وزیر علوم:

تخصیص ۱۰۰ درصد بودجه دانشگاه‌ها/هزینه‌کرد ۵ درصدی امور فرهنگی در بودجه ۱۴۰۳ ثبت می‌شود

1402/05/07 - 09:56 - کد خبر: 97174 نسخه چاپی

نصر: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تخصیص بیش از ۱۰۰ درصدی بودجه دانشگاه‌ها در سال گذشته گفت: تلاش می‌کنیم موضوع تخصیص ۵ درصدی از اعتبار کل دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی را در بودجه سال آینده قید کنیم.

به گزارش نصر، وزارت علوم دولت سیزدهم که بعد از دو سال تعطیلی آموزش حضوری دانشگاه‌ها در فروردین ۱۴۰۱ فعالیت دانشگاه‌ها را حضوری کرد، با رخوت فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها روبرو بود. وزیر علوم بر همین اساس بر تخصیص سه درصد از بودجه کل دانشگاه‌ها به فعالیت های فرهنگی با هدف جبران رخوت این فعالیت‌ها اصرار و در ابلاغیه ای تخصیص سه درصدی بودجه و اصلاحیه بودجه تفصیلی دانشگاه‌ها را طی ردیف جداگانه و مشخصی به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی برای سال ۱۴۰۱ مصوب کرد.
قائم مقام وزیر علوم هم که این دستور وزیر علوم را اسفند ۱۴۰۰ به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد، از روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خواست ترتیبی اتخاذ کنند تا این اعتبار با نظارت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، هزینه شده و عملکرد آن به هیات امنا و این معاونت ارائه شود.
محمدعلی زلفی‌گل نیز به سهم خود بارها از جمله در نشست‌های معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در وزارت علوم بر تخصیص این بودجه به فعالیت‌های فرهنگی تاکید کرد. همچنین معاون اداری، مالی توسعه منابع و معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم نیز بر این موضوع اصرار کرده‌اند.
همچنین قرار بود روسای دانشگاه‌ها گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و میزان هزینه‌کرد این امور از بودجه کل دانشگاه‌ ارائه دهند که هنوز محقق نشده و با اینکه هنوز وضعیت تخصیص سه درصد از بودجه کل دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی مشخص نیست، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اختصاص ۵ درصد از کل بودجه دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ خبر داد و بعد از این تاکید روی هزینه‌کرد ۵ درصد از بودجه کل برای امور فرهنگی مطرح شد.
اما روسای برخی دانشگاه‌ها تخصیص این بودجه را به فعالیت‌های فرهنگی به دلیل دیگر هزینه‌ها غیرممکن می‌دانند. رییس دانشگاه تهران معتقد است صرف بیان و تاکید بر تخصیص این بودجه مشکلی را از دانشگاه‌ها حل نمی‌کند و بهتر است یا ردیف بودجه اختصاصی برای این فعالیت‌ها در نظر گرفته یا به شکل غیرنقدی از این فعالیت‌ها در دانشگاه‌ها حمایت شود.
دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه جامع سطح یک در کشور که به گفته رییس این دانشگاه در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ عضو هیات علمی و بیش از ۳۳ هزار دانشجو در مقاطع مختلف شامل بیش از ۱۰ هزار دانشجوی دکتری، بیش از ۱۸ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و نزدیک به ۱۵ هزار دانشجوی کارشناسی دارد، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و در سال جاری سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد و در فهرست میزان بودجه‌های دانشگاهی رتبه اول را داراست.
حالا اما وزیرعلوم دلیل این امر را قیدی در تبصره لایجه بودجه سال ۱۴۰۲ می‌داند که از دانشگاه‌ها می‌خواهد تا بودجه فرهنگی را نه از کل بودجه دانشگاه، بلکه از بودجه دانشگاه غیر از بودجه تملک‌ و دارایی، حقوق و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر تخصیص دهند و همین امور موجب کاهش بودجه این بخش شده است.
تلاش برای لحاظ شدن ۵ درصد بودجه فرهنگی در بودجه سال آتی
محمدعلی زلفی‌گل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در مورد تخصیص ۵ درصد از بودجه کل دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی گفت: بر اساس قانون بودجه سال جاری در مجلس شورای اسلامی جزء تبصره ها مصوب کردند که دانشگاه ها مکلف هستند ۵ درصد اعتبارات عمومی خود را صرف امور فرهنگی کنند؛ ولی قیدی برای این تبصره گذاشته بودند که بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یابد.
وی ادامه داد: بر اساس این قید ۵ درصد بودجه فرهنگی باید از بودجه دانشگاه غیر از بودجه تملک دارایی، حقوق و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر حساب می‌شد که عملا بودجه‌ای برای اختصاص ۵ درصد به امور فرهنگی باقی نمی‌ماند.
زلفی گل گفت: سال گذشته در بودجه تفصیلی دانشگاه‌ها را مکلف کردیم که سه درصد از بودجه خود را به این امر اختصاص دهند و اکثر روسای دانشگاه‌ها هم این کار را انجام دادند؛ زیرا تخصیص بودجه بسیاری از دانشگاه‌ها آخر سال بیشتر از ۱۰۰ درصد بود و بر همین اساس آنها را مکلف کردیم تا سه درصد را برای امور فرهنگی اختصاص دهند.
وزیر علوم دولت سیزدهم تاکید کرد: همچنین تلاش می‌کنیم موضوع تخصیص ۵ درصد از بودجه کل دانشگاه‌ها به امور فرهنگی، سال آینده در لایحه بودجه کل کشور درنظرگرفته‌شود.
انتهای پیام/
تخصیص ۱۰۰ درصد بودجه دانشگاه‌ها/هزینه‌کرد ۵ درصدی امور فرهنگی در بودجه ۱۴۰۳ ثبت می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار