خبر/

افتتاح دفتر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در خوی

1402/05/02 - 12:00 - کد خبر: 96938 نسخه چاپی

نصر: دفتر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، با هدف ساماندهی فعالیت تجار و بازرگانان آذربایجان غربی و توسعه و رونق تجارت بین ایران و ترکیه ؛ با محوریت شهرستان خوی و استان وان ترکیه در خوی افتتاح شد.

به گزارش نصر، این دفتر با هدف ساماندهی فعالیت تجار و بازرگانان  آذربایجان غربی در جهت توسعه و رونق تجارت بین ایران و ترکیه با محوریت خوی و استان وان ترکیه با حضور جمعی از تجار و بازرگانان و فعالان تولیدی و اقتصادی گشایش یافت.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در آیین آغازبکار این دفتر رسالت مهم اتاق مشترک را ارتباط با تجار و بستر سازی  برای رونق تجارت مشترک دانست و افزود: با توجه به ظرفیت‌های مهم اقتصادی دو کشور ترکیه و ایران حجم تجارت مشترک بین دو کشور  در خور اقتصاد دوطرف  نیست.



سعادت دهقان افزود: در حال حاضرطرف ایرانی ۷۵ کالای مزیت دار دارد که ترکیه خواهان این کالاهای  است و باید موانع   صادرات این کالا ها برطرف شود  که در این زمینه اتاق مشترک بازرگانی می تواند نقش اساسی داشته باشد.
 رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اضافه کرد: وجود بیشترین پایانه مرزی در آذربایجان غربی بستر را برای توسعه تجارت بین  دوطرف  فراهم ساخته  است.
سعادت دهقان تصریح کرد: این اتاق  مشترک  بیش از یک هزار ۷۰۰ نفر عضو دارد وبا راه‌اندازی دفتر خوی پیش بینی می‌شود اعضای فعال آن افزایش یابد.
 وی  گفت: تکمیل جاده ارتباطی خوی رازی برای توسعه و رونق تجارت مشترک   باید در اولویت قرار گیرد.
نجف زاده نماینده مردم خوی و چایپاره و رییس گروه دوستی ایران و ترکیه در این مراسم با تبین ظرفیت های اقتصادی دو طرف  برضرورت تشکیل کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در کمترین زمان تاکید کرد.
وی  گشایش دفتر مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در خوی را  نقطه عطف اقتصادی برای رونق تجارت فی‌مابین  دانست و افزود: استان آذربایجان غربی در تحقق توافق تجاری ایران و ترکیه تا سقف ۳۰ میلیارد دلار نقش پررنگی دارد.
وی تصریح کرد: مرز رازی با تردد روزانه ۶ هزار نفر مسافر  بیشترین ظرفیت را برای هم پیوندی اقتصادو گردشگری  ایران با ترکیه ایفا می کند.
 

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در ادامه برضرورت تکمیل زیر ساخت های تجارت و بازرگانی  در محدوده مرزهای دو کشور اشاره کرد و  گفت: امسال۲۵۰ میلیارد تومان از محل کنسرسیومی بانکها  برای تکمیل جاده خوی رازی اختصاصی یافته است که این اعتبارات تاکنون ۵۰ میلبارد تومان  آن محقق شده است.
ارسین ائوزدمیر وابسته بازرگانی   کنسولگری ترکیه در ارومیه  هم در این آئین از روند رو به رشد  تجارت بین ایران و ترکیه خبر داد و گفت: تراز تجاری ایران و ترکیه در زمان شیوع کرونا کاهش یافته بود اما در سال های اخیر  از ۹ میلیارد دلار در سال به بیش از ۱۲ میلیارد دلار رسیده است
تشکیل کارگروه‌های مشترک تخصصی برای توسعه فعالیت‌های این اتاق ازمهمترین تصمیمات مقامات دو طرف دراین مراسم بود. 
انتهای پیام/
افتتاح دفتر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در خوی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار