مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز؛

سازه های رهلی بازار با بازار تاریخی تبریز همخوان می‌شود

1402/04/28 - 14:00 - کد خبر: 96679 نسخه چاپی

نصر: مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز با بیان اینکه ساماندهی رهلی بازار ( بازار رنگی ) جزو اولویت هاست، گفت: بر همین اساس سازه های این بازار با بازار تاریخی، مسقف و جهانی تبریز همخوان می‌شود.

به گزارش نصر، ناصر زواری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: بر همین اساس عملیات مرمت و بازسازی طاق‌ها و گنبدهای رهلی بازار تبریز شروع شده است تا با اتمام آن بخش جدا شده از بازار تاریخی تبریز نیز همچون این سازه بی مانند جهانی برای بازدید گردشگران آماده شود.
وی اظهار کرد: رهلی بازار از مجموعه بازار جهانی تبریز را می‌توان از جمله بخش‌های شناخته شده بازار تاریخی تبریز دانست که علاوه بر شهروندان تبریزی، همواره میزبان گردشگران داخلی و خارجی بوده است.
زواری سامان‌دهی و همخوان‌سازی سازه‌های رهلی بازار با معماری تاریخی بازار تبریز را از پروژه‌های مهم میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برشمرد و ادامه داد: در راستای سامان‌دهی این بخش از بازار جهانی تبریز، عملیات مرمت و پاکسازی طاق‌ها، پایه‌های آجری و عایق‌کاری گنبدها با مشارکت بازاریان شروع شده و تا دروازه خیابان و سامان‌دهی این بخش ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه پایگاه میراث جهانی بازار با تامین داربست و نظارت فنی سعی در بهبود وضعیت نابسامان بازارچه مزبور دارد، یادآور شد: این مهم با اقداماتی نظیر موافقت با اجرای فاضلاب جدید در بازارچه، پاکسازی، زیباسازی، مرمت و بازسازی و احیای دروازه محله خیابان در اولویت کاری قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، رهلی بازار تبریز در امتداد بخش شرقی-غربی و در نزدیکی برج تاریخی یانقین (آتش نشانی) در خیابان خاقانی قرار دارد که علاوه بر مرکز عمده عرضه فرش دست‌باف هریس و مهربان و فرش‌های طرح ماهی، یکی از درب‌های باروی تبریز قدیم به نام درب محله خیابان را در خود جای داده است. قسمتی از این بازار دارای سقف آجری و گنبدی است و بخشی از آن تنها مسقف و بدون طرح خاص معماری است.
هر چند در مورد وجه تسمیه این بازار سندی وجود ندارد، اما شاید رنگ و نقوش زیبا و متعدد فرش ها دلیل این نامگذاری شده است.
مجموعه مسقف بازار تبریز با یک کیلومتر مربع وسعت در ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
این بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود پنج هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، پنج باب حمام و ۱۲ باب مدرسه به ‌عنوان یکی از اصلی ‌ترین مراکز داد و ستد مردم شناخته می‌شود.
انتهای پیام/
سازه های رهلی بازار با بازار تاریخی تبریز همخوان می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار