رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خبر داد؛

پیش فروش بلیت اتوبوس برای زائران ۱۵ روز قبل از اربعین

1402/04/28 - 21:33 - کد خبر: 96708 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: امسال مقرر شده ۱۵ روز قبل از اربعین بخشی از بلیت اتوبوس‌ها را به طور اینترنتی پیش فروش کنیم.

به گزارش نصر، داریوش امانی مدیرکل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در برنامه صف اول به سوالات زیر پاسخ داد:

در خصوص پیاده روی اربعین چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟
امانی: از سال قبل برنامه ریزی برای تامین زیرساخت ها را داشتیم. همه ساله در نگهداشت زیرساخت های اربعین و آماده سازی مسیرهای منتهی به پیاده روی اقداماتی همچون ایمن سازی، آسفالت و عملیات راهداری انجام می شود.
از ابتدای سال برای این اقدامات تامین اعتبارات  شده و ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار به استان های مرزی با عراق ابلاغ شده است. نگهداری پایانه های مرزی هم از وظایف راهداری است. چندین سال هوای گرم را در ایام اربعین داریم و تلاش کردیم از نقطه صفر مرزی تا بیرون از مرز زائران را از تونل ها و مسیرهای خنک عبور دهیم. تا ۱۰ روز  قبل از اربعین کارگاه های عمرانی این بخش برچیده می شود.

در خصوص تامین ناوگان برای جابجایی زائران چه تمهیداتی دارید؟
امانی: از سال قبل با کمبود ناوگان مواجه بودیم.  برای کاهش ازدحام در پایانه مرزی مهران، تعداد مرزهای اربعین زیاد شده است و امسال هم پیش بینی می شود افراد بیشتری از مرزهای تمرچین و باشماق  تردد کنند.
نزدیک به ۳۰ درصد زائران اربعین با ناوگان عمومی منتقل می شوند که ۹۰ درصد این میزان هم از طریق جاده ای  است. پارسال یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جابجایی داشتیم.
امسال تلاش داریم تمام ناوگان اتوبوسی را آماده کنیم. بخشی کمبود داریم که قرار است ۵ هزار دستگاه ناوگان توسط سایر سازمان ها و دستگاه ها تامین شود.
در پیک جابجایی ها ۱۲ هزار ناوگان را نیاز داریم. ما در سازمان راهداری ۷ هزار ناوگان عملیاتی و  آماده داریم همچنین ۵ هزار ناوگان دیگر هم از سایر دستگاه ها تامین می شود که مشخص شده که هر دستگاه چقدر باید اتوبوس به ما بدهد.

فروش اینترنتی بلیت اتوبوس اربعین امسال به چه صورت است؟
امانی:  این موضوع را از سال قبل دنبال کردیم تا بتوانیم بخشی از بلیت ها را به طور اینترنتی و پیش بینی شده عرضه کنیم. مقرر شده ۱۵ روز قبل از اربعین به طور اینترنتی بخشی از بلیت اتوبوس ها را پیش فروش کنیم.

امکان سفر با ماشین شخصی برای زائران وجود دارد؟
امانی: کشور ما آمادگی کامل برای این موضوع دارد اگر کشور میزبان هم آمادگی داشته باشد از سفر مردم با وسیله شخصی خود استقبال می کنیم اما تا کنون رسما از طرف دولت عراق چیزی اعلام نشده است.
تعداد زیادی از زائران با وسیله شخصی می آیند ظرفیت های خوبی در پارکینگ های مرزی ایجاد شده و کیفیت بهتر شده است. خواهش ما این است که افراد از ظرفیت پر ماشین استفاده کنند  تا به حمل و نقل عمومی هم کمک شود مخصوصا در برگشت که با کمبود ناوگان مواجه هستیم.

چند درصد بلیت به طور اینترنتی به فروش می رود؟
امانی: پارسال ۵۰ درصد بلیت های اتوبوس قرار بود پیش فروش شود که نزدیک به ۴۰ درصد انجام شد. امسال سعی داریم بیشتر شود. البته ظرفیتی هم باید برای فروش حضوری بلیت در پایانه ها داشته باشیم.
خواهش ما این است که مردم پیش از سفر وضعیت جاده ها را از سامانه جامع آخرین وضعیت ترافیک پیگیری کنند و برنامه ریزی داشته باشند تا در طول ۱۵ روز سفر اربعین را انجام دهند تا ازدحام در چند روز زیاد نباشد.

وضعیت کلی ناوگان جاده ای به چه صورت است؟
امانی: سال گذشته ۱۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر را از طریق حمل و نقل جاده ای جابجا کردیم. ۱۳ هزار اتوبوس عملیاتی داریم  که فقط ۷ هزار اتوبوس مسیرهای طولانی را می توانند طی کنند. فرسودگی ناوگان را هم داریم  که در بودجه امسال اقدامات خوبی شده تا ناوگان خارجی زیر ۵ سال وارد کنیم.
مقرر شده به طور ویژه ۲ هزار ناوگان ویژه برای اربعین وارد کنیم این موضوع هماهنگی بین چند دستگاه را می طلبد که هر روز  آن را پیگیری می کنیم. هنوز اتوبوسی به کشور نیامده فرآیندها در حال انجام است و امیدواریم تا اربعین تعدادی را وارد کنیم.

در خصوص نقاط پرحادثه چه اقدامی انجام شده است؟
امانی:  طی بررسی هایی کهداشتیم به ۸۸۷ نقطه پرحادثه رسیدیم البته یک سری نقاط پر تصادف دیگر هم بود اما بحرانی نبودند. برای این ۸۸۷ نقطه بحرانی قرار شد از اعتبارات خودمان استفاده کنیم تا ظرف ۲ سال آبنده برطرف شود.
حدود ۶۷۰ نقطه را  امسال برطرف می کنیم و تا پایان دولت سیزدهم تمامی نقاط پرحادثه را رفع خواهیم کرد.
انتهای پیام/
پیش فروش بلیت اتوبوس برای زائران ۱۵ روز قبل از اربعین باشگاه خبرنگاران جوان

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار