مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی؛

تبریزی‌ها روزانه 518 میلیون بطری یک لیتری آب مصرف می‌کنند

1402/05/07 - 13:51 - کد خبر: 97204 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه مصرف آب در تبریز 90 لیتر بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: روزانه مردم تبریز معادل ۴۸۰ میلیون بطری آب یک لیتری مصرف دارند.

به گزارش نصر، محمد خانی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: امسال با توجه به کاهش ۱۲.۵ درصدی بارندگی در آذربایجان شرقی به ویژه در شمال استان، ذخیره و پرشدگی یکی از سدها (سد نهند) به عنوانی یکی از تامین‌کنندگان آب شرب تبریز به ۳.۵ میلیون مترمکعب کاهش یافت و همین امر موجب افت فشار در مناطق شمالی تبریز شد.
وی با اشاره به کاهش بارش‌های استان در سال آبی جاری گفت: کاهش بارندگی موجب کم شدن ذخیره آب مخازن سدها و افت سطح آب های زیرزمینی و در نتیجه ایجاد مشکل در تامین آب مورد نیاز برای تصفیه می‌شود.
خانی با بیان اینکه افت فشار در برخی مناطق شهر تبریز به جهت افزایش مصرف آب در تابستان طبیعی است، تصریح کرد: جایگزین کردن منابع آبی جدید یکی از راه هایی است که می تواند کمبود و یا افت فشار آب در تبریز را در تابستان جبران کند و حفر ۲۰ حلقه چاه جدید و ایجاد ایستگاه‌های پمپاژ در داخل شهر تبریز، در همین راستا در حال انجام است که مرداد ماه جاری تکمیل و وارد مرحله بهره‌برداری می شود.
مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی متذکر شد: عبور از تنش آبی تبریز با صرفه‌جویی و طرح‌های پایدارسازی امکان‌پذیر است و در حال حاضر کمبودی در تامین آب شرب تبریز وجود ندارد و برنامه‌ای جهت قطعی آب ناشی از کمبود نیز نداریم و قطعی هم که اتفاق افتاده ناشی از اتفاقات و حوادث مربوط به خط انتقال آب بوده است.
خانی ادامه داد: در هر ثانیه ۶ هزار لیتر( هر دقیقه ۳۶ هزار بطری یک لیتری و هر ساعت ۲۱۶ هزار بطری آب یک لیتری) آب آشامیدنی سالم در تبریز مصرف و به همین میزان نیز تولید می‌شود و در واقع میزان تولید و مصرف آب در حال حاضر در این شهر سر به سر است و اگر مشکل و یا کمبودی در یکی از منابع چهارگانه تامین آب آن ایجاد شود و یا مشترکان مصرف خود را مدیریت نکنند در ادامه و در روزهای گرم تابستان با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی اضافه کرد: برای این طرح یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار به دستور وزیر نیرو تخصیص یافت و همین امر موجب تسریع در اجرای آن شد.
خانی در مورد راه‌های افزایش تولید آب در تبریز گفت: تنها راه و چاره افزایش تولید آب و آبرسانی درازمدت در تبریز، تکمیل طرح انتقال آب ارس به تبریز است و این طرح مشکل تامین آب در تبریز و شهرها و روستاهای مسیر این خط را حل خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت آبفای استان خاطرنشان کرد: میانگین مصرف آب در تبریز و دیگر شهرستان های استان ۹۰ لیتر بالاتر از کشور و حدود ۲۵۰ لیتر در روز است که صرفه جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی می‌تواند آبفای شهرستان را در تامین و توزیع آب شرب سالم یاری کند.
انتهای پیام/
تبریزی‌ها روزانه 518 میلیون بطری یک لیتری آب مصرف می‌کنند خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   ؟   9 ماه پیش  

دروغه! تبریزیها خیلی هم کم آب مصرف می کنند.
پژوهشیار