سازمان دامپزشکی کشور در آستانه تاسوعا و عاشورا هشدار داد:

لزوم پرهیز جدی از کشتار دام در سطح شهر و در مسیر حرکت دسته‌های عزاداری

1402/05/04 - 15:04 - کد خبر: 97100 نسخه چاپی

نصر: سازمان دامپزشکی کشور به منظور تامین بهداشت عمومی و پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، بر رعایت نکات بهداشتی و لزوم پرهیز جدی از کشتار دام در سطح شهر، معابر عمومی، منازل و در مسیر حرکت هیات‌ها و دسته‌های عزاداری به مناسبت تاسوعا و عاشوریای حسینی هشدار داد.

به گزارش نصر، با توجه به فرا رسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و اجرای سنت ذبح دام به منظور طبخ نذورات توسط هیات‌های عزاداری در تکایا، مساجد و مراکز طبخ غذا، سازمان دامپزشکی کشور به‌منظور تامین بهداشت عمومی و پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های خطرناک و مشترک میان انسان و دام از قبیل تب کریمه کنگو، بروسلوز، شاربن و غیره، رعایت توصیه‌های‌ بهداشتی زیر ضروری است:
- از خرید و کشتار دام‌های تب‌دار و بیمار به‌جد اجتناب شود.
- دام نذری از میادین عرضه دام که تحت نظارت سازمان دامپزشکی است، خریداری شود.
- از خرید دام دارای ظاهر نامناسب و علائمی از قبیل لنگش، قرمزی چشم و ریزش ترشحات از چشم و بینی، خودداری شود.
- برای جلوگیری از بروز و شیوع بیماری‌های مشترک میان انسان و دام و آلودگی‌های محیط زیست، از کشتار دام در محل‌های عزاداری، معابر عمومی، منازل و در مقابل دسته‌های عزاداری به‌جد خودداری شود.
- لازم است در همه مراحل خریداری دام، ذبح دام، جدا کردن آلایش (جگر سفید و سیاه، قلب و کلیه‌ها) و قطعه قطعه کردن گوشت، از دستکش استفاده شود.
- ضروری است لاشه دام ذبح شده پیش از قطعه‌بندی، برای حذف عوامل بیماری‌زا، به مدت ۲۴ ساعت و آلایش آن (دل، جگر، قلوه و غیره) به مدت ۴۸ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه یخچال نگهداری و سپس نسبت به قطعه‌قطعه کردن و مصرف آن‌ها اقدام شود.
- در صورت خریداری گوشت نذری از قصابی‌ها، به قصابی‌های مجاز مراجعه و به وجود مهر دامپزشکی و برچسب مشخصات گوشت مانند تاریخ مصرف و غیره بر روی لاشه توجه شود.
- لاشه‌ای که فاقد این مشخصات باشد، از کشتار غیرمجاز تهیه شده است و پیگرد قانونی دارد.
- هنگام ذبح دام لازم است از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، عینک، چکمه و لباس مناسب استفاده شود.
- از مصرف گوشت، جگر و دیگر احشای خوراکی دام به صورت خام و نیمه پخته به‌جد خودداری شود.
- افرادی که اقدام به خرد کردن و قطعه‌بندی لاشه دام قربانی می‌کنند ضمن استفاده از دستکش، از خوردن، آشامیدن، کشیدن سیگار و غیره به‌جد خودداری کنند.
- در صورت وجود هرگونه زخم یا خراش در سطح پوست، به هیچ وجه به دام زنده و لاشه آن دست زده نشود.
- کشتارگاه‌های کشور در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی فعال هستند و هیات‌های مذهبی، خیرین و شهروندان به‌منظور رعایت شرایط بهداشتی دام خود را از میادین و مکان‌های مجاز عرضه دام زنده تحت نظارت دامپزشکی تهیه و با توجه به کنترل و بررسی دام قبل، حین و پس از کشتار آن را در کشتارگاه قربانی کرده و از کشتار در اماکن عمومی به‌جد خودداری کنند.
- همه خدمات در کشتارگاه‌ها به صورت رایگان است، همچنین سامانه ارتباطات مردمی ۱۵۱۲ دامپزشکی پاسخگوی سوالات مردم در سطح کشور است.
انتهای پیام/
لزوم پرهیز جدی از کشتار دام در سطح شهر و در مسیر حرکت دسته‌های عزاداری خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار