مدیرعامل آب منطقه استان:

۳۷ درصد حجم سدهای آذربایجان شرقی پُر است

1402/05/09 - 13:30 - کد خبر: 97352 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه حجم مخازن ۱۰ سد بزرگ استان در تراز نرمال ۵۷۶ میلیون مترمکعب است، گفت: حجم پرشدگی سدها در استان ۳۷ درصد است.

به گزارش نصر، یوسف غفارزاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: میزان بارش ها در سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۱ تا پایان شهریور ۱۴۰۲) حدود ۲۴۵ میلی بوده که نسبت به سال آبی قبل ۱۶ درصد کمتر شده از این رو تلاش خواهیم کرد تا با اولویت تامین آب شرب و همراهی مشترکان، اوج مصرف تابستانی را بدون قطعی آب سپری کنیم.
وی به طرح های تامین آب شرب تبریز و پایدارسازی آن در این شهر اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین طرح هایی که در این راستا اجرا و تکمیل شده است مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی تبریز است که در مرحله آبگیری قرار دارد و با بهره برداری کامل از آن، یک پنجم آب شرب تبریز از طریق این مخزن تامین می شود.
غفارزاده همچنین از اجرای ۱۸ طرح مهم آبرسانی در استان برای مدیریت منابع آبی خبرداد و افزود: در این راستا، حدود پنج هزار هکتار شبکه پایاب در استان مورد بهره برداری قرار گرفته که علاوه بر آبی کردن زمین های دیم، نقش مهمی در مدیریت مصرف منابع آبی استان ایفا خواهد کرد.
وی به بهره برداری از سد بزرگ قیزقلعه سی در اواخر شهریور ماه امسال اشاره کرد و گفت: با بهره برداری از این سد، حقابه یک میلیارد متر مکعبی به منابع آبی استان اضافه می شود و مردم آذربایجان شرقی و اردبیل از منافع آن برخوردار خواهند شد.
۱۱ سد بزرگ و ۱۰۰ سد کوچک خاکی در آذربایجان شرقی وجود دارد.
 حجم کل سدهای آذربایجان شرقی در تراز نرمال ۵۷۶ میلیون متر مکعب است و شامل سدهای علویان ۵۷، سهند ۱۶۵، نهند ۲۱.۶، آیدوغموش ۱۳۰.۸، ستارخان اهر ۱۲۷.۷، قلعه چای ۴۰، تاجیار چهار، زنوز ۴.۹، کردکندی ۵.۴ و ارسباران ۲۵ میلیون مترمکعب است.
سدهای ارس و خداآفرین نیز به ترتیب یک هزار و ۲۵۴ و یک هزار و ۶۱۲ میلیون مترمکعب در تراز نرمال آب دارند و به عنوان سدهای مرزی به شمار می روند.
انتهای پیام/
۳۷ درصد حجم سدهای آذربایجان شرقی پُر است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار