استاد دانشگاه تبریز:

فلسفه‌ی عزاداری‌ها حیات بخشیدن به دنیا و آخرت انسان‌ها است

1402/04/31 - 10:20 - کد خبر: 96799 نسخه چاپی

نصر:  استاد دانشگاه تبریز اظهار کرد: فلسفه‌ی عزاداری‌های محرم، حیات بخشیدن به دنیا و آخرت انسان‌ها است و اهمیت این عزاداری‌ها به نقش امام حسین(ع) در جهان بر می‌گردد.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام سعید علیزاده به چهار ماه‌ که در آن جنگ و جدال حرام بوده، اشاره کرد و گفت: رجب المرجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم‌ از جمله ماه‌هایی است که در آن هر گونه جنگ و جدال ممنوع و حرام است. اولین ماه سال قمری با محرم آغاز می‌شود در این ماه انسان‌ها آرامش پیدا کرده و سعی می‌کنند از هرگونه جنگ، جدال و خونریزی پرهیز کنند؛ متاسفانه در همین ماه اعراب جاهلی که ایمان در دلشان رسوخ نکرده بود بعد از پنجاه سال از زمان پیامبر(ص) اباعبدالله الحسین را به شهادت رساندند و واقعه‌ی عاشورا رخ داد.
وی با اشاره به اینکه بعضی‌ها می‌گویند پس چرا امام حسین(ع) در این ماه جنگید، گفت: امام برای امر به معروف و احیای دین خدا رفته بود، ایشان به دنبال صلح و هدایت انسان‌ها بود اما کوفیان و مردمان آن زمان به ایشان آب نداده و خود و فرزندانش را اسیر کرده و به شهادت رساندند.
حجت‌الاسلام علیزاده ادامه داد: عقل و منطق اینگونه امر می‌کرد که در آن زمان امام(ع) از خود دفاع کند، امام ماموریتی داشت که دنیا و آخرت مقابل آن بود، مرگ و زندگی برای ایشان هیچ تفاوتی نداشت فقط عزت را در انجام ماموریت و رسالت خویش می‌دانست.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز، به شب‌هایی که به هر یک از یاران امام حسین(ع) در دهه محرم تعلق گرفته اشاره کرد و گفت: شب نهم به نام حضرت ابوالفضل نامگذاری شده، البته بعضی‌ها جریان سقایی حضرت را شب هفتم حساب می‌کنند اما در شب نهم ایشان را محاصره کردند با اینکه عطش خیمه‌ها را گرفته بود ولی حضرت موفق نشد آب را به خیمه‌ها بیاورد.
وی ادامه داد: شب دوم به نام حضرت رقیه، روز پنجم به نام شهدای بنی هاشم، روز ششم مسلم بن عقیل، شب هشتم به نام علی اکبر(ع) نامگذاری شده است.
وی افزود: در گذشته‌های دور مردم از فراغت و ایمان بیشتری برخوردار بودند و این هجمه‌ها و حمله‌ها به دین اسلام و تشیع نبود، چون رسانه‌ای به این صورت نبود، به همین دلیل مردم زمان بیشتری برای انجام عبادات و مناسک دینی از جمله عزاداری امام حسین(ع) داشتند و عزاداری را تا ۶۰روز رعایت می‌کردند و حتی بعد از اربعین نیز این عزاداری‌ها ادامه دار بود.
وی با بیان اینکه رفته رفته به خاطر شرایط زمانی از تعداد روزها و شب‌های عزاداری کاسته شد و امروزه به دهه‌ی محرم تبدیل شده، گفت: بعضی می پرسند شهادت امام حسین در روز عاشورا ختم عزاهاست؟ بلکه باید اینگونه گفت که شهادت ایشان ختم عزاها نیست بعد از شهادت نیز عزاداری را برای امام حسین(ع) پاس می‌دارند و روضه‌ها ادامه دارد و بستگی به شهرها و عرف‌ها تا اربعین عزا می‌گیرند و بعضی نیز این عزاداری را با هیئت‌های محدود، خواندن دعای عاشورا و توسل گرامی می‌دارند.
حجت‌الاسلام علیزاده یادآورشد: امام(ع) در طی کردن مسیر مدینه تا کربلا در منازلی سخنرانی کرده و فلسفه‌ی قیام خود را تشریح کرده و در هر منزلی که متوقف می‌کردند حالات و عزاداری‌هایی وجود داشت.
وی با اشاره به اینکه قرار بود بعد از به خاک سپردن امام حسین(ع) توسط امام سجاد(ع) دیگر کسی سر قبر ایشان نرود و به فراموشی سپرده شود، تصریح کرد: حضرت زینب(س) در سخنرانی شام آبرویی برای بنیه امیه نگذاشت و با سخنرانی روشنگر خود کاخ ستم را به لرزه درآورد، نمی‌توانستند اجازه ندهند که مردم از امام حسین(ع) دیدار نکنند چون شهادت امام حسین(ع) ویژه بود، امام با ۷۲ تن یار خود توسط کفار به شهادت رسیدند.
وی افزود: زیارت و اربعین گرفتن برای امام حسین(ع) نقطه عطفی بود که همه متوجه شوند نهضت امام و خود ایشان فراموش شدنی نیست.
وی با بیان اینکه اگر امامی نباشد خلقتی هم صورت نمی‌گیرد، گفت: جنایت کارترین جانیان در دنیا کسانی هستند که با قتل امام(ع) تمام ارزش‌های انسانی را زیر سوال بردند، امامی که برای انسان‌ها آمده بود تا زندگی را الهی کند.
وی با بیان اینکه برای زنده ماندن روح انسان، نیاز به هادی است، بیان کرد: انسان به خاطر روح ابدیش حقیقتی جاویدان دارد وقتی روح به وجود می‌آید دیگر از بین نمی‌رود بلکه جسم است که می‌میرد، بنابراین مرگ بر روح معنا ندارد بلکه بر جسم است، پس برای اینکه انسان تا ابد زنده باشد و از زندگی لذت ببرد به هادی نیاز دارد.
وی افزود: امام حسین(ع) حقیقت بی نهایت و سرمدی دارد لذا کشته شدن ایشان آن هم با شرایط سخت روز عاشورا جنایت کمی نیست و این جنایت نباید فراموش شود، چرا که با فراموشی، انسانیت می‌میرد این عزاداری است که به ارزش‌های زندگی و حیات بشری معنا می‌بخشد و باعث می‌شود انسان‌ها به هویت خود پی ببرند. 
این کارشناس مذهبی‌ ادامه داد: جامعه‌ای که شور و شعف عزای حسینی داشته باشد همیشه زنده می‌ماند و تحت الشعاع ضد ارزش‌هایی مثل ذلت، گناه، عقب نشینی و...نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه امروزه دشمن در تلاش است که جوانان ما را از طریق فضای مجازی و تهاجم فرهنگی از راه درست منحرف کند، گفت: در این ماه‌های عزیز تلاش دشمن بیهوده و پوچ است چرا که جوانانی که از دین دور شده بودند در این ایام می‌گویند ما نمی‌توانیم امام(ع) را از دست بدهیم؛ از بچگی با امام حسین(ع) خو گرفته‌ایم و حتی آنهایی که مرتکب گناه شده‌اند در عزاداری‌ها منقلب و متحول می‌شوند چرا که امام(ع) چراغ راه هدایت است و این چراغ هر سال در این ایام نورانی تر می‌شود.
 وی با اشاره به اینکه تا نهضت امام حسین(ع) است پهلوی‌های زمان هیچ وقت نمی‌توانند در جامعه اسلامی حکومت کنند، خاطر نشان کرد: تا زمانی که این نهضت پا برجاست ستمگرهایی از جمله آل سعود، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بر جوامع اسلامی مسلط نخواهند بود، همانطور که امام حسین(ع) بر جهان اسلام عزت را تزریق کرد با این عزاداری‌ها نهضت جهان اسلامی روی ذلت به خود نخواهد دید.
انتهای پیام/
 فلسفه‌ی عزاداری‌ها حیات بخشیدن به دنیا و آخرت انسان‌ها است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار