استاندار آذربایجان شرقی عنوان کرد:

ایران و آذربایجان در مسیر دوستی

1402/05/01 - 16:12 - کد خبر: 96890 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه اشتراکات عمیق ایران و جمهوری آذربابجان دو کشور را در مسیر دوستی قرار داده است، گفت: پیوندهای تاریخی، فرهنگی و عقیدتی دو ملت، فرصت‌های فراوانی را برای توسعه همکاری‌ها پیش روی دو کشور قرار داده است که با برنامه‌ریزی و اقدامات راهبردی می‌توان از آن‌ها بهره برد.

به گزارش نصر، عابدین خرّم در گفت‌وگویی اظهار کرد: جمهوری آذربایجان با دارا بودن ویژگی‌هایی از قبیل قرابت‌های قومی و فرهنگی با استان‌های شمال غرب ایران، به عنوان همسایه‌ای مهم شناخته می‌شود.
وی ادامه داد: پیشینه تاریخی و اشتراکات قومی دو ملت و روابط عاطفی بین مردم جمهوری آذربایجان با ساکنان مناطق مرزی ایران و روابط اقتصادی و ارتباطات و اشتراکات عمیق فرهنگی و وجود آیین‌ها و ادبیات مشترک، این دو کشور همسایه را از دیرباز در مسیر صلح و دوستی قرار داده است.
خرّم گفت: در روابط ایران و جمهوری آذربایجان از بدو استقلال این کشور تا به امروز، همواره جنبه‌های اقتصادی و تجاری در کنار روابط فرهنگی دارای اهمیت ویژه‌ای بوده و تاکنون موافقت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های متعددی برای تسهیل تجارت بین دو کشور امضا شده است.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلفی از جمله انرژی، راه و ترابری، ارتباطات و فناوری‌های پیشرفته، صنعت، کشاورزی، علمی و آموزشی، بهداشت و سلامت و گردشگری در جریان است و بررسی آمار مبادلات تجاری حاکی از ارزش و اهمیت این همکاری‌هاست.
وی اضافه کرد: منطقه قفقاز به دلیل موقعیت و ویژگی‌های خاص خود همواره منطقه‌ای مهم و استراتژیک تلقی می‌شود و به دلیل عقبه فرهنگی و تمدنی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: مناسبات ایران با جمهوری آذربایجان در طول دوره شکل‌گیری و اعلام موجودیت این کشور همواره مورد توجه بوده و تمام دولت‌ها به ارتقای سطح مناسبات با این کشور همسایه اهتمام ویژه داشته‌اند با این حال همچنان ظرفیت‌های پنهان فراوانی در روابط دو کشور وجود دارد که می‌تواند مورد توجه قرار گرفته و منجر به تأمین منافع ملی دو کشور شود.
خرّم ادامه داد: دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور، بهبود روابط با همسایگان را به عنوان یکی از اهداف مهم دستگاه دیپلماسی در دستور کار قرار داده‌اند و در نتیجه ایران به مرکز توجه کشورهای مختلف به خصوص همسایگان بدل شده است، بر پایه این سیاست راهبردی است که استان‌های مرزی کشورمان، عهده‌دار نقش محوری در توسعه روابط با همسایگان شده‌اند.
وی خاطر نشان کرد: در این میان استان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های ایران اسلامی و قطب تولید، صنعت و تجارت، محور توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان شمال غربی خود به شمار می‌رود.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این استان در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی، تجارت، گردشگری، خدمات فنی و مهندسی، علم و فناوری، فرهنگ و هنر و ... زمینه‌های فراوانی از همکاری با کشورهای همسایه را فراهم کرده است.
خرّم گفت: در کنار این ظرفیت‌ها، وجود بخش خصوصی قوی و بنگاه‌های توانمندی اقتصادی، از ویژگی‌های مهم استان محسوب می‌شود.
وی تاکید کرد: بی‌تردید بهره‌گیری از این فرصت‌ها، در گرو اراده مسئولان دو کشور و همت جدی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی است، با توجه به دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و پیروی از خط مشی کلی روابط خارجی مبنی بر عزت، حکمت و مصلحت، فرصت‌های اقتصادی فراوانی پیش روی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد که با برنامه‌ریزی و اقدام مناسب می‌توان از آن‌ها بهره برد.
وبسایت آذری خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان یازدهمین زبان خارجی ایرنا با حضور مدیرعامل ایرنا و مقامات سفارت ایران و مدیران رسانه ای جمهوری آذربایجان در باکو افتتاح شد.
انتهای پیام/
ایران و آذربایجان در مسیر دوستی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار