افزایش چهار برابری ترانزیت در پایانه‌های مرزی جلفا و نوردوز

1402/05/01 - 20:35 - کد خبر: 96911 نسخه چاپی

نصر: فرماندار شهرستان جلفا با اشاره به رویکرد دولت در تعامل و تقویت ارتباط با همسایگان گفت: افزایش ترانزیت و تردد مسافر در پایانه‌های مرزی جلفا و نوردوز، نشان دهنده نقش آفرینی این شهرستان مرزی در این زمینه است.

به گزارش نصر، "اسماعیل عطاپور" روز یکشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز ایرنا در آذربایجان شرقی و ارایه گزارشی از اقدامات و فعالیت های انجام شده در این شهرستان در دولت سیزدهم، اظهار کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰، تعداد کامیون هایی که از ۲ پایانه مستقر در این شهرستان تردد کردند روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ دستگاه بود که این رقم اکنون به یکهزار دستگاه در ۲ پایانه افزایش یافته است.
وی ادامه داد: تردد تعداد مسافران نیز در این بازه زمانی از روزانه حدود ۳۰۰ نفر به یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر افزایش یافته است و همه اینها در سایه رویکرد و دیپلماسی ارتباط بیشتر با همسایگان در دولت سیزدهم در این شهرستان است.
وی با بیان اینکه جلفا شهرستانی مرزی است و ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد، گفت: شرایط این شهرستان به لحاظ داشتن مرز ۱۳۲ کیلومتری با جمهوری خود مختار نخجوان و ارمنستان خاص و ویژه است و این شهرستان در واقع دروازه ارتباط ایران با اورآسیاست و این شهرستان از طریق پایانه نوردوز با جمهوری خودمختار نخجوان، ترکیه و گرجستان و اروپا ارتباط دارد.
عطاپور به بازدید رئیس جمهور در دور اول سفر به استان از این شهرستان نیز اشاره کرد و افزود: این بازدید و حضور در واحدهای صنعتی، پیام خاصی داشت.
وی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی شهرستان ادامه داد: این آمادگی را داریم تا در همه زمینه ها و با فراهم کردن زیرساخت ها، ارتباط با کشورهای همسایه را گسترش دهیم.

تقویت حوزه کشاورزی و تثبیت جمعیت در نقاط مرزی
فرماندار جلفا به اقدامات دولت در حوزه کشاورزی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: ظرفیت های بالایی در این حوزه در شهرستان وجود دارد که در سال های گذشته مغفول مانده بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این حوزه و ظرفیت های آن در کانون توجه دولت قرار گرفت و دولت به دنبال تقویت بخش کشاورزی و تثبیت جمعیت در نقاط مرزی است.
عطاپور ادامه داد: از محل اعتبارات رودخانه های مرزی نیز، ۶ هزار هکتار از اراضی شهرستان با هزینه کرد ۹ هزار میلیارد ریال احیا شده و برای چهار هزار نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.
عطاپور بیان کرد: سال گذشته دشت قره بلاغ با یک هزار و ۱۶۳ هکتار و با صرف هزینه ۲ هزار میلیارد ریالی زیر کشت رفت و در حدود ۳۸۰ هکتار از این دشت، کشت پاییزه انجام شد و پیش بینی می شود امسال ۴۰۰ هزار تن افزایش تولید محصول در شهرستان اتفاق بیافتد.
وی مجموع شاغلان در بخش کشاورزی شهرستان ۷۰ هزار نفری جلفا را حدود ۱۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: این افراد در ۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی که بیش از نیمی از آن مکانیزه شده است، مشغول فعالیت هستند.
عطاپور ادامه داد: از محل اعتبارات رودخانه های مرزی نیز، ۶ هزار هکتار از اراضی شهرستان با هزینه کرد ۹ هزار میلیارد ریال احیا شده و برای چهار هزار نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.
وی در مورد ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشتر میوه های تولیدی در شهرستان به صورت تازه خوری و با قیمت مناسب به فروش می رود از این رو در گذشته به حوزه ایجاد صنایع تبدیلی وارد نشده ایم اما بنا داریم تا در این حوزه نیز ورود کنیم و ضمن ایجاد ارزش افزوده، درآمد پایدار کشاورزان را نیز بالا ببریم.
وی افزود: در زمینه گلخانه نیز اقدامات خوبی انجام شده و در بیش از ۳۰۰ هکتار، گلخانه های بزرگی ایجاد شده است و تمامی محصولات تولیدی شامل گوجه، فلفل و خیار به کشورهای مختلف صادر می شود و زیرساخت های ایجاد گلخانه های بیشتر نیز در حال احداث است.

اختصاص ۱۵ هکتار برای ایجاد واحد فرآوری محصولات معدنی
عطاپور با بیان اینکه در زمینه معدن و شناسایی ظرفیت های شهرستان در این حوزه اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: بهره برداران در مرحله گواهی کشف هستند و در زمینه کشف آهن، مس و طلا اقداماتی از سوی مس سونگون آذربایجان و بخش خصوصی در این زمینه انجام شده است.
وی اضافه کرد: قرار است معادن شهرستان به صورت تونلی و حفره ای بهره برداری شوند تا محیط زیست تخریب نبیند.
وی با بیان اینکه تمامی معادن پس از کشف و شناسایی در داخل شهرستان فرآوری خواهد شد، افزود: ۱۵ هکتار زمین در شهرک صنعتی برای این منظور خریداری شده است تا صفر تا ۱۰۰ فرآوری محصولات معدنی در شهرستان انجام شود.

سه هزار تخت اقامتی در جلفا وجود دارد
فرماندار شهرستان جلفا به ظرفیت های گردشگری و زیبایی های تاریخی و طبیعی موجود در شهرستان اشاره کرد و گفت: جلفا و ارس زیبایی های منحصر به فردی دارد و با توجه به آثار ثبت شده و در انتظار ثبت این شهرستان در یونسکو، فرصتی برای شهرستان ایجاد شده تا این آثار را به دنیا و گردشگران ایرانی و خارجی بهتر معرفی کنیم.
عطاپور ادامه داد: رویکرد جدید برای جلفا و ارس ایجاد شده و این ابتدای کار است و باید زیرساخت ها را فراهم کنیم ضمن اینکه در حال حاضر سه هزار تخت اقامتی در شهرستان برای اقدامت گردشگران دایر شده است و چندین هتل پنج ستاره در دست ساخت است.
وی افزود: همچنین با منطقه آزاد ارس برای ایجاد زیرساخت در پیرامون آثار تاریخی و طبیعی ثبت شده در شهرستان هماهنگی شده است تا امکانات لازم برای رفاه گردشگران ایجاد شود.
فرماندار جلفا ظرفیت های موجود در شهرستان را برای سرمایه گذاران خارجی جذاب عنوان کرد و گفت: هیات های خارجی مختلفی از کشورهای ترکیه، چین و جمهوری آذربایجان در منطقه حضور یافته اند و آماده سرمایه گذاری هستند.
عطاپور ادامه داد: بیشتر این هیات ها تا مرحله ثبت شرکت و آغاز فعالیت در این شهرستان پیش رفته اند و این امکان در شهرستان برای سرمایه گذاران خارجی فراهم شده است تا در امنیت کامل، سرمایه گذاری های خود را انجام دهند.

اصلاح و تعریض راه های دسترسی شهرستان
عطاپور با بیان اینکه تردد بالای کامیون در جاده های شهرستان، ضرورت اصلاح و تعریض راه های دسترسی را اجتناب ناپذیر کرده است، گفت: جاده مرزی موجود به جاده ترانزیتی تبدیل شده و جوابگوی تردد های فعلی نیست.
وی ادامه داد: هم در سفر اول و هم در سفر دوم رئیس جمهور به استان، اعتباراتی برای این طرح اخذ شد و ۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت که البته برای تکمیل آن ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است و منطقه آزاد نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

مرز جلفا از امن ترین مرزهای کشور است
عطاپور به حضور قوی و آماده نیروهای نظامی در مرزهای شهرستان اشاره کرد و گفت: نتیجه این حضور، امنیت بالا در منطقه است.
وی ادامه داد: نتیجه امنیت برقرار شده در شهرستان، حضور گردشگران و افزایش تعداد آنها در مراکز دیدنی، تاریخی و خرید است که هر سال نسبت به سال های قبل بهتر می شود.
وی افزود: برگزاری تور دوچرخه سواری در جریان اغتشاشات سال گذشته در نوار مرزی و جشنواره انار نیز یکی از نشانه های وجود امنیت بالا در شهرستان مرزی جلفاست.

بهره مندی ۵۶ روستای شهرستان از گاز خانگی
فرماندار جلفا با بیان اینکه ۵۸ روستا در شهرستان وجود دارد، گفت: ۵۶ روستا از این تعداد دارای گاز خانگی هستند و طرح گازرسانی به ۲ روستا نیز به دلیل قرار گرفتن در مناطق سخت عبور، نیمه تمام مانده که البته در مرحله تعیین پیمانکار برای اتمام طرح است.
عطاپور خاطرنشان کرد: کارهای بسیار سخت و نشدنی در این دولت انجام شد که یکی از مهم ترین آنها، گازکشی به ۹۰ خانه در روستای تاریخی اوشتبین بود که به رغم دشواری کار، در این دولت اتفاق افتاد.
عطاپور خاطرنشان کرد: کارهای بسیار سخت و نشدنی در این دولت انجام شد که یکی از مهم ترین آنها، گازکشی به ۹۰ خانه در روستای تاریخی اوشتبین بود که به رغم دشواری کار، در این دولت اتفاق افتاد.
وی بیان کرد: در زمینه آب و برق نیز بیش از یکهزار انشعاب جدید در شهرستان واگذار شده است و مشکلی در تامین آب شرب سالم و پایدار روستایی و شهری نداریم و اگر مشکلی هم به وجود بیاید بلافاصله با کار و مدیریت جهادی، آن را برطرف می کنیم.
عطاپور همچنین به وضعیت تصفیه خانه جلفا اشاره کرد و گفت: این تصفیه خانه با ۸۶ درصد پیشرفت نیمه تمام رها شده بود که کارهای اتمام آن آغاز شده و با بهره برداری کامل از آن، نگرانی از بابت تامین آب پایدار شهرهای هادی شهر و جلفا نخواهیم داشت.

فاضلاب هادی شهر تا ۲ سال آینده بهره برداری می شود
عطاپور با بیان اینکه جمعیت ۴۰ هزار نفری هادی شهر پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب، فاقد شبکه فاضلاب است، گفت: این مورد در دولت سیزدهم در اولویت قرار گرفت و پیمانکار این طرح در حال شناسایی است.
وی ادامه داد: در این زمینه هماهنگی هایی بین آبفای استان، منطقه آزاد ارس و فرمانداری انجام شده و قرار است برای صرفه جویی در اجرای این طرح، از تصفیه خانه فاضلاب جلفا که ظرفیت زیادی دارد، استفاده شود.
عطاپور گفت: اتصال فاضلاب هادی شهر به تصفیه خانه جلفا پنج کیلومتر طول دارد که ۱.۵ کیلومتر آن تمام شده و ۳.۵ کیلومتر با ۱۲۵ میلیارد ریال نیز تا ۱۸ ماه آینده انجام می شود و خواسته ۴۰ ساله مردم هادی شهر جامه عمل می پوشد.

ایجاد بیش از ۲ هزار شغل در جلفا در سال ۱۴۰۱
فرماندار جلفا به میزان اشتغال ایجاد شده در شهرستان اشاره کرد و گفت: تعهدی که برای شهرستان از سوی استان تعریف شده بود یک هزار و ۱۰۱ مورد بود که بیش از ۲ هزار نفر محقق شد و ۸۷ درصد بیشتر از میزان تعهد شده بود.
عطاپور گفت: برای امسال نیز یک هزار و ۷۷۷ ایجاد شغل برای شهرستان تعهد شده که امیدواریم باز هم بیشتر از این میزان ایجاد اشتغال کنیم.
وی با بیان اینکه حدود ۵۵۰ واحد تجاری و صنعتی در شهرستان فعال است، افزود: سال گذشته و به طور بی سابقه، ۱۱ جواز تاسیس واحد جدید در شهرستان صادر شد و این نوید از روزهای خوب برای شهرستان است.
وی رقم تسهیلات خود اشتغالی در شهرستان را ۵۱۶ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بیش از ۶۰ درصد این رقم جذب و از طریق بانک ها پرداخت شده است و در زمینه مشاغل خانگی که ۲۰ میلیارد ریال برای شهرستان در نظر گرفته شده بود ۳۳ میلیارد ریال تامین و پرداخت شد.
شهرستان جلفا در ۱۶۵ کیلومتری تبریز و در حاشیهٔ جنوبی رود ارس واقع است. این شهرستان از جنوب به شهرستان مرند و شهرستان ورزقان، از شرق به شهرستان کلیبر، از غرب به استان آذربایجان غربی و از شمال به جمهوری آذربایجان و ارمنستان محدود است.
انتهای پیام/
افزایش چهار برابری ترانزیت در پایانه‌های مرزی جلفا و نوردوز خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار