امام جمعه تبریز:

پژوهشگران، تمدن ایرانی و اسلامی را به جهانیان معرفی کنند

1402/04/29 - 22:04 - کد خبر: 96757 نسخه چاپی

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه تمدن ایرانی اسلامی در دوران مختلف تاریخی در دنیا مطرح و شاخص بوده، گفت: پژوهشگران و محققان باید این تمدن را بیش از پیش به جهانیان معرفی کنند و در این زمینه بنیاد ایران‌شناسی می تواند نقش بسزایی ایفا کند.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم عصر پنجشنبه در دیدار رییس بنیاد ایران‌شناسی کشور با وی، افزود: این بنیاد به عنوان یک موسسه تحقیقاتی، آموزشی و پژوهشی در زمینه های مختلف تاریخ، فرهنگ، زبان، لهجه ها، گویش ها و جغرافیای ایرانی است بر این اساس باید از توانمندی ها و دانش محققان خود برای معرفی تمدن ایرانی اسلامی استفاده بیشتری کند.
وی با بیان اینکه تبریز و آذربایجان پیشرو توسعه و پیشرفت در ایران بوده است، اظهار کرد: خطه آذربایجان نیز با داشتن قابلیت و پیشینه افتخارآمیز خود در ادوار مختلف تاریخی به ویژه دوران صفویه، انقلاب مشروطه و پیروزی انقلاب اسلامی، خاستگاه علما، اندیشمندان و بزرگانی بوده که نقش بسیاری در شکوفایی تمدن ایرانی اسلامی ایفا کرده اند.
حجت الاسلام آل هاشم، با تاکید بر توسعه فعالیت های این بنیاد در استان های کشور ادامه داد: این اقدام موجب شناسایی و معرفی آثار تمدنی و اسلامی استان ها در بین مردم می شود و زمینه را برای مطالعات و تحقیقات بیشتر محققان و پژوهشگران در این زمینه فراهم می کند.

معرفی هویت ایرانی اسلامی به دنیا از برنامه های بنیاد ایران‌شناسی است
رییس بنیاد ایران شناسی کشور نیز در این دیدار با اشاره به اینکه اقوام مختلف ایران در ادوار تاریخی از تمدن ایرانی اسلامی برخوردار بودند، گفت: معرفی هویت ایرانی اسلامی به دنیا از برنامه های این بیناد بوده و این بنیاد در این زمینه دارای وظایف ملی و بین المللی است.
محمدحسین رجبی دوانی، افزود: در این راستا ایجاد نمایشگاه و موزه دایمی ادوار مختلف تاریخ تمدن ایران زمین تصویب شده است.
وی اظهار کرد: معرفی و شناساندن عظمت ایران اسلامی با تکیه بر دوران درخشان آل بویه و صفویه که از دوران درخشان اسلام و شیعه بوده و معرفی انقلاب اسلامی از دیگر برنامه های این بنیاد است.
رییس بنیاد ایران شناسی کشور با اشاره به اینکه آذربایجان نیز جایگاه خاصی در تمدن ایرانی اسلامی دارد، گفت: مردم این منطقه در ادوار مختلف تاریخی نقش خود را برای توسعه تمدن ایرانی اسلامی ایفا کرده اند و قیام ۲۹ بهمن تبریز در دوران طاغوت و شجاعت و ایمان مردم این شهر کار این رژیم را تمام کرد.
رجبی دوانی، با بیان اینکه اگر این قیام نبود انقلاب اسلامی پا نمی گرفت، ادامه داد: همت و شجاعت مردم تبریز ضربه اساسی بر پیکره این رژیم زد و به مردم سایر مناطق کشور جرات ایستادن در مقابل رژیم طاغوت را داد.
وی یادآور شد: مردم آذربایجان و تبریز با حماسه آفرینی در ادوار تاریخی و دوران های مختلف دفاع مقدس و مشروطه حق بزرگی بر گردن ملت ایران دارند و باید این اقدامات و افتخارات به مردم معرفی شود.

همایش بزرگداشت شهید ثقه الاسلام تبریز ۱۴ مرداد در دانشگاه تبریز برگزار می شود
رییس بنیاد ایران شناسی آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با اشاره به نقش مردم تبریز و آذربایجان در دوران مشروطه و پیروزی انقلاب اسلامی گفت: به گواهی اسناد تاریخی، مردم آذربایجان از پیشگامان نهضت اسلامی در فروپاشی نظام ستمشاهی بودند و با قیام تاریخی ۲۹ بهمن، طومار رژیم را برچیدند.
محمد طاهری خسروشاهی با بیان اینکه این بنیاد برای معرفی نقش و جایگاه این منطقه در تمدن ایرانی - اسلامی و تربیت علما، اندیشمندان و بزرگان شیعه در بین مردم تلاش می کند، افزود: در این راستا این بنیاد و ستاد بزرگداشت همایش شهید ثقه الاسلام تبریزی با همکاری هم این همایش را برگزار می کنند و امروز نیز پیش همایشی با رویکرد اندیشه های ایرانی شهید ثقه الاسلام برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه نشست تخصصی و علمی پژوهشی بررسی آثار ایران در اندیشه شهید ثقه الاسلام تبریز با کلید واژه اقتدار با حضور محققان حوزه تاریخ در محل بنیاد ایران شناسی استان برگزار می شود، اظهار کرد: همایش اصلی ۱۴ مرداد در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می شود.
انتهای پیام/
پژوهشگران، تمدن ایرانی و اسلامی را به جهانیان معرفی کنند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار