تانکر آبرسانی شد و امسال این رقم با اجرای برخی طرح های آبرسانی و بهره برداری مرحله ای از طرح ها به کمتر از یکصد روستا کاهش یافته است.

تزریق به موقع اعتبارات موجب تسریع در روند آبرسانی به روستاها شده است
مجری طرح های جهاد آبرسانی آذربایجان شرقی گفت: یکی از دلایل مهمی که موجب تسریع در روند آبرسانی به روستاها شده تزریق به موقع اعتبارات از سوی دولت در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بوده که با ادامه این روند، بسیاری از روستاهای فاقد آب آشامیدنی، از این نعمت برخوردار می شوند.
سید رضا حسینی به مجموع اعتبارات جذب شده در سه طرح آبرسانی ستارخان ورزقان، آلمالو هشترود و قشلاقات کلیبر (روستاهای کلیبر و خداآفرین) اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۰ حدود یکهزار و ۳۴۰ میلیارد ریال جذب کردیم و در سال گذشته از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی که هزار میلیارد ریال بود ۲۷۰ میلیارد ریال، ۲۸۰ میلیارد ریال از بودجه عمومی و ۳۵۰ میلیارد ریال از محل مسئولیت های اجتماعی مس سونگون جذب شد با اینکه مس سونگون تعهد کرده تا ۴۰۰ میلیارد ریال دیگر از این محل به اجرای این طرح ها کمک مالی بکند.

پیشرفت ۷۵ درصدی طرح جهاد آبرسانی به روستاهای کلیبر و خداآفرین
حسینی ادامه داد: مجتمع آبرسانی قشلاقات که برای آبرسانی به روستاهای شهرستان های کلیبر و خداآفرین در دست ساخت است ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به بهره برداری از این مجتمع، شهر آبش احمد و ۶۷ آبادی و روستا از آب سالم و پایدار برخوردار می شوند.
وی با بیان اینکه طرح جهاد آبرسانی با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی‌(ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پیمانکاران بخش خصوصی با قوت تمام در حال اجرا است، گفت: ۱۴ هزار و ۶۰۱ نفر در قالب چهار هزار و ۱۹۵ خانوار از این طرح بهره مند می شوند.
حسینی به اقدامات صورت گرفته در قالب این طرح آبرسانی اشاره کرد و افزود: حفر و تجهیز ۶ حلقه چاه با ظرفیت ۱۴۰ لیتر بر ثانیه، ساخت ۱۶ باب مخزن با حجم ۶ هزار و ۸۳۰ مترمکعب، ساخت ۱۳ باب ایستگاه پمپاژ با مجموع ظرفیت ۵۶۰ لیتر بر ثانیه، اجرای ۱۶۵ کیلومتر خط انتقال با لوله‌های پلی اتیلن و چدن داکتیل و اجرای ۳۰ کیلومتر شبکه توزیع با لوله‌های پلی اتیلن برای بهره برداری از این طرح انجام شده یا در حال انجام است.
وی اعتبار هزینه شده تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ برای این طرح را ۸۱۶ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: برای تکمیل و بهره برداری از این طرح ۶۵۰ میلیارد ریال دیگر نیز نیاز است.
حسینی اضافه کرد: این مجتمع آبرسانی در ددو  مرحله اجرا می شود در مرحله یک، دو  حلقه چاه در روستاهای سیرک و قانلو (۴۰ لیتر برثانیه) و در مرحله دو ، چهار حلقه چاه در ساحل جنوبی رود ارس در اراضی روستای لاریجان خداآفرین حفر می شود و پمپاژ آب برای اختلاف ارتفاع ۷۲۰ متری در مرحله دو با ساخت ۹ ایستگاه پمپاژ سرچاهی و بین راهی صورت می گیرد.
وی افزود: با اتمام و بهره برداری از این طرح علاوه بر آبرسانی پایدار و با کیفیت مناسب به روستا ها و آبادی های هدف، مشکل کم آبی و تنش آبی مجتمع شهید لشگری نیز مرتفع خواهد شد.

بهره مندی ۳۷ روستای شهرستان اهر از آب شرب سالم و بهداشتی
مدیرعامل آبفای استان از پیشرفت ۹۹ درصدی مجتمع آبرسانی یخفروزان شهرستان اهر خبر داد و گفت: با بهره برداری از این طرح، ۳۷ روستای شهرستان به آب سالم دسترسی خواهند داشت.
خانی اظهار کرد: این مجتمع شامل ۵۸ باب مخزن با حجم ۱۱ هزار و ۷۰۰ مترمکعب، ۲۰ باب دستگاه پمپاژ با ظرفیت ۳۷ لیتر برثانیه، ۱۱۴ کیلومتر خط انتقال و ۵۸ کیلومتر شبکه توزیع آب است که با اعتبار ۲۶۰ میلیارد ریالی در مراحل پایانی قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: با افتتاح این مجتمع آبرسانی ۳۷ روستا با هفت هزار و ۲۴ نفر جمعیت از آب شرب سالم و بهداشتی بهرمند خواهند شد.
خانی افزود: از محل منابع آبی مجتمع یخفروزان و با اجرای هشت کیلومتر خط انتقال، ۲ باب مخزن ۲۰۰ متر مکعبی و یک باب دستگاه پمپاژ با ظرفیت ۲۰ لیتر بر ثانیه، مشکل کمی و کیفی مجتمع چوب قشلاقی شهرستان اهر نیز که شامل ۳۰ روستا، یکهزار و ۲۱۸ خانوار و چهار هزار و یکصد نفر جمعیت است رفع خواهد شد.

آغاز عملیات آبرسانی به ۲۳۳ روستا به زودی
قبل از اینکه مرحله نخست طرح جهاد آبرسانی به پایان برسد مرحله دوم این طرح نیز آماده شده و در آن ۲۳۳ روستای محروم آذربایجان شرقی با هزینه کرد ۱۳ هزار میلیارد ریال از آب سالم و پایدار برخوردار می شوند.
به گفته مدیرعامل آب و فاضلاب استان، این تعداد روستا که با تنش کمی و کیفی آب روبرو هستند در قالب فاز ۲ جهاد آبرسانی که با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام می شود به آب سالم دسترسی خواهند یافت.
خانی ادامه داد: این طرح شاما حفر و تجهیز ۱۳۴ حلقه چاه و هفت دهنه گالری، اجرای ۷۲۶ کیلومتر لوله گذاری خط انتقال و شبکه توزیع آب، احداث ۱۵۰ باب مخزن با حجم سه هزار و ۶۱۶ مترمکعب، ساخت ۳۲ باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۱۱۰ لیتر برثانیه و خرید و نصب ۵۰ دستگاه پکیج تصفیه آب برای ارتقاء کیفی منابع آب است.
وی خاطر نشان کرد: این طرح در مدت زمان ۲۴ ماه اجرا و قبل از اتمام دولت مردمی و محبوب سیزدهم به بهره برداری رسیده و اهالی روستاهای هدف از طعم گواری آب سالم و پایدار و با کیفیت برخوردار خواهند شد.
به گزارش ایرنا، ۷۴ نقاط شهری و ۲ هزار و ۷۶۰ نقاط روستایی با جمعیت بالای چهار میلیون نفر زیرپوشش خدمات آب و فاضلاب آذربایجان شرقی هستند و میزان تولید آب شرب از سوی این شرکت ۱۵ مترمکعب در ثانیه است.
 
 
جهاد آبرسانی برای رفع تنش آبی ۴۱۱ روستای آذربایجان شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار