مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در گفتگو با «نصر»:

آبیاری فضای سبز و درختان تبریز را با حساسیت انجام می دهیم/ توسعه جنگل کاری در ورودی های تبریز

1402/05/04 - 12:30 - کد خبر: 97084 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز بر حساسیت ویژه در حفظ و نگهداری فضای سبز تبریز تاکید کرد.

به گزارش نصر، سیامک آسیایی که در پی انتقادات از وضعیت نگهداری فضای سبز تبریز با خبرنگاران نصر به گفتگو نشسته بود، با پذیرش برخی کاستی ها در این خصوص، از اجرای عملیات آبیاری درختان و فضاهای سبز شهری طبق برنامه زمان بندی شده خبر داد و افزود: با توجه به شروع روزهای گرم سال و محدودیت وجود منابع آبی در حوزه فضای سبز و نیز ضرورت آبیاری به موقع فضاهای سبز شهری، برابر برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته آبیاری این فضاها و به ویژه درختان و درختچه‌ها در سطح شهر طبق برنامه زمان‌بندی شده در حال انجام است و ما در این زمینه علاوه بر نظارت میدانی، نظارت سیستمی هم داریم و تانکرهای آبرسانی با جی پی اس کنترل می شوند.
وی بر نظارت مستمر کارشناسان و همیاران فضای سبز بر اجرای عملیات آبیاری فضاهای سبز شهری در این روزهای گرم سال تاکید کرد و گفت: نیروهای حوزه فضای سبز تبریز در تلاش هستند با استفاده از کلیه امکانات موجود و نیز بهره‌گیری از روش‌های نوین و نیز تغییر زمان‌های آبیاری حتی در ساعات شب، بتوانند کلیه فضاهای سبز را برابر جدول زمان بندی شده تحت پوشش عملیات آبیاری قرار دهند، هر چند ممکن است در این خصوص کمبودهایی وجود داشته باشد که منکر آن نیستیم، اما همه تلاش خودمان را انجام می دهیم تا عملیات نگهداری فضای سبز تبریز به بهترین نحو صورت پذیرد.
 

 
تغییر الگوی کشت فضای سبز شهری در تبریز
آسیایی همچنین به محدودیت منابع آبی در سطح تبریز اشاره کرد و افزود: می خواهیم با تغییر الگوی کشت و استفاده از گونه‌های کم نیاز آبی و مقاوم، تجهیز تانکرهای آبیاری به سیستم GPS ، تغییر زمان‌های آبیاری و حتی استفاده از ساعات شب برای آبیاری فضاهای سبز، انتقال آب از مناطق برخوردار به مناطق کم آب کیفیت فضای سبز تبریز را در میان مدت و بلند مدت افزایش دهیم. در این خصوص چمن به تدریج حذف می شود و گونه های بهتر جایگزین چمن می شوند.
وی ادامه داد: کار ما در مرداد ماه که هوا گرم تر می شود، سخت تر خواهد شد و در این زمینه همراهی مردم و رسانه ها با سازمان فضای سبز اهمیت دارد.
آسیایی در ادامه بر اجرای دقیق طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای فضای سبز در مناطق مختلف شهرداری تبریز تاکید کرد و خواستار استفاده از تمامی امکانات موجود برای حفظ و توسعه فضای سبز شهری شد.
 
توسعه جنگل کاری در ورودی های تبریز
وی با اشاره به اینکه وجود فضاهای سبز با نشاط شهری، افزایش سلامت و روحیه شهروندان رابطه مستقیم دارد، گفت: ما در این زمینه برنامه های توسعه فضای سبز را با اجرای انبوه کاری ها در چند منطقه تبریز پیگیری می کنیم. نهال کاری در حاشیه آزادراه کنارگذر غربی تبریز به وسعت 42 هکتار و انبوه کاری در تفرجگاه آرپا دره سی به وسعت 100 هکتار از مهمترین پروژه های ما هستند.
آسیایی به اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در طی چهار سال آینده توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اشاره کرد و گفت: ما در اجرای این طرح مشارکت فعال خواهیم داشت و از این فرصت بزرگ برای توسعه فضای سبز تبریز بهره مند خواهیم شد و امسال نیز 5 هزار اصله نهال از اداره کل منابع طبیعی استان تحویل گرفتیم.


 
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز تعدیل دما و کاهش آلودگی هوا، افزایش رطوبت نسبی و تلطیف هوا، جذب گرد و غبار، جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن را از جمله ثمرات مهم توسعه فضاهای سبز شهری و انبوه کاری ها عنوان کرد و بهبود مستمر وضع کیفی و کمی این فضاها را از جمله برنامه‌های اولویت‌دار حوزه فضای سبز شهرداری تبریز برشمرد.
آسیایی برنامه‌ریزی برای آبیاری مکفی و منظم فضاهای سبز شهری در روزهای گرم تابستان، حذف شاخه‌های خشک درختان، اجرای عملیات سمپاشی و محلول پاشی درختان، حذف تنه جوش، پا جوش و تکمیل ترمیم تشتک پای درختان، اصلاح و توسعه شبکه آبیاری قطره‌ای، دفع علف‌های هرز، رفع نواقص و راه‌اندازی آب‌نماها، رنده‌کشی، تسطیع، چاله‌کنی و آماده‌سازی محل‌های نهالکاری برای کاشت پاییزه، وجین گلکاری‌ها، تکمیل محل‌های گلکاری شده فصلی، واکاری درختان در محل‌های مورد نیاز، رسیدگی به وضعیت نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی پارک‌ها و رسیدگی به وضعیت روشنایی و عمومی تفرجگاه‌های شهری و نیز رسیدگی به وضعیت دستگاه‌های ورزشی و وسایل بازی کودکان را از جمله اقدامات اخیر حوزه سیما، منظر و فضای سبز برای بهبود وضع کیفی و کمی فضاهای سبز شهری در روزهای گرم تابستان عنوان کرد.
 
اصلاح شبکه آبیاری تفرجگاه ائل باغی
وی در ادامه به انتقاد مخاطبان نصر از نقص شبکه آبیاری تفرجگاه ائل باغی اشاره کرد و گفت: با توجه به قدمت چندین ساله شبکه آب خام تفرجگاه ائل‌باغی و فرسوده بودن آن، طرح بهسازی وضعیت شبکه آب خام این تفرجگاه در دستور کار حوزه فضای سبز این مجموعه قرار دارد که عملیات اجرای آن طی روزهای اخیر آغاز شده است.
آسیایی همچنین با یادآوری اینکه، تفرجگاه ائل‌باغی به دلایل موقعیت جغرافیایی و تنوع گونه‌های گیاهی و نیز نقشی که در تلطیف هوای کلانشهر تبریز ایفا می‌کند، دارای اهمیت ویژه زیست محیطی است، از تلاش نیروهای سازمان سیما، منظر و فضای سبز برای رسیدگی بیشتر به وضعیت فضای سبز این مجموعه خبر داد.


 
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز نوسازی تدریجی شبکه آب خام قطره‌ای و اصلاح دریپرهای لوله‌های رابط بین پای درختان در دره‌ها و تپه‌های مشرف به این تفرجگاه را از جمله اقدامات اخیر سازمان متبوع خود در تفرجگاه ائل‌باغی نام برد و بر آبیاری به موقع و زمانبندی شده درختان در این مجموعه تاکید کرد.
 
ائل گولی بزرگ تر می شود
آسیایی در ادامه از تملک باغات اطراف پارک ائل گولی و توسعه این مجموعه فرهنگی و تاریخی خبر داد و افزود: در راستای اجرای طرح تملک و احیاء باغات قدیمی تبریز و ایجاد مسیر ورودی جدید برای مجموعه ائل‌گولی، احیاء باغات سرسبز پیرامونی این تفرجگاه در دستور کار سازمان سیما، منظر و فضای سبز قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر طرح بهسازی و ساماندهی باغات ضلع شمالی مجموعه ائل‌گولی در حال انجام است، از الحاق ۳ هکتاری این باغات به تفرجگاه ائل گولی و ایجاد مسیر دسترسی جدید با چشم اندازی زیبا در ضلع شمالی آن خبر داد.


 
آسیایی همچنین با اشاره به اینکه طرح بهسازی و ساماندهی باغات پیرامونی مجموعه ائل‌گولی با برآورد هزینه اولیه 71 میلیارد ریال از سال گذشته آغاز شده است ابراز امیدواری کرد تا پایان شهریور ماه سالجاری این مجموعه زیبا تکمیل و به بهره‌برداری کامل برسد.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در پایان بر حساسیت ویژه در حفظ و نگهداری فضای سبز تبریز تاکید کرد و گفت: از شهروندان عزیز خواهش می کنیم در این زمینه ما را کمک کنند و هر جایی که احساس کردند فضای سبز نیاز به آبیاری و رسیدگی دارد، آن را با همکاران روابط عمومی ما به شماره تلفن 33850588 در میان بگذارند و یا با شماره تلفن 137 تماس بگیرند تا در اسرع وقت به مشکل رسیدگی شود.
انتهای پیام/
آبیاری فضای سبز و درختان تبریز را با حساسیت انجام می دهیم/ توسعه جنگل کاری در ورودی های تبریز نصر

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   مریم   9 ماه پیش  

همش دروغه هیچ وسواس وکارشناسی درکارنیست چون اصلا آبیاری درکارنیست چون مسول متعهدی درکارنیست...طرفای اندیشه،شهرک شهید چمران، پتروشیمی فاصله بین سردرود وایلخچی تمام درختان دارن خشک میشن فقط پارک شاه گلی وطرفای ابوریحان خوبن بقیه هیچ. چرااینهمه دروغ
پژوهشیار