مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری؛

سهم مسئولان در حمایت از پژوهش بسیار کم است

1398/09/28 - 14:10 - کد خبر: 9724 نسخه چاپی

نصر: مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه سهم مسئولان در حمایت از پژوهش بسیار کم است.

به گزارش نصر، "حجت الاسلام امیر ابراهیم ‌زاده" در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد تبریز اظهار کرد: این‌که مطرح می‌شود در عرصه پژوهش خیلی عقب هستیم از جهتی درست است اما از سوی دیگر باید به تلاشگران عرصه پژوهش دست مریزاد گفت که در عرض ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی، کشور را در عرصه پژوهش و علم به جایگاهی رسانده اند که دشمنان این کشور که مخالف رشد، توسعه و بالندگی این مرز و بوم هستند خودشان اعتراف می کنند که رشد ایران در عرصه های علمی و پژوهشی غیر قابل باور است.
وی با بیان اینکه این موضوع نشان دهنده این است که تلاش  دانشگاهیان و دانشجویان نتیجه بخش بوده است، افزود: اگر گفته می‌شود که در حوزه پژوهش و علم عقب هستیم باید گفت که متاسفانه در صد سال گذشته و تا پیش از انقلاب از نظر علمی و دانشگاهی به سایر کشورهای غربی وابسته بودیم و در حوزه فناوری نیز  ابتکار از دست ایران و ایرانی گرفته شده بود.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی آذربایجان شرقی تصریح کرد:  به گفته یکی از مجلات معتبر کشور فرانسه رشد علمی کشور ایران یازده برابر سایر کشورها است و این اعتراف بسیار بزرگی است.
حجت الاسلام ابراهیم زاده با ابراز تاسف از اینکه به داشته‌های خود باور نداریم، ادامه داد: نسبت به توان خود در کشور غفلت می کنیم.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد:  اگر مشکلاتی در اقتصاد، صنعت و تولید علم  وجود دارد  بخش اعظم آن برمی گردد به اینکه ۸۰ درصد اقتصاد و صنعت و بخش  تولید در دست دولت است.
حجت الاسلام ابراهیم زاده با بیان اینکه بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد شرکت های اقتصادی، دولتی هستند، تاکید کرد: به جای اینکه این موضوع را تکرار کنند که دانشگاهیان به وظایف خود خوب عمل نمی کنند باید به پژوهش بیشتر توجه شود.
وی عنوان کرد:  هدفمند کردن پایان نامه ها یکی از کارهایی است که باید صورت بگیرد و باید به سمت کاربردی پیش برود.
وی افزود: متاسفانه کتابخانه های ما پر از پایان نامه هایی است که از نظر کاربردی آنچنان کارایی ندارد، بنابراین اساتیدی که در رشته های فنی و فیزیک هستند باید دانشجویان را به سمت پایان نامه هایی پیش ببرند که گره از مشکلات جامعه باز کند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی آذربایجان شرقی اضافه کرد: در حال حاضر در تولید ماهواره و پرتاب آن به فضا رتبه چهارم در جهان هستیم؛ در حالی که تا پیش از انقلاب این علم را  نداشتیم همچنین در نانو،سلولهای  دانش بنیان و زیست محیطی دارای دانشمندان بزرگ هستیم.
حجت الاسلام ابراهیم زاده با ابراز تاسف از اینکه بودجه‌ای که برای بخش پژوهش ابلاغ شده است و مقام معظم رهبری نیز تاکید داشتند به آن خوب عمل نمی شود، ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ درصد داروهایی که پزشکان  تجویز می کنند در داخل کشور تولید می شود که نشان دهنده پشتکار  جوانان این مرز و بوم است.
وی تاکید کرد:  اگر دولت و مسئولان از بخش پژوهش و نخبگان و مخترعان حمایت کنند و تولیدات آنها را به انبوه سازی برسانند بخش اعظم وضعی که در حال حاضر گرفتار آن هستیم، رفع می شود.
وی پژوهش را محور و کلید نوآوری و شکوفایی دانست و گفت: اگر پایه تولید بر مبنای پژوهش قرار گیرد بسیاری از مشکلات برطرف می شود.
حجت الاسلام ابراهیم زاده با اشاره به اینکه پژوهش باید در دانشگاه ها محقق شود، اظهار کرد: نتیجه این پژوهش ها باید مبنای تولید قرار گیرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه مبنای کارهای فرهنگی نیز باید پژوهش باشد، تصریح کرد:  دانشگاه‌ها و مسئولان دولتی ما باید آنچه در توان دارند در بخش پژوهش برنامه ریزی کنند و بودجه اختصاص دهند.
حجت الاسلام ابراهیم زاده در خصوص دریاچه ارومیه گفت: مشکلات این دریاچه یکی از معضلات اصلی منطقه است که باید دانشگاه ها این مشکل را حل کنند.
وی افزود: برای رفع مشکل ارزش پولی کشور باید بخش پژوهش ورود پیدا کند تا یک خروجی داشته باشد و گوش شنوایی آن‌ را بشنود.
وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی،  رونق تولید و دولتی بودن اقتصاد از جمله مسائل مهم کشور است، گفت: متاسفانه بعد از ۴۰ سال هنوز اقتصاد ما دولتی است.
انتهای پیام/
سهم مسئولان در حمایت از پژوهش بسیار کم است سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار