خبر/

گذر تاریخی حیدر تکیه‌سی تبریز سنگ فرش می‌شود

1402/05/07 - 14:20 - کد خبر: 97209 نسخه چاپی

نصر: شهردار منطقه ۱۰ تبریز از آغاز عملیات اجرایی سنگفرش گذر تاریخی و فرهنگی «حیدر تکیه‌سی» در محله قدیمی سرخاب خبر داد.

به گزارش نصر، موسی زارعی روز شنبه در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه عملیات اجرایی این طرح ظرف دو هفته آینده آغاز می شود، مساحت کلی آنرا دو هزار مترمربع اعلام کرد که هم اکنون پیمانکار طرح در حال تجهیز کارگاه است.
به گفته وی اعتبار اختصاصی برای اجرای طرح سنگفرش حیدر تکیه سی ۴۵ میلیارد ریال است.
زارعی با اشاره به ضرورت ساماندهی تأسیسات شهری از قبیل آب، برق، گاز و مخابرات در محور یاد شده، اظهار کرد: تأسیسات و انشعابات شهری موجود در این محور باید تا دو هفته دیگر بازبینی و در صورت وجود هر گونه مشکل، رفع ایراد شود.
وی ادامه داد: اصناف و کسبه محله تاریخی سراب و گذر حیدرتکیه سی باید در دو هفته آینده نسبت به رفع و رجوع انشعابات و تأسیسات موجود اقدام کنند تا پیمانکار پروژه در زمان تعیین‌ شده عملیات اجرایی آن را آغاز کند.
به گزارش ایرنا، محور حیدر تکیه سی (تکیه حیدر) نام یکی از گذرهای محله تاریخی سرخاب تبریز با قدمت ۶۰۰ ساله است که در تشریح وجه تسمیه آن موارد مختلفی ارایه شده که اساس آن مربوط به نام سلطان حیدر تونی از سلسله قلندریه خراسان می باشد که افزون بر ۶۰۰ سال پیش این‌ محل را بنیان نهاده است.
این گذر در آن روزگاران یکی از شعبات مهم بازار تاریخی تبریز و دوه چی بود که فعالیت های تجاری آن تا دوره رضاخان ادامه داشت و پس از آن به مرور تخریب شد.
در حال حاضر صنایع و صنوف مربوط به فرش، ریسندگی، کفاشی و نجاری در حیدرتکیه سی فعال است.
انتهای پیام/
گذر تاریخی حیدر تکیه‌سی تبریز سنگ فرش می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار