نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی؛

ایرنا آذربایجان می‌تواند طلیعه جدیدی در تقویت روابط ایران و جمهوری آذربایجان باشد

1402/05/01 - 10:50 - کد خبر: 96872 نسخه چاپی

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، گفت: راه‌اندازی ایرنا آذربایجان می‌تواند طلیعه جدیدی در تقویت روابط ۲ کشور ایران و جمهوری آذربایجان باشد تا موضع گیری ها و افکار ایرانی‌ها به صورت شفاف از رسانه های رسمی منعکس شود نه رسانه‌های زرد و مزدور خارجی که حیاتشان وابسته به تحریف، ایجاد اختلاف و تنش در منطقه است.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم در گفت‌وگویی اظهار کرد: رسانه‌های مرجع و تاثیرگذار بین‌المللی می‌توانند با توجه به تجربیات فراوان در اطلاع رسانی و پوشش اخبار، با پشتوانه اعتماد مخاطبان و با ایجاد فضای آرام رسانه‌ای، بیان واقعیت ها و نقاط مشترک فرهنگی، تاریخی و اجتماعی، در مقابله با رسانه‌های جنگ افروز غربی موفق عمل کنند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: رسانه های خبری می توانند با برجسته سازی و پررنگ کردن مشترکات و علایق مردم ۲ کشور پلی باشند بین گذشته تاریخی و آینده مشترک بین ملت ها تا هم نسل های بعدی از نظر هویتی دچار سردرگمی نباشند و هم مقابله ای باشد با تهاجم رسانه‌ای غرب نسبت به کشورها و ملت‌های مسلمان، بر این اساس راه اندازی ایرنا آذری اقدام موثری است که می‌تواند مانع نفوذ فرهنگ فرامنطقه‌ای و فرهنگ مهاجم به کشورهای اسلامی و منطقه شود.
وی ادامه داد: رسانه‌های منطقه‌ای می توانند با تکیه بر پیوندهای فرهنگی، مذهبی و تاریخی و مشترکات فراوان کشورهای منطقه به خصوص با کشور دوست و همسایه جمهوری آذربایجان موجبات تقویت پیوندهای دوستی و تحکیم روابط را بیشتر و بیشتر فراهم آورند.
حجت‌الاسلام آل‌هاشم اضافه کرد: راه اندازی ایرنا آذری در خبرگزاری ۹۰ جمهوری اسلامی می‌تواند طلیعه جدیدی در تقویت روابط ۲ کشور ایران و جمهوری آذربایجان باشد و ان شالله نقطه عطفی باشد برای فعالیت سایر خبرگزاری ها در حوزه قفقاز تا موضع گیری ها و سخنان و افکار ایرانی ها بصورت شفاف از رسانه های رسمی منعکس شود نه رسانه های زرد و مزدور خارجی که حیاتشان وابسته به تحریف ، ایجاد اختلاف و تنش در منطقه است.
وی خاطر نشان کرد: رسانه ها می توانند با بیان شفاف حقایق و مقابله با شیطنت‌های رسانه‌ های جنگ‌ افروز غربی مقابله کنند و نقش خود را در بهبود شرایط ایفا کنند.
وی گفت: امروز اگر رسانه‌های ایران و جمهوری آذربایجان همکاری های خود را با توجه به حساسیت‌های منطقه‌ای با تکیه بر پیشینه عمیق تاریخی و فرهنگی ۲ کشور بیشتر و صمیمانه تر کنند می توانند مانع ورود کشورهای ثالث برای برهم زدن روابط تاریخی و امنیت ۲ کشور شوند و صلح همیشه برقرار در مرزهای دوستی و برادری را برای آیندگان به ارث بگذارند.
امام جمعه تبریز تاکید کرد: همان طور که در فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدارهای مردم تبریز و آذربایجان شرقی با ایشان مطرح شده تبریز و آذربایجان شرقی مرکز تمدنی و فرهنگی کشور در غرب کشور معرفی شده است.
وی یادآور شد: پرچم آزادی ایران دست تبریزی‌ها بوده و ایران همیشه به مفاخر فرهنگی خود افتخار کرده است علامه های بزرگ تاریخ علامه امینی، علامه جعفری، علامه طباطبایی یا شعرای معروفی چون خاقانی، شمس تبریزی، قطران تبریزی، صائب تبریزی و ... یا در زمان معاصر شاعران پرآوازه مرحوم استاد شهریار، پروین اعتصامی همه آذربایجانی هستند و خدمات بزرگی به فرهنگ و ادبیات این منطقه انجام داده اند. و اشعار و سخنان شان در هر ۲ سوی مرزها مورد استفاده مردم قرار دارد.
وی افزود: ستارخان، باقرخان، شیخ محمد خیابانی و مشاهیر و بزرگان و مبارزان بی شمار دیگری که در دامان آذربایجان پرورش یافته‌اند گویای این است که تبریز و آذربایجان شرقی همواره در معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای نقش تعیین کننده و محوری داشته است و همواره در تحولات فرهنگی اجتماعی و سیاسی قفقاز از گذشته تاکنون نقش مثبت خود را ایفا کرده است.
حجت الاسلام آل‌هاشم اظهار کرد: مردم ایران و جمهوری آذربایجان به علت قرن ها قرابت، مشترکات فروانی دارند از جمله این مشترکات می توان به مذهب شیعه، نژاد و زبان اشاره کرد، یا می توان از آئین ها و سنت های مشترک فراوان اعیاد و جشن ها مثل عید نوروز، شب یلدا، چهارشنبه آخر سال و سفره هفت سین یا مراسم و آئین های عزاداری که در ابتدای محرم هم قرار داریم از چند قرن پیش جزو مشترکات مردم ایران و جمهوری آذربایجان بوده است.
به گزارش ایرنا، وبسایت آذری خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان یازدهمین زبان خارجی ایرنا با حضور مدیرعامل ایرنا و مقامات سفارت ایران و مدیران رسانه ای جمهوری آذربایجان در باکو افتتاح شد. به گفته علی نادری مدیرعامل ایرنا، دفتر ایرنا در باکو نیز بزودی فعال خواهد شد.
انتهای پیام/
ایرنا آذربایجان می‌تواند طلیعه جدیدی در تقویت روابط ایران و جمهوری آذربایجان باشد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار