خبر/

آبرسانی به ۷۰۰ هکتار از اراضی خداآفرین آغاز شد

1402/04/28 - 14:30 - کد خبر: 96683 نسخه چاپی

نصر: آبرسانی به ۷۰۰ هکتار از اراضی شهرستان مرزی خداآفرین در آذربایجان شرقی با بهره برداری از ایستگاه پمپاژ ابراهیم سمیع آغاز شد.

به گزارش نصر، مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی روز چهارشنبه با اعلام این خبر اظهار کرد: با بهره برداری از این طرح، ۷۰۰ هکتار از اراضی ابراهیم سمیع و روستاهای همجوار از آب دایم و مطمئن برخوردار شدند و سالانه ۹.۵ میلیون مترمکعب آب از رودخانه ارس برداشت و به این اراضی پمپاژ می شود.
یوسف غفارزاده افزود: قبل از اجرای این طرح ۷۰۰ هکتار اراضی حاصلخیز این منطقه مرزی با وجود استقرار در حاشیه رود ارس، به علت قرارگرفتن در ارتفاع بالاتر از تراز رودخانه و عدم امکان انتقال آب به صورت ثقلی، از آب رودخانه ارس محروم بودند و تنها ۲۰۰ هکتار از اراضی یاد شده به صورت دیم یا از طریق آب های سطحی و انهار فصلی آبیاری و کشت می‌شد.
وی ادامه داد: پروژه پمپاژ ابراهیم سمیع شامل ۲ مرحله پمپاژ تا ارتفاع ۳۰۰ متری و ۲ باب مخزن پنج هزار متر مکعبی و پنج کیلومتر لوله فولادی به قطر ۶۰۰ میلی متر اجرا شده است.
این پروژه با هزینه به روز شده یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده و نقش مهمی در آبادانی این منطقه از نقطه صفر مرزی، توسعه کشاورزی و مهاجرت معکوس و البته تحقق حقآبه کشور از رودخانه ارس دارد.
روستای مرزی ابراهیم سمیع در حاشیه رود ارس و در شهرستان خداآفرین در آذربایجان شرقی و ۲۳۰ کیلومتری شهر تبریز واقع شده است.
روستای ابراهیم سمیع در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین واقع شده‌ است.
انتهای پیام/
آبرسانی به ۷۰۰ هکتار از اراضی خداآفرین آغاز شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار