مدیرکل آموزش فنی حرفه ای آذربایجان شرقی خبر داد؛

بهره مندی 48 هزار نفر از آموزش مهارتی

1402/05/09 - 07:50 - کد خبر: 97332 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل آموزش فنی حرفه ای آذربایجان شرقی گفت: در بحث بهره وری آذربایجان شرقی به عنوان قطب اقتصاد در جایگاه شایسته ای قرار نگرفته است، دلیل اصلی آن پایین بودن بهره وری نیروی انسانی است که از عدم آموزش نیروی متخصص سرچشمه می گیرد.

به گزارش نصر، علی مشایخی، در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت ششم مرداد روز ملی آموزش فنی حرفه ای و بزرگداشت هفته ملی مهارت گفت: آموزش های فنی حرفه ای با آموزش های مهارت محور جهت اشتغال و کارآفرینی است که یکی از موضاعات مهم جامعه امروزی می باشد و تنها راه رشد تولید، رشد  اقتصاد هشت درصدی و رشد توسعه پایدار ارتقاء بهره وری است که رکن اصلی آن هم بهره وری نیروی انسانی است که اساسی آن آموزش نیروی انسانی است که می تواند در هر عرصه تحصیلی و مدار تربیتی انسان رقم بخورد تا متناظر با نیازهای بنگاه های اقتصادی بازار و رشد اقتصادی هر کشور باشد.
مدیرکل فنی حرفه ای ادامه داد: شاخص بهروری در آموزش های فنی حرفه ای و اشتغال بنیان که چشم انداز پیشرفت کشور است اهمیت بسزایی دارد.
مشایخی اذعان داشت: عدم خرد جمعی، عدم همکاری دستگاه ها و مجموعه های علمی بر مدار آموزش های نیروی انسانی متخصص، نیاز به آموزش های فنی حرفه ای را پررنگ تر می کند.
وی ادامه داد: استان با چالش بسیار بزرگ بیکاری نیروی تحصیل کرده روبرو است و حجم بیکاران نیروی تحصیل کرده و متخصص بیشتر شده است با این حال فارغ التحصیلان مهارت کارآمدی ندارند که نیاز های جامعه و بنگاه های اقتصادی را برطرف کنند. سازمان فنی حرفه ای استان اولویت خود را آموزش مهارت محور ویژه دانشجویان قرار داده تا در حین تحصیل از مهارت های کاریردی برخوردار شوند.
مدیرکل فنی حرفه ای گفت: ۲۱ دانشگاه معتبر آذربایجان شرقی که همه از اداره کل آموزش های فنی حرفه ای استان مجوز مراکز آموزش مهارتی و شغلی تحت عنوان تیم سین دریافت کرده اند که بامشارک اساتید و مربیان اداره کل آموزش فنی حرفه ای و اساتید اهل عمل که مهارت خود را به صورت عملی کسب کرده اند دانشجویان را به سوی مهارت ها سوق میدهند و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی را در اختیار دانشجویان قرار میگیرد.
مشایخی ادامه داد: دانشجویان مقطع دکتری و ارشد دانشگاه برق تبریز در طرح آزمایشی با مراجعه به مراکز نوآوری مهارتی مشارکت می کنند به این صورت که دانشجویان در حال تحصیل در طرح کهادمهارت آموزی ویژه دانشجویان و دانشجویان فارغ التحصیل در طرح نخلستان به صورت اختیاری و بر اساس نیاز های خود و کاملا با اشتیاق و داوطلبانه به مراکز فنی حرفه ای مراجعه می کنند تا خلاءها را کشف و نیاز ها را برطرف کنند.
وی گفت: طبق اساس اساسنامه، فنی حرفه ای یک نهاد آموزشی غیر رسمی است و۶۷ درصد ورودی مراکز آموزش فنی حرفه ای خروجی دانشگاه دارند وحل مشکل اقتصاد جامعه فقط با مهارت ممکن است نه مدارک تحصیلی با این حال باید توجه را به نخبگان دانشگاهی معطوف کنیم، همچنین صنایع و تولید کنندگان باید رویکرد فرایند تولیدات را به سمت دانش بنیان هدایت کنند و واحدهای تحقیق و توسعه یعنی  R&D  را توسعه دهند و از مهارت نخبگان استفاده کنند تا متخصصان تحصیل کرده مهارت های خود را به صورت عملی به کار بگیرند.
مشایخی ادامه داد: مشکل اساسی این است که فارغ التحصیلان دانشگاهی خود را لایق کارگری نمیداند و از مهارت خود به صورت عملی استفاده نمیکنند. برای حل این مشکل باید بنگاه های اقتصادی مشوق هایی را برای کارگران تعریف کنند یعنی هر یک از کارگران برحسب مدرک تحصیلی و مدرک مهارتی افزایش حقوق داشته باشند.
وی گفت: جهت رسیدن به بهره وری و ارتقاء رشد اقتصاد هشت درصدی باید آموزش مهارت محور را افزایش دهیم و اداره کل فنی حرفه ای باید آموزش های سنتی خود را به آموزش مدرن تبدیل کند، چنانچه هوش مصنوعی تمامی گفتمان متفاوتی ایجاد کرده است.
مدیرکل فنی حرفه ای اذعان داشت: اداره کل فنی حرفه ای می خواهد در مرز فناوری حرکت کند و اگر از سرعت تکنولوژی با وجود این محدودیت های مالی عقب بماند لاجرم شکست میخورد برای حل این مشکل هم  باید برونسپاری آموزشی را پیش بگیرد و بخش خصوص وارد عمل شود و آموزش به نخبگان عرصه صنعت، اصناف و تولید بسپارد و در کنار آن از ظرفیت کارگاهی و تجهیزات اداره کل فنی حرفه ای استفاده شود تا نیروهای کارامد و توانمند را به خط ‌تولید و بنگاه اقتصادی روانه کند. در این راستا ۸۱ پایگاه در قالب پایگاه آموزشی در اختیار بخش خصوصی، دانش بنیان و بنگاه های خلاق قرار گرفته شده تا نهایت استفاده به عمل آید.
وی ادامه داد: تمام بنگاه های اقتصادی موظف به طبقه بندی کارگران بر اساس مهارت هستند که یک سری از بنگاه های اقتصادی به مسئله مطالبه گری اهمیت می دهند و عمل می کنند به گونه ای که کارگران بر اساس مهارت و سوابق خود طبقه بندی می شوند و حقوق را بر اساس مهارت دریافت میکنند تا منجر به بی انگیزگی کارگران نشود و برای ادامه کار تشویق شوند. وجود خلاء بنگاه های اقتصادی با اداره کل فنی حرفه استان که می تواند نیروهای کارآمد پرورش دهد مشکل ساز است.
مشایخی گفت: جامعه با بحران بیکاری مواجه است، یک بنگاه اقتصاد باید در مرز فناوری پیش برود و حقوق و دستمزد را بر اساس طبقه بندی مشاغلی که تعریف شده پرداخت کند تا منجر به افزایش انگیزه در کارکنان ماهر شود. همچنین جامعه با چالش فرهنگ کار هم روبرو است به گونه ای که خانواده ها فرزندان را با فضای مجازی پرورش می دهند که این امر کودکان را تن پرور به بار می آورد  از طرفی به دلیل اینکه دنیا به سوی تکنولوژی می رود خوب است اما از لحاظ کاهش نیروی انسانی امری ناخوشایند است.
وی ادامه داد: یکی از دستاورد های سال گذشته افتتاح مرکز بین المللی منطقه آزاد ارس بود. در سفری که  سفیر کاپان ارمنستان به ایران داشت به شدت به اموزش مهارتی ایران علاقه مند شدند و همچنین به آموزش مهارت در حوزه سلول های خورشیدی، بسته بندی، فناوری و آی تی نیازمند هستند که میتواند قطب صادرات فناوری و علوم مهارتی شوند که طبق تفاهمنامه ای امضا شده از شهریور سال جاری هیأت سه نفره ای از مربیان ایرانی که از بخش های خصوصی و دولتی هستند آموزش سه حرفه سلول های خورشیدی، معدن و آی تی را در اختیار کارفرمایان ارمنستانی قرار خواهند داد و آزمون ها بر اساس استانداردهای سازمان جهانی کار برگزار خواهد شد. همچنین کاپان ارمنستان یک مرکز فرهنگی را در اختیار مرکز فنی حرفه ای آذربایجان شرقی جهت برگزاری نمایشگاه ها قرار داده است.
مدیرکل فنی حرفه ای گفت: طبق مصوبات سفر رئیس جمهور که ۱۲۳ میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته بود ۳۴ میلیارد تومان اعتبار جذب شده که ۲۴ میلیارد تومان جهت تکمیل مرکز سنجش و ۱۰ میلیارد تومان برای تجهیز مراکز استان بوده است.
وی ادامه داد: بر اساس قول عدالت آموزشی و فراگیر کردن آموزش مهارت در مناطق محروم اقداماتی صورت گرفته شده که حدود یکصد نفر از اساتید برونسازمانی با مدرک مهارت حرفه ای به صورتی خودجوش از طرف بنگاه های اقتصادی، اصناف، شرکت ها و دانشگاه ها مشغول به کار هستند همچنین در هفته دولت بزرگترین مرکز سنجش صلاحیت حرفه ای کشور افتتاح خواهد شد که برای آن زیرساخت بین المللی در نظر گرفته شده و محل برگزاری المپیادها خواهد شد.
 مشایخی گفت: ۶ هزار استاندارد آموزشی در رشته های فنی حرفه ای وجود دارد که در اداره کل فنی حرفه امکانات ارائه خدمات وجود ندارد اما در شهرستان ها به صورت کارگاه امکان آموزش وجود دارد با این حال یکصد رشته در مراکز دولتی با ظرفیت خود اداره کل فنی حرفه ای ارائه می شود.
 وی ادامه داد: برخی از افراد که در حوزه های تخصصی مهارت دارند ولی درمجموعه های آموزشی آزمون عمومی برگزار نشود، برای آنها آزمون ادواری تعریف می شود ومحدودیتی برای ارائه مدرک نیست.
وی ادامه داد: در بخش دولتی یکصد حرفه تعریف شده است و ۷۰۰ آموزشگاه آزاد فنی حرفه ای فعال هستند که ۶۰  درصد از آن خیاطی، آرایش و پیرایش، صنایع غذایی و آی تی است. در کل مهارت ها در چهار خوشه تعریف می شوند که شامل خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی است که هر کدام ۷۰ شاخص استاندارد جهت توانمندی دقیق دارد. ۱۸۰ کشور گواهینامه فنی حرفه ای ایران را تایید می کنند.
مشایخی در انتهای سخنان خود گفت: در سال گذشته ۴۸ هزار نفر از آموزش مهارتی بهره مند شده اند که با رهگیری انجام شده ۵۷ درصد شاغل شده اند و بازار و کسب کار خوبی دارند.
انتهای پیام/
بهره مندی 48 هزار نفر  از آموزش مهارتی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار