وزیر نیرو؛

حقابه ایران از هیرمند باید رهاسازی و به کشور برسد/ به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد

1402/05/04 - 16:15 - کد خبر: 97104 نسخه چاپی

نصر: وزیر نیرو با بیان اینکه حقآبه هیرمند حق قانون، طبیعی و بین المللی ایران است و به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد، گفت: اینکه طرف افغانستانی فقط به زبان بگوید این حق را به رسمیت می‌شناسد، کافی نیست زمانی قانع می‌شویم که این حقابه طبق قرارداد رهاسازی و به کشور برسد.

به گزارش نصر، «علی اکبر محرابیان» در گفت وگویی، درباره آخرین پیگیری ها در حقابه هیرمند تصریح کرد: به موجب قرارداد بین المللی بین ایران و افغانستان حقابه هیرمند حق قانون، طبیعی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه یک گام از این حق خود پا پس نمی‌کشیم، خاطر نشان کرد: وزارت نیرو این موضوع را به جد پیگیری خواهد کرد، خوشبختانه وزارت خارجه نیز در این باره مسئولیت پیدا کرده و این موضوع را مورد پیگیری قرار داده است تا این حقابه هر چه سریعتر آزاد و ایران بتواند آن را دریافت کند.
محرابیان با اشاره به طرح های وزارت نیرو برای تامین آب شرب خاطر نشان کرد: وزارت نیرو برای تامین آب شرب و آب بهداشتی معطل نمانده است و طرح هایی را در چند سطح در دست اجرا دارد. در سطح اضطراری در منطقه سیستان و منطقه عمومی اطراف آن چاه های متعددی را حفاری کرده ایم و این طرحها یکی پس از دیگری به بهره برداری خواهد رسید.
وزیر نیرو در خصوص برنامه وزارت نیرو برای رفع شوری آب در منطقه سیستان تاکید کرد: پیش‌بینی کرده ایم یک آب شیرین‌کن با ظرفیت یکصد هزار متر مکعب ویژه این منطقه اجرا شود، نصب چنین آب شیرینی کنی در مناطق سرزمینی بی سابقه است. در کنار این طرح چند پروژه دیگر هم پیگیری می شود.
وی با تاکید بر این جمله که دغدغه مردم در جهت تامین آب شرب و بهداشتی را تامین خواهیم کرد، عنوان کرد: از جمله این پروژه ها خط انتقال آب از دریای عمان به منطقه شرق استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و جنوبی است. در استان سیستان و بلوچستان بخش قابل توجهی از این تخصیص مربوط به آب شرب است و بخشی هم مربوط به صنعت است. این طرح ها با برنامه و زمان بندی در دست اجرا است. حقابه ایران از هیرمند حق طبیعی ایران است و این آب باید برای مصارف کشاورزی و معیشت مردم مورد استفاده قرار بگیرد و به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد.
محرابیان گفت: اینکه طرف افغانستانی فقط به زبان بگوید این حق را به رسمیت می‌شناسد کافی نیست زمانی قانع می‌شویم که این حقآبه طبق قرارداد رهاسازی و به کشور برسد.
انتهای پیام/
حقابه ایران از هیرمند باید رهاسازی و به کشور برسد/ به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار