گزارش اختصاصی نصر/

عطارها، نسخه پیچ های جدید/ اینجا همه سید شده اند

1398/09/27 - 09:48 - کد خبر: 9696 نسخه چاپی

نصر: امروزه برخی از عطاری های سطح جامعه درحال فروش داروهای شیمیایی به جای گیاهی هستند که هیچ گونه تائیدیه و گواهی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ندارند.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بدون داشتن اطلاع قبلی به سراغ عطاری می روید و مشکلتان را می گویید و دارو را تحویل می گیرید؛ روشی که نه تنها اشتباه است بلکه امکان دارد حتی به ضرر جانتان تمام شود.
متاسفانه چون عطاری ها از وزارت بهداشت پروانه نمی گیرند بازرسی های این نهاد محدود به یک سری دارو های معروف و مشترکی است که همه می شناسند که البته هیچ نهادی هم جهت آگاه سازی مردم درباره دارو های عرضه شده در عطاری ها وجود ندارد.
استفاده از داروهای گیاهی برای درمان بیماری ها یکی از قدیمی ترین دانش های بشر به شمار می آید و طب سنتی تا کنون با تمام پیشرفت هایی که در علم طب به وجود آمده همچنان مورد علاقه شهروندان قرار دارد اما برخی از عطاری های موجود در سطح شهرها و مناطق مسکونی درحالی که تنها ارائه گیاهان دارویی از وظایف آنها می باشد اما اقدام به فروش داروهای شیمیایی نیز می کنند که هیچ مجوزی برای فروش آنها نداشته و داروها نیز سلامت شهروندان را در معرض خطر انداخته و لزوم نظارت بر عطاری ها بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.
 زیبایی، افزایش و کاهش وزن، افزایش قد، رشد مو و غیره جزو مهم ترین مواردی هستند که چندین نوع داروهای شیمیایی برای درمان هرکدام از آنها در عطاری ها پیدا می شود.
دارو هایی که بدون هیچ مجوزی به راحتی در فروشگاه های عطاری توزیع می شود و استفاده از آنها سلامت مردم را تهدید می کند.
با اینکه علم پزشکی هر روز با فناوری های جدید و کشف دارو های تازه همراه است اما طب سنتی این روز ها بیشتر از داروهای شیمیایی مورد علاقه مردم قرار گرفته و از طرفی کمبود دانش کافی در عطاران و معرفی داروهای فاقد استاندارد لازم داروهای گیاهی با مقاصد مادی موجب شده تا خیلی از افراد نه تنها اثرات رو به رشدی در خود ندیده باشند بلکه در برخی موارد سلامتشان را هم تهدید کرده است.
طبق گفته سازمان غذا و دارو، عطاری ها تنها اجازه فروش گیاهان دارویی بسته بندی و فله ای را دارند و اگر فرآورده ای بسته بندی بوده و ادعای درمانی بر روی آن نوشته شده باشد، مجاز به عرضه در عطاری ها نیست.
"رامین" یکی از عطاری های تبریز است که حدود 10 سال در صنف عطاری فعالیت دارد؛ وی از سود خیلی پایین گیاهان دارویی به خبرنگار نصر گفت: «سود گیاهان دارویی خیلی کم است و حتی کفاف اجاره بها را در نمی دهد، اما قرص هایی هستند که تقریبا سودشان نصف است؛ مثلا قرص، کپسول یا پودرهای مربوط به لاغری، چاقی، افزایش قوای عمومی بدن و ...»
وی در ادامه افزود: «قرص های ترک اعتیادی وجود دارد که سود خیلی خوبی دارند، فروششان غیرقانونی است اما سودشان بسیار بالاست».
سراغ یکی دیگر از عطاری ها در شهر تبریز رفتیم؛ "فرهاد" به خبرنگار نصر گفت: «اغلب مردم برای زیبایی سراغ عطاری ها می آیند، همچنین دارو های ناتوانایی جنسی از جمله داروهای مهم و ضروری مغازه من است که تمام سودم را از این دارو ها برمیدارم و اگرفقط به گل گاوزبان و دارچین و بقیه گیاهان تکیه کنم، نمی توانم از عهده خرج زندگی ام برآیم».
"حسن" آقا یکی از قدیمی ترین عطاری ها در بازار بزرگ سرپوشیده تبریز است که در این راستا گفت: «واقعیت این است که عطاری‌ ها در چند سال گذشته رشد قارچ گونه‌ ای داشته‌ اند، سال‌ ها پیش در هر محله و محدوده ای یک عطاری وجود داشت؛ به طوریکه صاحب مغازه پیرمرد باتجربه‌ ای بود که به درستی لقب عطار را یدک می‌ کشید و آن را اداره می‌ کرد، این روزها کوچه‌ ها و خیابان‌ ها و بسیاری از مراکز خرید، یک عطاری دارند که با چسباندن کاغذهای رنگی روی شیشه‌ های مغازه، وعده لاغری، ترک اعتیاد، پرپشت کردن مو، درمان ناتوانی جنسی و غیره را به خریدارانشان می‌ دهند».
وی افزود: «در اینجا همه سید شده اند! اغلب مردم وقتی به بازار می آیند به دنبال سید عطار هستند».
این عطار باتجربه ادامه داد: «جوانانی که اضافه وزن دارند و یا لاغر و نحیف اندام اند، به دنبال دارویی هایی هستند که بتواند آن ها را در همان  لحظه چاق یا لاغر کند و هیچ کدام هم حوصله مسیر درست رفتن را ندارند؛ اکثر خانم هایی که می آیند از من انتظار نسخه پیچی را دارند ولی من به آنها می گویم که حاج خانم اینجا داروخانه نیست».
گزارش نصر حاکی از این است که لازمه نسخه پیچی برخی عطاران، کسب آموزش های اولیه در زمینه گیاهان دارویی همچنین آگاهی از عوارض و تداخلاتی است که ممکن است با داروهای شیمیایی داشته باشند؛ همچنین نظارت بیش از پیش مسئولین را به این امر می طلبد.

گزارش از محمدرضا اخگرگداز
انتهای پیام /
عطارها، نسخه پیچ های جدید/ اینجا همه سید شده اند محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار