مدیرکل دامپزشکی استان خبر داد:

نظارت ۱۰۷ گروه دامپزشکی آذربایجان شرقی بر ذبح قربانی

1402/05/05 - 00:10 - کد خبر: 97120 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی از تشکیل ۴۳ گروه ثابت و ۶۴ گروه سیار برای نظارت بهداشتی و شرعی بر ذبح دام‌های قربانی در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی در استان خبر داد.

به گزارش نصر، امیرحسین بهداد اظهار کرد: این اقدام با هدف حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دام‌های قربانی و تامین بهداشت عمومی انجام می‌شود.
وی افزود: ناظران بهداشتی دامپزشکی به همراه ناظران شرعی در قالب ۱۰۷ گروه ثابت و سیار آمادگی دارند تا در در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت هفت تا ۱۴ به هیئت‌ها و دسته جات عزاداری و همچنین مردم استان ارائه خدمات داده و دام‌های قربانی را پیش از کشتار و پس از ذبح از نظر بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام بررسی کنند.
وی با بیان اینکه ارائه همه خدمات بهداشتی، شرعی و بازرسی قبل و بعد از کشتار در کشتارگاه‌ها و دیگر اماکن رایگان است اعلام کرد: این اقدامات برای ارتقاء بهداشت عمومی جامعه و پیشگیری از احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به ویژه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو انجام می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به ویژگی‌های دام سالم افزود: مردم در موقع خرید دام زنده توجه داشته باشند که دام خریداری شده سرحال و بدون لنگش باشد، پوست و پشم سالمی داشته و دارای زخم و یا ریختگی پشم نباشد، چشم‌ها براق و پوزه دام تمیز و بدون آبریزش و ترشحات باشد، علائم بیماری مانند عطسه و سرفه دیده نشود و در دام حالت جوش (نشخوار) مشاهده شود.
بهداد تاکید کرد: هرگونه کشتار دام خارج از کشتارگاه ممنوع است، اما بر اساس تبصره ۲ ماده ۲ آیین‌نامه بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت، کشتار دام‌های قربانی در اعیاد و مناسبت‌های مذهبی در خارج از کشتارگاه با نظارت سازمان دامپزشکی بلامانع است.
بهداد از مردم خواست تا همکاری‌های لازم را با گروه‌های نظارتی در استان داشته باشند و در صورت نیاز با شماره تلفن ۱۵۱۲ تماس بگیرند تا گروه‌های سیار دامپزشکی در محل حضور یافته و بر ذبح دام قربانی نظارت بهداشتی و شرعی داشته باشند.
انتهای پیام/
نظارت ۱۰۷ گروه دامپزشکی آذربایجان شرقی بر ذبح قربانی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار