یادداشت/

اشتراکات تبریز و باکو اساس تحکیم دوستی‌ هاست

1402/05/01 - 10:47 - کد خبر: 96871 نسخه چاپی

نصر: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دارای اشتراکات فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی هستند و در این میان تبریز و باکو به عنوان نقطه ثقل روابط ۲ کشور نقش مهمی در تحکیم دوستی ها و تقویت همکاری های متقابل دارند.

بیش از ۹۶ درصد از مردم جمهوری آذربایجان مسلمان و بیشتر آنها مسلمانان شیعه هستند و این باعث عمق اشتراک فرهنگی با ایران شده است. در عمل در آذربایجان توجه خاصی به اماکن دینی و مذهبی صورت می‌گیرد از نمونه‌های آن احداث مساجد جدید و یا بازسازی مساجد و زیارتگاه‌ها می‌باشد.
برخی از مراسم دینی و مذهبی در ایران و آذربایجان مشترک است مثل مراسم روز عاشورا، عید قربان و عید فطر. سالانه جمعیت زیادی از مردم آذربایجان جهت زیارت حرم امام رضا به ایران می‌آیند، همین طور ایرانیانی که به آذربایجان و نخجوان می روند حضور در برخی اماکن مذهبی مانند مقبره نوح نبی، غار اصحاب کهف و مقبره بی بی هیئت را فراموش نمی کنند.

هنر در ایران و آذربایجان
هنر که ابعاد مختلف موسیقی، تئاتر، رسانه‌ها، ادبیات و موارد دیگر را در بر می‌گیرد عاملی بسیار تأثیرگذار در روابط ۲ کشور است. برگزاری روزهای سینمای ایران در آذربایجان نشانه علاقمندی مردم این کشور به سینمای ایران و آشنایی بیشتر با فرهنگ کشورمان از طریق هنر هفتم است.
در زمینه تئاتر نیز هنرمندان ایرانی و آذربایجان همکاری‌های بسیاری با یکدیگر دارند و از قوی‌ترین دلایل آن می‌تواند اشتراکات قومی و زبانی باشد. برای نمونه می‌توان به همکاری هنرمندان باکو و تبریز در تئاتری به نام «بختور» اشاره کرد که با کارگردانی و تهیه کنندگی از طرف ایران و ایفای نقش هنرمندان آذربایجانی در نوروز ۱۳۹۶ به نمایش در آمد.

آداب و رسوم
از دیگر اشتراکات فرهنگی مردم ۲ کشور همسایه برگزاری اعیاد و مراسم مختلف از جمله عید باستانی نوروز است که در آذربایجان با آداب و مراسم خاصی برگزار می‌شود، همچنین برگزاری مراسم چهارشنبه آخر سال، پهن کردن سفره هفت‌سین و کاشتن سبزه و پخت سمنو بین دو کشور مشترک است.

قومیت و زبان
ایران جامعه چند قومیتی ‌است که بزرگ‌ترین گروه قومی و نژادی آن ترک های آذربایجان هستند که حدود ۴۰ درصد از جمعیت ایران را در برمی‌گیرند. استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، همدان و بخش های بزرگی از استان های قم و قزوین و استان مرکزی و همچنین استان گیلان و استان شیراز دارای جمعیت قابل ملاحضه ترک هستند.
زبان آذربایجان وجه اشتراک مهمی میان مردم جمهوری آذربایجان و مردم شمال غرب ایران است که موجب علاقمندی ۲ طرف به افزایش مراودات و همکاری ها شده است و در این میان نقش تبریز و باکو در تقویت همکاری ها بسیار بارز است زیرا بر اساس اسناد تاریخی، مدنیت و تاریخ این دو شهر عین هم است و حتی آثاری از انقلاب مشروطه ایران که تبریز خاستگاه آن بود، علاوه بر موزه های تبریز در موزه های جمهوری آذربایجان نیز دیده می شود که این نشان دهنده عمق روابط فرهنگی و تاریخی بین ۲ منطقه است.
انتهای پیام/
اشتراکات تبریز و باکو اساس تحکیم دوستی‌ هاست خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار