عملکرد دو ساله دولت در بخش مسکن/

تأمین زمین برای ساخت حدود ۱.۸ میلیون مسکن

1402/05/03 - 18:02 - کد خبر: 97039 نسخه چاپی

نصر: تأمین اراضی ساخت بیش از یک میلیون و ۷۸۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن، ساخت ۱۳۸ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، بهره‌برداری از ۱۰۳ پروژه روبنایی و زیربنایی در شهرهای جدید، بررسی و ابلاغ ۳۴۰ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای نهضت تولید مسکن از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در بخش مسکن است.

به گزارش نصر، وزارت  راه و شهرسازی، مهم‌ترین اقدامات دولت از ابتدای دولت سیزدهم (شهریور ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۲) در بخش مسکن را تشریح کرد که از جمله این بخش‌ها می‌توان به تامین زمین برای ساخت یک میلیون و ۷۸۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن، ابلاغ ۳۴۰ مصوبه در شورای عالی شهرسازی و معماری، تکمیل چهار پروژه بیمارستانی و بهره‌برداری از ۱۰۳ پروژه در شهرهای جدید اشاره کرد. هم‌چنین  شرکت بازآفرینی شهری ایران در قالب طرح نهضت ملی مسکن تا کنون ۱۳۸ هزار واحد را در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد به مرحله‌ی ساخت رسانده است.

ساخت ۱۳۸ هزار واحد در بافت‌های ناکارآمد شهری
طی حدود دو سال گذشته، بسترسازی لازم از طریق قوانین و مقررات و هم‌چنین تسهیلات برای تسریع فرآیند نوسازی و بهسازی ایجاد شده است. ابلاغ بسته ۱۹ بندی مشوق‌های شهرسازانه، تصویب سند ملی سکونتگاه‌های غیررسمی، دو برابر شدن سقف تسهیلات ودیعه مسکن در بافت فرسوده، هم‌افزایی با شهرداری‌های سراسر کشور و کاهش مدت زمان صدور پروانه منجر به آن شده تا ۱۳۸ هزار واحد در بافت‌های ناکارآمد به مرحله‌ی ساخت برسد که در مقایسه با گذشته بیش از ۱۳ برابر رشد نشان می‌دهد.

تامین زمین به استعداد ساخت بیش از یک میلیون و ۷۸۵ هزار واحد نهضت ملی
بر اساس این گزارش، اهم اقدامات انجام شده در بخش مسکن شامل تدوین برنامه تفصیلی تولید چهار میلیون مسکن طی ۴ سال به تفکیک استان‌ها و شهرهای مختلف  کشور، تأمین زمین به استعداد یک میلیون و ۷۸۵ هزار و ۴۴ واحد مسکونی است.  
این گزارش حاکی است که تعداد  ۴۴۲ هزار و ۹۴۸ واحد دارای قرارداد با سازنده،   تعداد ۳۲۵ هزار و ۷۵۶ واحد دارای پروانه ساختمانی، تعداد ۱۸۱ هزار و ۷۰۱ واحد اتمام فوندانسیون انجام شده است. همچنین  تعداد ۳۷ هزار و ۷۳۶ واحد مسکونی به بانک مسکن جهت اخذ تسهیلات کم بهره در حوزه بازآفرینی شهری (نوسازی مسکن) معرفی و تاکنون قرارداد ۱۹ هزار و ۸۴۲ واحد مسکونی منعقد شده است.

بررسی و ابلاغ ۳۴۰ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای نهضت تولید مسکن
بر اساس گزارش جمع‌آوری شده از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان خرداد ۱۴۰۲ معادل ۳۴۰ مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و کمیسیون ماده ۵ و کارگروه امور زیربنایی در خصوص نهضت تولید مسکن به میزان حدود ۲۰ هزار و ۲۸۶ هکتار شامل ۹۰ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری به مساحت ۱۷ هزار و ۳۹۸ هکتار و ۲۵۰ مصوبه کمیسیون ماده ۵ و کارگروه زیربنایی به مساحت ۲ هزار و ۸۸۸ هکتار اخذ شد.

بررسی و ابلاغ ۱۹۵ مصوبه عام شورای‌عالی شهرسازی و معماری
اخذ ۱۹۵ مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری شامل ۶۰ مصوبه طرح جامع، ۲۰ مصوبه سیاستگذاری و ضابطه‌گذاری، ۹۵ مصوبه مغایرت اساسی، ۷ پادگان و اراضی نظامی، ۱۲ طرح ویژه و یک فرادست از دیگر اقداماتی است که در بخش مسکن و شهرسازی در دولت سیزدهم تاکنون انجام شده است.

تکمیل ۴ پروژه بیمارستانی در دولت سیزدهم
چهار بیمارستان با ظرفیت ۸۲۷ تخت شامل بیمارستان آموزشی تربت حیدریه با ظرفیت ۲۷۳تخت، بیمارستان جایگزین شهید رجایی گچساران با ظرفیت ۱۴۲ تخت، بیمارستان جایگزین ۱۵خرداد مهدی شهر با ظرفیت ۹۹ تخت، بیمارستان آموزشی جهرم با ظرفیت ۳۱۳ تخت در طی این مدت تکمیل شد.

بهره‌برداری از ۱۰۳ پروژه روبنایی و زیربنایی در شهرهای جدید
بهره‌برداری از ۱۰۳ پروژه‌های روبنایی و زیربنایی در شهرهای جدید به میزان یک میلیون و ۷۲۱ هزار و ۶۳۰ مترمربع و تکمیل پروژه سیگنالینگ قطار برقی (دو خطه) گلشهر به شهر جدید هشتگرد به میزان ۲۶ کیلومتر از دیگر اقداماتی است که در دولت سیزدهم ثبت شد.
انتهای پیام/
تأمین زمین برای ساخت حدود ۱.۸ میلیون مسکن خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار