خبر/

جولان سگ ها در تبریز پیش چشم مسوولان/ ثبت سه هزار حیوان گزیدگی در ۱۵ ماه

1402/05/08 - 10:45 - کد خبر: 97261 نسخه چاپی

نصر: افزایش جمعیت حیوانات در شهرها به خصوص سگ ها و جولان آنها همچنین افزایش تعداد گربه ها و موش ها در معابر عمومی به معضل بزرگ و گره کوری تبدیل شده که با بی تفاوتی یا اقدامات موقت مسوولان روز به روز این مشکل محسوس تر شده و آرامش شهروندان را به مخاطره اندخته طوری که در ۱۵ ماه گذشته بیش از سه هزار نفر در شهرستان تبریز دچار حیوان گزیدگی شده است.

به گزارش نصر، افزایش جمعیت سگ، گربه و موش در کوچه، خیابان ها و عابر پیاده علاوه بر ایجاد ترس بین مردم و تهدید بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات مثل هاری که منشا آن گازگرفتگی حیوانات یاد شده است و کیست هیداتیک که از مدفوع سگ منشا می گیرد زندگی مردم را تهدید می کند.
ایجاد هزینه های سربار اضافی و اجباری به علوم پزشکی، دامپزشکی و مردم نیز از نظر دور مانده است طوری که هر واکسن هاری حدود هفت دلار هزینه در بر دارد البته هزینه های جانبی دیگری نیز وجود دارد که باید جدی گرفته شود.
اما به رغم این مسایل هر چند روز یکبار شاهد خبرهای گازگرفتگی یا حملات سگ های بلاصاحب یا ولگرد به شهروندان هستیم طوری که در همین ۲ هفته گذشته حمله سگ ها در مرند، ملکان، اهر و تبریز در آذربایجان شرقی و در شهرها و استان های دیگر کشور در رسانه ها منتشر شده ولی عکس العمل در خور توجهی از مسوولان دیده نشده است در صورتی که بیماری هاری مرگ دردناک و حتمی را به دنبال دارد.
بی تفاوتی مسوولان شهری و غیرشهری در خصوص افزایش جمعیت حیوانات مثل سگ، گربه و موش آن را به مشکل فراگیر بیشتر شهرها و کلانشهرها مبدل کرده است البته از هر یک تا ۲ سال یک بار طرحی را سر زبان ها می اندازند و جمع آوری سگ ها به نوعی مطرح می شود ولی در نهایت ضمن کم ثمر بودن طرح های یاد شده و غیرملموس بودن نتایج آن، در نهایت به بوته فراموشی سپرده می شود تا در اثر فشار افکار عمومی سال دیگر با طرح جدید روز از نو روزی از نو.
البته همه از سگ و گربه نوستاژی مشترکی داریم، در کتاب فارسی اول ابتدایی دهه های ۵۰ و ۶۰ درس اول در مورد داستان سگ و گربه بود که سگ گربه را دنبال می کرد و گربه بالای درخت می رفت اما اکنون همان طور که مسوولان برای مقابله با معضل افزایش جمعیت سگ، گربه و موش بی تفاوت هستند حیوانات نیز نسبت به هم حساسیت خود را از دست داده اند و سگ و گربه در یک ظرف غذا می خورند و موش از گربه فرار نمی کند طوری که حیات وحش نیز در چرخه حیات دچار مشکل شده و کمتر پیدا می شود که گربه ای موش بگیرد و سگی گربه ای را دنبال کند و چرخه به جای تنظیم طبیعی جمعیت خود، روز به روز به تعداد حیوانات موذی و سگ و گربه ها افزوده می شود.
نمی دانم چه اتفاقی افتاده که بیشتر اوقات وقتی این حیوانات بهم می رسند فقط نگاهی به هم می کنند و رد می شوند، شاید هم سلامی به هم می دهند، احتمالا دست آموز شدن سگ ها و گربه ها موجب بی حالی و کرختی آنها شده و سیر بودن شکمشان ضرورتی را برای زحمت بیشتر شکار باقی نمی گذارد و بدین ترتیب همچنان جمعیت گربه ها و موش ها و سگ ها در شهرها افزایش می یابد از طرفی بی تفاوتی مسوولان شهری نسبت به مهار سگ ها و سایر حیوانات آرامش را از شهروندان تبریزی ربوده است.
همه شاهدیم در وسط روز سگ ها به طور گله ای در شهر حرکت می کنند و در راس گله هم مثل قانون جنگل رییسی وجود دارد که آن را اصطلاحا آلفا می گویند این رییس گله گروه سگ ها را هدایت می کند و چه بسا هر چه به شب نزدیک تر می شویم گرسنگی سگ ها و ترس مردم از حمله سگ ها در محلات خلوت و تاریک بیشتر می شود طوری که در شامگاه یا صبح زود تردد را برای مردم دشوار می کند البته باید حق را به مردم داد چون اخبار فراوانی را در خصوص حمله سگ های ولگرد یا بلاصاحب به شهروندان می شنوند.
بالاخره باید داستان حمله سگ ها و افزایش جمعیت آنها در جایی ختم شود و مسئولان شهری چاره ای نسبت به رفع این تهدید که روز به روز بیشتر می شود پیدا کنند طوری که مردم احساس ناامنی نکنند، چندی پیش در گلپارک تبریز و در ۲ روز پیاپی حمله سگ ها به ۲ خانم موجب مجروح شدن آنها و پارگی چادر و لباس های آنان شد.

بیش از ۵۰ هزار قلاده سگ در آذربایجان شرقی بر ضد بیماری هاری واکسینه شده اند
مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان شرقی در این خصوص با اشاره به اینکه بر اساس بخشنامه صریح وزارت کشور وظیفه جمع آوری و کنترل سگ های بلاصاحب با شهرداری هاست و دامپزشکی وظیفه مشاوره فنی و بهداشتی دارد، گفت: البته از سال گذشته تا کنون بیش از ۵۰ هزار قلاده سگ، بر علیه بیماری هاری توسط این اداره کل در استان واکسینه شده اند.
امیرحسین بهداد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در صورت نگهداری سگ های بلاصاحب در یک محل، واکسیناسیون هاری آنها توسط گروه های های واکسیناسیون اداره دامپزشکی به صورت رایگان انجام می پذیرد.
وی یادآور شد: جمع آوری و عقیم سازی و مرگ ترحم آمیز سگ های مریض و بیمار و انگلی و واگذاری سگ های سالم و ممتاز به علاقمندان با اخذ تعهد عدم رهاسازی آنها از پیشنهاد های کار ساز می باشد.
مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان شرقی اضافه کرد: ایجاد اماکن نگهداری توسط شهرداری‌ها یا افراد علاقمند و خیّر از راه های دیگر کنترل این حیوانات می باشد.
بیش از سه هزار نفر سال گذشته و امسال به علت حیوان گزیدگی به مرکز درمان هاری در تبریز مراجعه کردند
رییس مرکز بهداشت شهرستان تبریز نیز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال گذشته برای ۲هزار و ۱۷۷ مورد حیوان گزیدگی که به مرکز درمان هاری مراجعه کرده اند حدود ۶هزار و ۶۰۰ نوبت واکسن و ۱۳۰هزار واحد سرم تزریق شده است، البته برای هر مورد حیوان گزیدگی سه نوبت واکسن به صورت اینترادرمال یا عضلانی تزریق می شود طوری که هزینه های گزافی را هم به علوم پزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی تحمیل می کند.
هزینه واکسن هاری برای هر فرد حیوان گزیده حدود هفت دلار است
دکتر مهدی محمد زاده گفت: حداقل هزینه واکسن هاری برای هر فرد حیوان گزیده حدود هفت دلار است که البته هزینه های پرسنلی و غیره در آن لحاظ نشده است.
وی همچنین توضیح داد: بیماری هاری یکی از مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است که در خیلی از مناطق جهان شایع بوده و در ایران نیز یکی از اولویت های مهم به شمار می آید.

 تزریق واکسن هاری در تبریز
دکتر محمدزاده همچنین خاطر نشان کرد: سال گذشته در شهرستان تبریز ۲هزار و ۱۷۷ مورد حیوان گزیدگی اتفاق افتاده که از این تعداد ۷۱ درصد در مناطق شهری و ۲۹ درصد در مناطق روستایی، ۶۶ درصد توسط سگ، ۳۱درصد گربه و سه درصد توسط سایر حیوانات اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: از بین موارد گزش توسط سگ ۵۴درصد توسط سگ های بدون صاحب و ۴۶درصد توسط سگ های صاحبدار بوده است.
دکتر محمدزاده اظهار کرد: در سه ماهه اول امسال تعداد ۸۳۷ مورد حیوان گزیدگی روی داده که از این تعداد ۷۹درصد در مناطق شهری و ۲۱درصد در مناطق روستایی، ۶۴ درصد سگ، ۳۳ درصد گربه و سه درصد توسط سایر حیوانات اتفاق افتاده است.در سه ماهه اول امسال تعداد ۸۳۷ مورد حیوان گزیدگی روی داده که از این ۶۴ درصد سگ، ۳۳ درصد گربه و سه درصد توسط سایر حیوانات اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: از بین موارد گزش توسط سگ ۷۵درصد توسط سگ های بدون صاحب و ۲۵درصد توسط سگ های صاحب دار روی داده است.
وی همچنین گفت: به رغم کشف روش های درمان بسیاری ازبیماری ها،هنوز هاری به عنوان یک بیماری کشنده مطرح بوده و اهمیت جهانی خود را حفظ کرده است، این بیماری مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده، انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی و بیشتر از راه حیوان گزیدگی به آن مبتلا می شوند.
وی افزود: هر نوع گزش توسط سگ، گربه و همچنین حیوانات وحشی مانند خفاش، روباه، گرگ، شغال، خرس، کفتار، گربه وحشی، سمور، راکون، پلنگ و نیز سایر حیوانات اهلی مانند گاو، اسب، الاغ، گوسفند و غیره به عنوان مشکوک به هاری تلقی شده و باید اقدامات درمان و پیشگیری از هاری برای این افراد انجام شود.هر نوع گزش توسط سگ، گربه و همچنین حیوانات وحشی مانند خفاش، روباه، گرگ، شغال، خرس، کفتار، گربه وحشی، سمور، راکون، پلنگ و نیز سایر حیوانات اهلی مانند گاو، اسب، الاغ و گوسفند به عنوان مشکوک به هاری تلقی شده و باید اقدامات درمان و پیشگیری از هاری برای این افراد انجام شود.
وی ادامه داد: به طور خلاصه برای پیشگیری از هاری در انسان اقدامات چندمرحله ای لازم و ضروری است، واکسیناسیون تمام حیوانات مستعد ابتلا به هاری به ویژه سگ و حیوانات خانگی که با انسان در تماس هستند باید واکسینه شوند.
دکتر محمدزاده یادآور شد: کاهش موارد حیوان گزیدگی درمان و واکسیناسیون بعد از مواجهه پیشگیری و کنترل هاری یک فعالیت چند بخشی بوده و همکاری سایر ادارات از جمله اداره دامپزشکی در خصوص واکسیناسیون و قلاده گذاری سگ های صاحبدار خانگی و گله، شهرداری ها و دهیاری های محترم در خصوص جمع آوری و واکسیناسیون سگ های بی صاحب و همچنین جمع آوری و دفع درست زباله، سازمان حفاظت محیط زیست برای برنامه ریزی و اقدام برای مبارزه با هاری در وحوش نقش اساسی و بسزایی ایفا می کنند با توجه به روند رو به افزایش موارد حیوان گزیدگی بدیهی است همکاری سازمان های دخیل بسیار حائز اهمیت می باشد.
وی خاطر نشان کرد: به رغم افزایش موارد حیوان گزیدگی در سال های اخیر با همت همکاران مرکز بهداشت در ۱۰ سال اخیر خوشبختانه هیچ مورد مثبت هاری انسانی در شهرستان تبریز اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: مرکز درمان و پیشگیری از هاری مرکز بهداشت شهرستان تبریز واقع در خیابان بهار روبروی پارک بانوان به صورت شبانه روزی خدمات درمان و پیشگیری از هاری شامل شستشوی محل زخم، واکسیناسیون هاری و کزاز و همچنین تزریق سرم ضد هاری به موارد حیوان گزیدگی را به صورت رایگان به همشهریان ارائه می دهد.
وی از شهروندان تقاضا کرد در صورت هر گونه حیوان گزیدگی حتی به صورت خراش به مرکز درمان و پیشگیری از هاری مراجعه کنند.

مرکز نگهداری سگ های بلاصاحب در خارج شهرها ایجاد شود
شهردار اهر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عقیم سازی سگ ها از طرح هایی است که اجرا شده ولی تاثیر آن ملموس نبوده است در واقع موفقیت خاصی حاصل نشده است.
محمدباقر خانی گفت: ۳۲۰ قلاده سگ در اهر زنده گیری شده است اما باید اقدام اساسی و هماهنگ برای جلوگیری از افزایش جمعیت سگ ها در شهرها انجام شود.
وی پیشنهاد کرد که در جوار مرکز انباشت زباله در خارج شهرها مرکز نگهداری از سگ های بلاصاحب ایجاد و عقیم سازی در آنجا انجام شود که نتیجه کار نیز قابل مشاهده خواهد بود.

طرح ضربتی جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در تبریز آغاز شد
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تبریز گفت: طرح ضربتی جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در این شهر آغاز شد.
محبوب تیزپاز نیاری در جلسه توجیهی طرح ضربتی جمع آوری سگ های بلاصاحب و مدیریت این موضوع افزود: در قالب این طرح، معاونان مناطق دهگانه شهرداری تبریز در این طرح مکلف شدند به صورت میانگین روزانه به جمع آوری و زنده گیری حداقل ۶ قلاده سگ بلاصاحب اقدام کنند.
وی با تاکید بر اینکه زنده گیری سگ ها باید با رعایت فرایندهای بهداشتی انجام شود، اظهار کرد: مناطق شهرداری ها باید پس از زنده گیری، برای اجرای فرایند عقیم سازی و نگهداری این سگ ها را به سازمان مدیریت پسماند شهری منتقل کنند.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تبریز گفت: برای حل مشکلات این حوزه مقرر شد نسبت به تامین مالی خرید تجهیزات برای زنده گیری سگ ها به همراه تامین داروهای بیهوشی توسط شهرداری مرکز اقدام شود.مقرر شد نسبت به تامین مالی خرید تجهیزات برای زنده گیری سگ ها به همراه تامین داروهای بیهوشی توسط شهرداری مرکز اقدام شود.
تیزپاز نیاری، ادامه داد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز نیز بر اجرای فراینده های زنده گیری سگ های بلاصاحب در سطح شهر نقش نظارتی ایفا می کند.
وی یادآور شد: پایش عملکرد معاونت های محیط زیست و خدمات شهری مناطق دهگانه به صورت ماهیانه انجام می شود چراکه جمع آوری سگ های بلاصاحب از موضوعات حائز اهمیت برای مدیریت شهری بوده و مناطق دهگانه شهرداری ملزم هستند منسجم تر از قبل این کار را انجام دهند.
حضور گله ای سگ های بلاصاحب در برخی مناطق شهر تبریز هر از چندگاهی موجب ترس شهروندان و ایجاد مشکل برای آنان می شود و شهرداری برای رفع این مشکل اقدام به اجرای طرح زنده گیری سگ های بلاصاحب از سطح شهر، رهاسازی در پناهگاه حیوانات و عقیم سازی آن ها می کند.
انتهای پیام/
جولان سگ ها در تبریز پیش چشم مسوولان/ ثبت سه هزار حیوان گزیدگی در ۱۵ ماه خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   کاربر   9 ماه پیش  

دست پسر منو تو پارک سگ چنگ زده بود و زخمی شده بود و خونی. بردیم بیمارستان امام رضا گفتند ببرین کودکان رفتیم کودکان گفتند به ما ربطی نداره برین سینا. سینا گفت ما فقط مار و عقرب گزیدگی رو درمان میکنیم برین بهداشت. بالاخره خودم تو گوگل سرچ کردم دیدم تو خیابان بهار مرکز پیشگیری از هاری هست. یعنی متاسفم که اینو حتی کادر بیمارستان هم اطلاع نداشتن. حالا خدا رو شکر رفتار پرسنل اونجا خوب بود
پژوهشیار