تبریز و خیابان‌ هایی که با چند دقیقه بارندگی قفل می‌ شود

1402/05/10 - 10:52 - کد خبر: 97392 نسخه چاپی

نصر: تبریز شهر اولین‌ها؛ شهر زیرگذرها و روگذرها نیز هست، زیرگذرهایی که ایجاد شده اند تا گرهی از ترافیک شهری گشوده و مانع هدر رفت وقت و انرژی شهروندان شوند که البته در شرایط نرمال، این نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند، اما گاهی فقط چند دقیقه بارندگی کافیست تا زیرگذرها پر از آب شده و شریان‌های اصلی شهر قفل شوند.

به گزارش نصر، احتمالا تن ارفع‎الملک، والی خوش نام بلدیه تبریز، در گور می‌لرزد وقتی تبریزی که در روزهای نداری با سیل‌بند ۱۲ کیلومتری مهرانه رود که تماما با دست کنده شده بود، از گزند سیل در امان بود اما اکنون در شرایطی که انواع تکنولوژی در کشور وجود دارد بعد از دقایقی کوتاه بارندگی، تصاویر گرفتار شدن خودروها در داخل آب در زیرگذرها و ترافیک‌های طولانی در ورودی و خروجی آنها منتشر می‌شود.
گویی موقع ساخت این زیرگذرها مهندسان توانمند شهرمان فقط آب و هوای خشک را پیش بینی کرده بودند، جالب اینکه این مشکل در مورد زیرگذرهایی که جدیدا ایجاد شده و با بهره گیری از علم نوین! ساخته شده اند، پررنگ‌تر است.
داستان آبگرفتگی شهر تبریز، یک داستان تکراری بوده که معمولا پس از هر بارندگی نسبتا شدید رخ می‌دهد و ارگان‌های مسئول همچون شهرداری در مواقع بروز این آبگرفتگی ها، معمولا از مُسکّن‌های کوتاه مدت استفاده کرده و با بسیج نیروهای خود آب‌های جمع شده در زیر گذرها را تخلیه و خودروهای گرفتار را نجات می‌دهند، اما چیزی که شهروندان از شهرداری انتظار دارند فقط این اقدامات نیست، مردمی که عوارض و مالیات خود را به موقع پرداخت می‌کنند انتظار دارند شهرداری از مهندسان خبره موجود در دانشگاه‌ها و مراکز علمی استفاده کرده و راهکاری بنیادی برای این امر پیدا کند تا هم مانع ورود آسیب به جان و مال شهروندان شده و هم نیرو و انرژی خود را پس از هر بارش صرف این قضیه نکند.
با این وجود و به‌رغم اقدامات مسئولان شهری در چند سال اخیر، در زمان بارندگی نسبتا شدید، خیابان‌های تبریز مملو از آب باران و آبگرفتگی معابر در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌شود و در موارد شدیدتر، سیلاب ایجاد می‌شود، چرا که در بعضی از مسیرها، آبراهی  برای تخلیه آب وجود ندارد.
این مشکل سال‌ها است که در تبریز وجود داشته و این سوال مطرح می‌شود که چرا مسئولان این شهر، اقدامی اساسی در این زمینه انجام نمی‌دهند؟
سیلاب های ایجاد شده ناشی از بارش چند دقیقه‌ای باران در تبریز هرچند کوچک به نظر می‌رسند اما بخش اعظمی از شهر را با خود درگیر کرده و باعث ایجاد ترافیک سنگین در خیابان‌ها می‌شوند.
برای نمونه روز یکشنبه هشتم مردادماه، علی‌رغم اینکه در چله تابستان به سر می‌بریم، باران و رگبار در تبریز به راه افتاد و تنها چند دقیقه کافی بود تا زیر گذرها پر از آب شده و از طرفی خیابان‌ها با ترافیک شدید روبه رو شوند.
به گزارش ایسنا، نبود سیستم مناسب آبراهه در زیرگذرها برای عبور و مرور بی وقفه آب ناشی از باران را می‌توان یکی از اصلی‌ترین دلایل تشکیل شدن سیلاب در زیرگذرهای تبریز قلمداد کرد و باید دید چه زمانی مسئولان این شهر وارد عمل می‌شوند تا این مشکل سایه خود را از سر مردم تبریز کم کند.
معاون فنی عمرانی شهردار تبریز در این خصوص در گفت‌وگو با ایسنا می گوید: اکثر زیر گذرها دارای پمپ‌های برقی تخلیه آب هستند و معمولا شاهد آبگرفتگی در زیرگذرها نیستیم.
سامان احمدزاده، در واکنش به آبگرفتگی زیر گذر میدان فهمیده تبریز گفت: هنگام احداث تقاطع غیرهمسان ولیعصر در میدان فهمیده لوله تخلیه آب این زیر گذر ترکیده است و به این دلیل در زمان های بارش باران در این منطقه سیلاب به وجود می‌آید که پیگیر حل این مشکل و نصب لوله تخلیه آب جدید در این قسمت هستیم.
انتهای پیام/
تبریز و خیابان‌ هایی که با چند دقیقه بارندگی قفل می‌ شود خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار