سبحان اللهی :

بازنگری قانون اساسی امروز یک ضرورت است

1398/09/27 - 08:38 - کد خبر: 9692 نسخه چاپی

نصر:استاندار آذربایجان شرقی دردولت اصلاحات گفت: ازنگری در قانون اساسی امروز یک ضرورت است .

به گزارش نصر،  محمدعلی سبحان اللهی روز سه شنبه در جمع مدیران تشکل های مردم استان آذربایجان شرقی با تبیین مفاهیم تغییر و ضرورت آن درجوامع و سازمان ها گفت : قانون اساسی ایران مربوط به چهل سال قبل است و بسیاری از اصول و مفاد آن برای پاسخ به مطالبات مردم به اصلاح و تغییر نیاز دارد.
وی هشدار داد : اگرخودمان به موقع دست به اصلاح و تغییرات نزنیم ، سیل تغییرات خارج از اراده  همه ما را با خود خواهد برد.
سبحان اللهی بیان کرد : تغییر اساس زندگی است و باید ضرورت آن را بپذیریم و خودمان را با شرایط و نیازهای روز تطبیق دهیم .
وی پیشرفت و توسعه جوامع را مرهون تغییرات و اصلاحات دانست گفت :  براساس تجربه تاریخی و علمی هیج جامعه یی بدون تغییر رشد و پیشرفت نمی کند و اگر بخواهیم سازمان ها و تشکل های مردم نهاد سالم و ماندگار باشند راهی جز تن دادن به تغیر و اصلاح امور ندارند.
سبحان اللهی از تشکل های مردم نهاد به عنوان بهترین ابزار دمکراسی و تمرینی برای کارجمعی و تشکیلاتی نام برد و ضرورت توسعه و تقویت آن ها را مورد تاکید قرار داد.
او گفت : در نبود احزاب تشکل های مردم نهاد بهترین وسیله برای تربیت نیرو و کادرهای مدیریتی هستند تا فردی صبح از خواب بیدار نشود و خود را کاندیدای مجلس و یا شورای اسلامی شهر بکند.
رییس هیات مدیره خانه توسعه آذربایجان در ادامه در باره بایدها و نباید های تشکل های مردم نهاد و ویژگی های این تشکل ها سخن گفت و تصریح کرد : بزرگترین حسن سمن ها این است که از حنس مردم بوده و از این منظر به خوبی می توانند مسایل و مطالبات مردم را پیگیری کنند.
سبحان اللهی گفت : عرق ملی و مصالح ملی از جمله موارد است که متاسفانه در سال های اخیر در جامعه کم رنگ شده و سمن می توانند در بازآفرینی و احیا آن نقش فعال ایفا کنند.
وی آگاهی بخشی به مردم در باره معضلات جامعه از جمله مشکلات زیست محیطی ، ایجاد حساسیت و جریان سازی در جامعه ، ایجاد گفت و گو بین نخبگان و نزدیک کردن دیدگاه ها و رفع اختلافات را از دیگر کارکردهای تشکل های مردم نهاد توصیف کرد.
رییس هیات مدیره خانه توسعه آذربایجان روحیه تک روی در افراد را از دیگر مشکلات مبتلا به جامعه توصیف کرد  و افزود : تشکل های مردم نهاد می توانند با تقویت کار جمعی و عادت به شنیدن حرف دیگران در این زمینه فرهنگ سازی کنند.
او یادآور شد : در کار جمعی و تشکیلاتی مساله ارزشیابی گروهی جایگزین ارزشیابی فردی می شود و منافع مردم و جامعه در همه حال در اولویت قرار می گیرد.
سبحان اللهی صداقت و اخلاق مداری را لازمه ورود به تشکل های مردم نهاد بیان کرد و گفت : حیف است فردی به این تشکیلات وارد شود و بخواهد از آن برای مناقع شخصی و یا ارتقاء اجتماعی خود استفاده کند.
رییس هیات مدیره خانه توسعه آذربایجان سمن ها برای پیشبرد موثر برنامه ها و اهداف خود حتما باید از ساختار مناسب برخوردار باشند و دولت بستر و زمینه های فعالیت آن ها فراهم کند.
وی ادامه داد : مدیران و مسوولان نباید سمن ها رقیب خود که باید در کنار خود ببیند و از ظرفیت فکری و ایده های آن استفاده کنند.
سبحان اللهی با اشاره به برخی حاشیه ها در ارتباط با فعالیت تشکل های مردم نهاد یادآورشد : هیج کس در این تشکل ها ضد انقلاب نیست و همه قصد خدمت دارند و نباید به این تشکل ها نگاه امنیتی داشته باشیم .
وی ضرورت همکاری متقابل سمن ها و توسعه ارتباط آن ها با مراکز عملی ، دانشگاهی ، فرهنگی و آموزشی را مورد تاکید قرار داد و گفت : برای اینکه یک سمن به صورت تاریخی و برای همیشه بتواند ماندگار باشد و به حیات خود ادامه دهد ،  باید نهادینه شود و متکی به فردخاصی نباشد.
سبحان اللهی در ابتدای سخنان خود در باره  اهمیت توسعه و نقش سمن ها در آن سخن گفت و افزود : توسعه باید  کیفی ، فراگیر، و پایدار باشد و نتایح و دستاوردهای مشمول همه آحاد جامعه باشد .
وی افزود :  منظور از بحث کیفیت در توسعه به این معنی است که هر جمع ، جلسه و نشست ما از جمله این نشست خروجی داشته باشد و هدف از فراگیر بودن این است که اجازه دهیم همه بتوانند وارد تشکل های مردم نهاد شوند ، به عبارت دیگرهمه بتواند در آن نقش آفرینی کنند.
سبحان اللهی گفت : تجربه نشان داده است کشورهایی که زمینه حضور و مشارکت همه مردم را فراهم کرده اند موفق شده و به اهداف توسعه خود رسیده انا اما آن دسته از کشورها که امور را منحصرا در دست خود و یا برای عده خاص قرار داده اند شکست خورده اند.
وی در این ارتباط اشاره کرد : اگر  انقلاب و نظام ما هم نتواند همه را به میدان بیاورد و در اداره کشور شریک کند با شکست مواجه خواهد شد.
سبحان اللهی عدم احساس مسوولیت های اجتماعی در جامعه را یکی از آسیب های نگران کننده بیان کرد و خواستار نقش آفرینی تشکل های مردم نهاد در باره شد.
رییس هیات مدیره خانه توسعه آذربایجان ادامه داد : اگر یک جامعه و یا کشور توسعه بیابد همه مردم و قشر ها از آن منتفع می شوند نه عده ی خاص .
سبحان اللهی با اشاره به نقش سمن ها در کمک به برنامه های توسعه و حل مشکلات  پینشهاد کرد درکنار سایر تشکل ها ، تشکل مردم نهاد حقوق شهروندی و تشکل آشتی ملی در کشور ایجاد شود.
رییس هیات مدیره خانه توسعه آذربایجان در پایان سخنان خود در باره فلسفه و انگیزه ایجاد این خانه مطالبی بیان کرد و پیگیری پروژه ها ، طرح ها و مطالبات استان و ارائه ایده و فکر به مسوولان اجرایی با هدف کمک به برنامه های توسعه استان از اهداف آن بر شمرد.
در ادامه این نشست که به همت اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی برگزار شده دکتر  فیروز راد استاد دانشگاه در زمینه نقش سازمان های مردم نهاد در کاهش آسیب های اجتماعی و دکتر سیامک زند رضوی  در باره مساله یابی مشارکتی سخنرانی کردند.
انتهای پیام/
 بازنگری قانون اساسی امروز یک ضرورت است منابع محلی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار