شهردار زنجان؛

شهرداری زنجان ۹۰ میلیارد تومان مطالبه از سایر دستگاه‌ ها دارد

1402/05/02 - 11:23 - کد خبر: 96931 نسخه چاپی

نصر: شهردار زنجان گفت: یکی از موضوعاتی که همواره شهرداری با آن درگیر بوده، مطالبات این دستگاه است که امروز حجم این مطالبات به ۹۰ میلیارد تومان رسیده و دریافت آن از طریق دبیرخانه مجمع کلان‌شهرها در حال پیگیری است.  

به گزارش نصر، ۲۵ آذرماه سال ۱۴۰۰ بود که علیرضا فیروزفر (رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی زنجان) به عنوان شهردار زنجان انتخاب شد، مدیری که شاید به جرات بتوان گفت، هر از چند گاهی خبر استعفای وی در فضای مجازی می‌پیچد و سپس از طرف خود شهردار و یا اعضای شورای شهر تکذیب می‌شود.
با این حال در مدت زمان قریب به ۲ سال گذشته اتفاقات بسیاری در حوزه شهری رخ داده که موجب دلگرمی شهروندان شده است، اما گاهی بروز مشکلاتی در شهر موجب انتقاد هم شده است.
برای بررسی بهتر عملکرد شهرداری به سراغ شهردار زنجان رفتیم تا عملکرد این دستگاه را در بخش‌های مختلف تشریح کند.

درباره بودجه کل شهرداری و موارد مصرف آن بفرمایید؟
فیروزفر: بودجه امسال به مبلغ ۲ هزارو ۶۱۹ میلیارد تومان مصوب شده است و سهم بودجه جاری با ۳۹ درصد یک هزار میلیارد تومان و سهم بودجه عمرانی با ۶۱ درصد به مبلغ یک هزارو ۶۰۰ میلیارد تومان است که در بحث منابع درآمدی ۳۰ درصد از محل ارزش افزوده، ۳۰ درصد از محل عوارض ساخت‌وساز، ۳۰ درصد از محل فروش املاک و ۱۰ درصد از محل درآمدهای متفرقه تامین خواهد شد.
طبق پیش‌بینی انجام شده در بحث ترافیک ۲۶۰ میلیارد تومان، برای گسترش تفرجگاه‌ها و پارک‌ها ۲۲۰ میلیارد تومان و برای آسفالت ریزی هم ۱۵۳ میلیارد تومان برای امسال پیش‌بینی شده است.
امسال ۵۰ میلیارد تومان نیز برای ایجاد بازارچه‌های میوه و تره‌بار، ۸۰ میلیارد تومان برای توسعه شبکه حمل و نقل، ۳۵ میلیارد تومان برای هوشمندسازی شبکه شهری در نظر گرفته شده است.

اولویت شهرداری در سال جاری چیست؟
فیروزفر: یکی از اقداماتی که شهرداری از اول سال مورد توجه قرار داد، بحث تجمیع پروژه‌های خرد بود که در این راستا قراردادهای مناطق تجمیع و در این راستا مشاور و ناظر برای مناطق تعیین شده که تکلیف چهار مورد از آن ها در شرف شفاف شدن است.
البته همانطور که پیش از این نیز به شهروندان قول داده شد در حوزه ترافیک اقدامات خوبی صورت گرفت و بزرگترین پروژه شهری با یک هزار میلیارد تومان کلنگ‌زنی شد، پروژه‌ای که هم به توسعه و پیشرفت مناطق محروم کمک خواهد کرد و هم موجب حل مشکل ترافیک در یک نقطه بزرگ از شهر خواهد شد.

در بحث بودجه به حوزه تفرج گاهی نیز توجه زیادی شده است، در این بخش چه اقداماتی انجام خواهد شد؟
فیروزفر: یکی از فضاهای تفرجگاهی شهر زنجان سبزه میدان است که خوشبختانه پس از افتتاح شاهد حضور خانواده‌ها در آن هستیم و برنامه‌های مهم بسیاری در آن اجرایی شده است.
البته در کنار این فضا به دنبال استفاده تجاری از سبزه‌میدان و معرفی آن هم هستیم که در این راستا طبق هماهنگی با میراث فرهنگی قرار است که سبزه میدان به پروژه ایران کوچک در قالب بازارچه صنایع دستی تبدیل شود که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده نیمی از ۶۰ غرفه موجود در سبزه میدان به صنایع دستی استان اختصاص یافته و مابقی در اختیار دیگر استان‌ها قرار می‌گیرد و ما منتظر تعیین تکلیف روش حمایت وزارتخانه هستیم.
یکی از فضاهای تفرجگاهی زنجان بهسازی پروژه زنجانرود است که در این حوزه نیز با همکاری قرارگاه خاتم اقدامات لازم در حوزه بهسازی و هدایت روان آب ها انجام خواهد شد که این پروژه شامل احداث یک کانال مطمئن است که فاضلاب‌ها حذف و سپس آشغال‌گیرها هم نصب شده و طرح پیش خواهد رفت.
البته این را هم باید اضافه کنیم که در حوزه بهسازی پارک‌ها نیز اقدامات متعددی انجام داده‌ایم و در واقع زنجان زیست پذیرتر شده است که اجرای برنامه در مناسبت‌های مختلف سال در پارک‌ها نمونه‌ای از این کارهاست.
وجود پارک بانوان شرق و پارک بانوان غرب که مختص خانواده است؛ نشان از توجه ویژه شهرداری به موضوع تفرجگاهی است، البته شهرداری به دنبال استفاده از ظرفیت‌های موجود مثل خانه‌بوران هم است.
همچنین در حوزه آبیاری شهری، بحث آسفالت و سایر حوزه‌ها نیز اقدامات متعددی در سال جاری انجام خواهد شد و بحث‌های زیرساختی در قالب انجام مطالعات تفریحی خانه بوران صورت خواهد گرفت.

در حوزه حمل و نقل عمومی اقدامات شهرداری چه بوده و برنامه مجموعه برای امسال چیست؟
فیروزفر: معتقدیم اقدامات قابل قبولی در حوزه حمل و نقل عمومی انجام شده و بهسازی مطلوب بوده است؛ از ۴۳ دستگاه اتوبوس خریداری شده در سال قبل ۱۲ دستگاه تحویل گرفته شده است و منتظر تحویل بقیه هستیم. ضمن اینکه قرارداد تامین مینی‌بوس به مشکل تامین قطعه برخورد کرد و امیدوارم ۳۶ دستگاه خریداری شده تا یک ماه آینده تحویل داده شود و از ۲۵ دستگاه ون هم هشت دستگاه در حال ارائه خدمت هستند و برای تحویل گرفتن مابقی هم تلاش می‌شود.
بحث تحویل ۳۶ دستگاه مینی‌بوس نیز که قرارداد آن منعقد شده بود به مشکل برخورد کرده است؛ البته قرار بود این مینی‌بوس‌ها بهمن سال قبل تحویل شود اما به دلیل مشکلات ارزی، گمرکی تاکنون معطل‌مانده اما مونتاژ آنها به‌ صورت کامل انجام‌ شده است.
همچنین برای بحث ترافیک شهری نیز مشاور انتخاب شده و طرح مطالعاتی اتوبوس‌رانی شهر زنجان رو به اتمام است و همچنین برای الکترونیکی شدن این سیستم قراردادی با بانک شهر منعقد شده بود که بانک شهر از ادامه قرارداد منصرف شد، به همین خاطر با پارک علم و فناوری قرارداد مربوطه منعقد خواهد شد.

در حوزه آسفالت اقدامات همچون سال آینده ادامه خواهد داشت یا برنامه دیگری پیش بینی شده است؟
فیروزفر: اقدامات در حوزه آسفالت ادامه دارد و از روزهای ابتدای سال جدید این کار در مناطق مختلف انجام می‌شود، اما امسال یک برنامه جدید علاوه بر آسفالت ریزی هم داریم که نهضت بهسازی جداول و انهار دارد و برای این کار در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است، در واقع با این کار به دنبال زیباسازی فضای شهری و همچنین ترمیم جداول کهنه و فرسوده هستیم.
چون گاهی به علت فرسودگی ساختار بعضی از پیاده روها، شهروندان برای گذر از این معابر با مشکلاتی روبه رو هستند و یکی از اهداف مهمی که در پروژه استاندارد سازی پیاده روها به دنبال آن هستیم افزایش ضریب ایمنی پیاده رو است.

اقدامات شهرداری در حوزه هوشمندسازی خدمات چه بوده است؟
فیروزفر: در حوزه هوشمندسازی زنجان به عنوان دوازدهمین شهر وارد عمل شده است و تا یک سال آینده همه خدمات الکترونیکی خواهد شد؛ در حال حاضر اپلیکشین «شهروندسپاری» شهرداری که در زمینه خدمات الکترونیکی پروانه ساخت و ساز و استعلامات مربوط خدمات می‌دهد در سطح کشور بی‌نظیر است.
همچنین سامانه «معراج» آرامستان راه اندازی شده و بخش دیگری از خدمات شهرداری را به صورت الکترونیکی ارائه می‌دهد که این موضوع نیز مربوط به اطلاعات پیرامون کفن و دفن اموات است.

اقدامات شهرداری در حوزه نیروی انسانی چه بوده است؟
فیروزفر: یکی از موضوعات مورد توجه در شهرداری زنجان، تامین نیروی انسانی مورد نیاز در بخش‌های مختلف است که با پیگیری صورت گرفته، مجوز جذب نیروهای جدید را دریافت کردیم.
در همین راستا شهرداری به دنبال پیگیری برگزاری آزمون استخدامی است و امیدواریم این آزمون در آینده نزدیک برگزار شود.

به نظر شما مشکلات شهرداری در ارائه خدمات به مردم چیست؟
شهرداری زنجان مطالبات نهفته از دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف دارد که باید این مطالبات ممیزی شود، ما باید اجازه داشته باشیم که همه نهادها و ارگان‌ها را ممیزی کنیم در حالیکه برخی از دستگاه‌ها این اقدام را توهین می‌دانند، واضح است که این نگاه در نظام جمهوری اسلامی درست نیست و سازمان‌ها باید اجازه ممیزی را به شهرداری بدهند.البته استاندار زنجان سال‌گذشته اجازه ممیزی به شهرداری را داده بود که قطعا این تصمیم و این اقدام به نهایی شدن و پرداخت مطالبات کمک می‌کند.
انتهای پیام/
شهرداری زنجان ۹۰ میلیارد تومان مطالبه از سایر دستگاه‌ ها دارد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار