رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی:

اصلی ترین فشار اقتصادی در سال آینده متوجه قشر حقوق بگیر ثابت است

1398/09/27 - 10:08 - کد خبر: 9700 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی از رشد ۱۵ درصدی بودجه هزینه ای کشور در سال آینده خبر داد و گفت: در سال آینده اصلی ترین فشار اقتصادی متوجه قشر حقوق بگیر ثابت خواهد بود که باید با اتخاذ تدابیر ویژه از شدت فشار کاست.

به گزارش نصر، داود بهبودی ظهر امروز در سومین کنفرانس بین المللی مدیریت کسب و کار در دانشگاه تبریز اظهار کرد: فضای کسب و کار جزو مهمترین اولویت‌های کارکردهای نظام اقتصادی کشورها به شمار می رود.
وی افزود: اقدام در جهت بهبود فضای کسب و کار در هر سطحی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی می تواند موثر باشد.
بهبودی یادآور شد: همه می دانیم نظام بودجه ریزی ما از ایرادات ساختاری مثل وابستگی به نفت سال ها رنج برده و اصلی ترین منبع بودجه عمرانی هم درآمدهای نفت بوده است.
بهبودی ادامه داد: قطعا در سال های تحریم وقتی این پایگاه و تکیه گاه نفتی تغییر می یابد  عدم تعادل های قبلی را به شکلی دیگر بروز می دهد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی ابراز داشت: عامل نفت نقش ایجاد اختلال ساختاری هم به دنبال داشته و بخشی از نااطمینانی های محیط بین المللی را نیز از کانالهایی همانند تغییر قیمت، مقدار فروش و نیز تحریم خرید نفت تحمیل می کند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد: یکی از دلایلی که موجب ناکارآمدی نظام مالیاتی کشور شده، استغنای دولت از تکیه به درآمدهای مالیاتی به خاطر تکیه به درآمدهای نفتی است که در سال های اخیر به علت تشدید تحریم ها، درآمدهای مالیاتی اهمیت و وزن ببشتری در بودجه دولت خواهند داشت.
این اقتصاددان تاکید کرد: هر قدر بخواهیم به سمت واقعی شدن اقتصاد برویم باید نظام مالیاتی کارآمدتری داشته باشیم و پایه ها و ضرایب مالیاتی به نحوی تنظیم شود که حاصل آن  یک بودجه مولد و  حامی دولت در عرصه تولید و صادرات باشد. که استقرار نظام مالیاتی کارآمد  و مبتنی بر عدالت مالیاتی، براساس نظام جامع اطلاعاتی و شفافیت از ضرورتهای انست.
بهبودی خاطرنشان ساخت: بودجه عمرانی دولت در گذشته که مبتنی بر نفت بوده محوریت اصلی ایجاد تحرک اقتصادی را داشته ولی مهمتر از اعتبارات، سیاست های مالی ما می توانست و می تواند در آینده بهتر از گذشته حامی توسعه اقتصادی و اجتماعی و مشوق بخش خصوصی باشد و بسترهای تسهیل گری را فراهم کند.
وی متذکر شد: در مجموع بودجه باید بتواند در راستای تسهیل گری فرآیند توسعه، ایجاد شفافیت و رونق کسب و کار حرکت کند.
بهبودی با بیان اینکه وزن بودجه کشور نسبت به اقتصاد در سال های اخیر به طور حقیقی و به قیمت های ثابت کوچکتر شده افزود: بودجه هزینه ای کشور در سال آینده ۱۵ درصد رشد می کند و اصلی ترین فشار روی قشر حقوق بگیر ثابت خواهد بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: باید با اتخاذ تدابیر ویژه از شدت این فشار کاست، از طریق امیدآفرینی و هم افزایی به رونق تولید و صادرات کمک کرد و بامولد کردن اقتصاد، ارتقای بهره وری و تولید ثروت در مسیر افزایش رفاه گام برداشت.
انتهای پیام/
 اصلی ترین فشار اقتصادی در سال آینده متوجه قشر حقوق بگیر ثابت است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار