مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مطرح کرد:

جلوگیری از هدررفت ۶۸.۳ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی در آذربایجان شرقی

1402/05/02 - 15:15 - کد خبر: 96954 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: در اجرای طرح تعادل بخشی و حفاظت از آب های زیرزمینی، از هدررفت ۶۸.۳ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی در طول دو سال دولت سیزدهم جلوگیری شد.

به گزارش نصر، یوسف غفارزاده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: در این مدت ۸۳۶ حلقه چاه غیر مجاز در حال حفر شناسایی، ۵۶۶ دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف و ۲ هزار و ۱۰۵ حلقه چاه غیرمجاز نیز پر و غیر قابل استفاده شد.
وی ادامه داد: همچنین در یکهزار و ۴۳۸ حلقه چاه از اضافه برداشت آب جلوگیری و ۹۳ دستگاه موتورپمپ ثابت و سیار در حاشیه رودخانه توقیف و ۱۸۶ استخر زهکش حاشیه رودخانه ها قلع و قمع شد.
غفارزاده بیان کرد: نصب یکهزار و ۳۳۲ کنتور هوشمند از دیگر اقداماتی بود که در دولت سیزدهم برای تعادل بخشی و حفاظت از آب های زیرزمینی در آذربایجان شرقی صورت گرفت.
به گزارش ایرنا، از زمان تاسیس ستاد احیای دریاچه ارومیه که البته اکنون در آذربایجان غربی فعالیت می کند، این اقدامات آغاز شده که در دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفته به طوری که از هفت هزار و ۲۷۸ حلقه چاه غیرمجاز که با هماهنگی دستگاه قضا و نیروهای انتظامی مسدود شده اند دو هزار و ۱۰۵ حلقه در ۲ سال گذشته و در دولت سیزدهم پر شدند.
همچنین از سه هزار و ۶۵۴ کنتور هوشمندی که به منظور کنترل میزان برداشت از چاه های مجاز، در این نوع چاه ها نصب شده یک هزار و ۳۳۲ مورد در این دولت انجام شده است.
از ۵۰۲ دستگاه پمپ ثابت و سیاری که در حاشیه رودخانه های حوضه آبریز جمع آوری شده ۹۳ مورد در دولت سیزدهم و از ۴۸۹ مورد استخر که به نوعی از حقابه دریاچه ارومیه استفاده می کردند و قلع و قمع شدند ۱۸۶ مورد این دولت اتفاق افتاده است.
در حال حاضر تراز آب دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۱۸ متر افت کرده و میزان آب آن به یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون متر کاهش یافته در حالی که تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه ۱۲۷۴.۱ متر و میزان آب آن در حالت طبیعی ۱۴ میلیارد مترمکعب است.

بازگشایی بیش از پنج کیلومتر از بستر رودخانه مهرانه رود
مدیر امور منابع آب شهرستان تبریز نیز از بازگشایی بیش از پنج کیلومتر از بستر رودخانه مهرانه رود خبر داد.
حمید ادیب با اعلام این خبر افزود : در این طرح که در راستای صیانت از حقوق عامه و مدیریت رودخانه ها انجام شد، با قلع و قمع و رفع تصرفات صورت گرفته در بستر این رودخانه شامل اعیانی ها و اشجار، این میزان از بستر رودخانه آزادسازی و حدود بستر رودخانه تثبیت شد.
مهرانه رود یا مهران رود (میدان چایی) از کوه های سهند سرچشمه می گیرد و ۲۵ کیلومتر طول دارد. این رودخانه از وسط شهر تبریز می گذرد و در انتها به رودخانه آجی چای یکی از رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه ملحق می شود.
انتهای پیام/
جلوگیری از هدررفت ۶۸.۳ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار