گزارش/

همه الزامات جوانی و افزایش جمعیت

1402/04/31 - 11:11 - کد خبر: 96800 نسخه چاپی

نصر: یکی از چالش های مهم در دنیا و به تبع آن کشور ما نقص در چرخه زادآوری است که طی آینده نزدیک سبب آسیب های جدی همچون افزایش سن ازدواج، رشد نرخ سالمندی و افزایش بازنشستگی خواهد شد.

به گزارش نصر، در چند سال اخیر و بخصوص در دولت سیزدهم یکی از اولویت‌ها افزایش جمعیت است به طوری که دیماه سال گذشته محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را در نامه‌ای به حجت‌الاسلام رئیسی به دولت سیزدهم ابلاغ کرد و این قانون ۷۳ ماده‌ای با ۸۱ تبصره از سوی دولت به دستگاه‌ها با نظارت مجلس ابلاغ شد.
بر اساس این قانون دولت نیز مشوق‌هایی از جمله اعطای زمین برای خانواده‌ها، اعطای وام قرض الحسنه برای فرزند اول تا چهارم هرکدام به مبلغ ۱۰، ۲۰، ۳۰ و ۴۰ میلیون تومان، اعطای مرخصی زایمان ۹ ماهه با برقراری همه مزایا برای مادران، اعطای خودرو به مادران دارای دو فرزند و سه برابر شدن یارانه و جذب افراد متأهل در دستگاه‌های اجرایی از جمله مشوق‌هایی است که دولت برای افزایش فرزند آوری در نظر گرفته است.

رتبه ششم در جمعیت و رتبه هفتم در باروری
موسی الرضا شبیهی با بیان این مطلب که در حال نزدیک شدن به بحران جمعیت هستیم در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: استان گلستان رتبه ۳ در برگزاری رویداد جوانی جمعیت را دارد و دانشگاه علوم پزشکی گلستان در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موفق به کسب نمره ۸۳/۵ از ۱۰۰ و رتبه ۴ از بین ۶۳ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی سراسر کشور شده است.
معاون بهداشت علوم پزشکی گلستان گفت: ما ۴۲ درصد جمعیت صفر تا ۱۴ سال داشتیم ولی همان جمعیت به ۲۴ درصد رسیده است و هرم سنی در حال وارونه شدن و افزایش جمعیت سالمندی است.
وی اضافه کرد: در حال نزدیک شدن به بحران جمعیت هستیم، زمانی هر زوج ایرانی به طور متوسط هفت الی هشت فرزندآوری داشت ولی امروز به عدد ۱.۶۵ رسیده‌ایم که اگر با همین روش پیش برویم به بحران جمعیت سالمندی خواهیم رسید.

زنگ خطر کاهش جمعیت در کشور
در همین راستا رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز گفت: با توجه به کاهش نرخ رشد جمعیت، زنگ خطر جمعیتی در کشور به صدا درآمده است.
سعید گل‌فیروزی در رویداد جایزه استانی جوانی جمعیت گلستان، اظهار کرد: بنا بر تاکید رهبری مسأله جمعیت را باید جدی گرفت و توجه به فرزند آوری بسیار مهم است چرا که نرخ رشد جمعیت در ایران از ۳.۹۱ در سال ۱۳۶۵ به ۰.۷ در سال ۱۴۰۰ رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه ایران پایین‌ترین نرخ باروری را میان کشورهای اسلامی دارد، افزود: افزایش سن ازدواج و تأخیر در فرزند آوری بعد از ازدواج از جمله دلایل مشکلات ناباروری در ایران است.
گل فیروزی از اجرای سیاست‌های حمایت از خانواده و فرزند آوری در بیش از ۶۵ درصد کشورهای جهان خبر داد و افزود: با اجرای موفق مصوبات قرارگاه جوانی جمعیت و قانون حمایت از جوانی جمعیت از جمله در بحث ازدواج آسان، تسهیلات و تشویق ایرانیان خارج از کشور به سرمایه گذاری شاهد افزایش رشد جمعیت و نرخ باروری در کنار شکوفایی اقتصادی خواهیم بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به میزان TFR (نرخ باروری کل) گفت که میانگین تعداد فرزندان در کشور به ازای هر زن از ۶.۵ فرزند به ۱.۶ فرزند رسیده است.
وی بیان کرد: رشد جمعیت هم از ۳.۹۱ درصد در سال ۱۳۶۵ به ۰.۷ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده یعنی به یک پنجم تقلیل یافته است.

عدم برقراری توازن جمعیتی در گلستان
گل فیروزی گفت: گلستان در نرخ موالید رتبه هفتم کشور را داشته اما توازن جمعیتی در استان برقرار نیست.
وی گفت: توازن جمعیتی در این استان برقرار نیست و در برخی مناطق استان ما نرخ باروری قابل قبول دارد که باید حفظ شود.
گل فیروزی افزود: باید تلاش‌ها برای افزایش نرخ باروری در مناطقی که عدد پایین‌تری از این شاخص را دارند، بیشتر شود.

حمایت از زوج‌های نابارور گلستانی
با توجه به اینکه تعداد زیادی از زوج‌های نابارور به دلیل هزینه‌های سنگین باروری قادر به درمان نبوده و نیازمند حمایت دولت هستند، معاون بیمه و خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت گلستان در خبری عنوان کرد که به منظور حمایت از زوج‌های نابارور گلستان، در سال گذشته دو میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان مساعدت در بخش بستری، سرپایی ناباروری و پاراکلینیکی از سوی بیمه سلامت پرداخت شده است.
علیرضا صحرایی افزود: تمامی خدمات غربالگری، شناسایی و درمان سطح یک و ۲ در تعهد بیمه سلامت قرار گرفته و هزینه‌ها در قالب تعرفه دولتی و غیردولتی از سوی بیمه پرداخت می‌شود و نیاز نیست زوجین نابارور خدمات را به صورت آزاد و با هزینه بالا دریافت کنند.

حمایت از زوج‌های جوان برای فرزند آوری
از آنجا که دبیری ستاد قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر عهده دفتر امور بانوان و خانواده استانداری است، مدیرکل امور بانوان استانداری گلستان به خبرنگار مهر گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۷۲ ماده دارد که در راستای عملیاتی کردن این قانون اقدامات زیادی در حوزه‌های مختلف انجام شده است.
آزاده رجبی به پرداخت تسهیلات وام ازدواج و فرزند آوری اشاره کرد و افزود: سال گذشته به ۲۵ هزار و ۴۵۳ نفر با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۵۷۷ میلیارد تومان تسهیلات وام ازدواج به زوج‌های گلستانی پرداخت شد که گلستان از این حیث در جایگاه دوازدهم کشور قرار گرفت.
رجبی اضافه کرد: همچنین در سال ۱۴۰۱ به ۱۶ هزار و ۹۷۴ گلستانی با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات فرزند آوری پرداخت شده است.
وی افزود: سال گذشته هزار و ۸۰۰ مادر از بسته‌ها و خدمات معیشتی ویژه مادران باردار و کودکان زیر پنج سال که مشکلات تغذیه‌ای دارند استفاده کرده‌اند و هزار و ۶۰۰ کودک هم تحت پوشش این بسته‌ها قرار گرفتند.

حمایت از کودکان دهک پایین با پوشش بیمه‌ای
دبیر ستاد قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گلستان اضافه کرد: همچنین در سال گذشته، ۱۲ هزار و ۵۸۱ مادر باردار، ۶۱ هزار و ۱۴۴ نفر از مادرانی که در دوران شیردهی قرار دارند و ۱۲۰ هزار و ۱۷۴ نفر از کودکانی که از نظر دهک بندی جزو دهک‌های پایین جامعه هستند، تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.
وی در ادامه به خدمات درمان ناباروری هم اشاره و تصریح کرد: زوجین نابارور می‌توانند با پرداخت تنها ۱۰ درصد هزینه در مراکز ناباروری دولتی و دانشگاهی، از خدمات این مراکز استفاده کنند که سال گذشته ۵۹۳ نفر از زوجین نابارور استان از این خدمات بهره مند شدند.
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان گفت: همچنین زوجینی که به مراکز خصوصی درمان ناباروری مراجعه می‌کنند هم تحت حمایت مالی و خدمات بیمه‌ای قرار می‌گیرند.

ناباروری اولیه و ثانویه در گلستان ۳۹.۹ درصد
وی بیان کرد: گلستان جزو هشت استان پرخطر در حوزه ناباروری است که ازدواج در سنین بالا و تأخیر در فرزند آوری پس از ازدواج از مهم‌ترین دلایل ناباروری اولیه بوده و فاصله زیاد بین فرزند اول تا اقدام به بارداری برای فرزند دوم از دلایل ناباروری ثانویه است.
طبق اعلام مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان، ناباروری اولیه و ثانویه در گلستان ۳۹.۹ درصد است.

مشوق‌های فرزند آوری بند به بند اجرا شود
علی محمد زنگانه استاندار گلستان در نخستین رویداد جایزه استانی جوانی جمعیت گلستان، عملیاتی شدن این قانون را جزو اولویت‌های مدیران دستگاه‌های اجرایی دانست و اظهار کرد: مشوق‌های طرح شده در این قانون از جمله در بحث مسکن، اشتغال و تسهیلات فرزندآوری بند به بند باید اجرا شود.
وی افزود: در سه دهه گذشته به دلایل مختلف از جمله اجرای مقطعی دستورالعمل جهانی بدون توجه به تبعات آن شاهد روند کاهش جمعیت جوان و حرکت جامعه به سمت پیر شدن هستیم.

اعطای زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند
مدیر کل راه وشهرسازی استان نیز اعلام کرد که ۱۱۰ قطعه زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند به بالا واگذار می‌شود.
مهدی ملک در هشتمین جلسه شورای مسکن استان گفت: ۱۱۰ قطعه زمین به خانواده دارای سه فرزند به بالا به مناسبت عید سعید غدیرخم واگذار می‌شود.
وی افزود: دو هزار و ۲۰۰ واحد مسکن مهر متوقف شده در استان طی دولت سیزدهم فعال و به بازار مسکن عرضه شده است.

نجات از پیر سالی
به سبب به اجرا درآمدن سیاست‌های اشتباه و عدم ایجاد توازن جمعیتی، یکی از چالش‌های مهم آینده کشور کمبود جمعیت جوان و اضافه شدن سالمندان به بدنه اجتماع است که ضمن ایجاد بحران سالخوردگی، مسبب وقفه در چرخه توسعه کشور و تحمیل هزینه‌های متعدد، هنگفت و غیرقابل جبران فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.
شاید اگر چالش‌های فراروی مسائل اقتصادی و اشتغال، مرتفع یا کاهش یابند، بارقه‌های امید برای ازدواج جوانان و فرزندآوری زوجین نیز پررنگ شود.
انتهای پیام/
همه الزامات جوانی و افزایش جمعیت خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار