گزارش/

سگ‌ های ولگرد، تهدیدی برای جان شهروندان تبریزی

1402/04/28 - 10:42 - کد خبر: 96653 نسخه چاپی

نصر: اگر ساکن شهر تبریز باشید، پایین و یا بالای شهر فرقی نمی‌کند، شما شبانه روزی با معضل سگ‌های ولگرد رو به رو می‌شوید. شاید پرسیده شود که سگ‌های بیگناه و معصوم که آزارشان به کسی نمی‌رسد، چرا معضلی برای شهر اولین‌ها محسوب می‌شوند؟ پاسخ روشن این موضوع را می‌توان در تجربیات شهروندان نقاط مختلف تبریز از مواجهه با سگ‌های ولگرد جویا شد.

به گزارش نصر، با یک دور، گشت زدن در سطح شهر اولین‌ها، می‌توان متوجه شد که تعداد سگ‌های ولگرد این شهر طی ماه‌های اخیر، رشد فزاینده‌ای داشته است.
شاید یکی از دلایل اصلی آن مربوط به انس برخی از مردم با سگ‌ها و پرورش آن‌ها به وسیله غذا دادن و دلیل دیگر انتقال سگ‌های سایر شهرها به تبریز عنوان کرد.
همدردی تعدادی از شهروندان با سگ‌های ولگرد، غذا دادن به آن‌ها و تلاش برای اهلی کردن آن‌ها، تنها به افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد کمک می‌کند و باری اضافی بر روی دوش شهر می‌گذارد.
این نمود را شب‌ها بهتر و بیشتر می‌توان مشاهده کرد. وقتی که سگ‌ها به صورت گله‌ای در سطح خیابان‌ها و کوچه‌ها پرسه می‌زنند و صدای پارس گروهی آن‌ها، علاوه بر ایجاد فضایی وحشتناک، آلودگی صوتی را به همراه دارد.
معضلات سگ‌های ولگرد در تبریز به همین موارد منتهی نمی‌شود بلکه یک گام فراتر رفته و جان انسان‌ها را نیز تهدید می‌‎کنند.
حمله‌ گله‌ای و یا تکی سگ‌ها به افراد در خیابان‌ها به خصوص موقع شب و حتی روز روشن و هنگام پیاده روی زیر نورآفتاب از جمله مواردی است که بارها مشاهده شده است.
یکی از همین حوادث در منطقه باغشمال تبریز هنگام بازگشت یک پسر ۱۲ ساله با مادرش از کلاس فوتبال در هفته گذشته اتفاق افتاد. به بنا گفته پدر مبین صمدی (این پسر بچه) در گفت‌وگویی وقتی این مادر و فرزند در حال پیاده روی بودند، سگ به یکباره به سمت آن‌ها حمله کرده و پای مبین را بر دهان می‌گیرد و حتی چادر مادرش را نیز پاره می‌کند.
از آن جهت که این اتفاق در کنار پادگان مستقر در منطقه رخ داده، تعدادی از سربازان و اهالی محله به سمت آن‌ها دویده و سگ را فراری داده و جان کودک را نجات می‌دهند.    
تعدادی از اهالی محله که گویی جزو طرفداران پروپا قرص حقوق حیوانات هستند نیز بلافاصله به محل وقوع حادثه آمده و نمی‌گذارند کسی حتی نزدیک این سگ شود.
بنا به ادعای پدر مبین، این افراد حتی مقداری شیر برای سگ آورده و اذعان کرده‌اند که این سگ مادر، تعدادی توله دارد و نباید از آن محله برود.
در روایت دیگری نیز یک جوان ۳۷ ساله ساکن حوالی چهارراه لاله تبریز در گفت‌وگویی در تشریح تجربیات خود از مواجهه با سگ‌های ولگرد، گفت: به دلیل شرایط شغلی‌ام و کار در کارخانه مجبور هستم تا برای رفتن به سر کار، بعد از نصف شب سوار سرویس شوم. مسافتی بین منزل و محل سرویس وجود دارد که بایستی به صورت پیاده آن را طی کنم.
وی افزود: این مسافت را هر شب با ترس و لرز و نگران از هجوم گله‌ای سگ‌ها طی می‌کردم تا این‌که یک شب تعدادی سگ هار، پارس کنان به سمتم حمله کردند و پا به فرار گذاشتم اما هنگام فرار، پایم به سنگی گیر کرد و زمین خوردم. در همین حین که داشتم غزل خداحافظی را می‌خواندم، یک خودروی عبوری با مشاهده وضعیتم، به سمت سگ‌ها رانده و آن‌ها را ترساند و من را سوار کرد. از آن شب به بعد دیگر نتوانستم تنها از خانه خارج شوم.
وی ادامه داد: الان اعضای خانواده‌ام مجبور هستند تا حوالی ساعت چهار صبح با من بیدار شده و من را با خودروی شخصی به محل سوار شدن سرویس ببرند تا از حمله سگ‌ها در امان باشم.
یکی دیگر از شهروندان تبریزی که ساکن منطقه شهرک امام تبریز است نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تجربیات خود از سگ‌های ولگرد، اظهار کرد: هر شب و هر صبح حوالی ساعت ۱۲ الی سه بامداد که اغلب مردم در خواب هستند، صدای وحشتناکی از پارس گله‌ای سگ‌ها می‌شنویم و گاهی نیز به واسطه همین صداها با ترس از خواب می‌پریم.
وی افزود: سگ‌ها بیشتر به سمت کیسه‌های خرید به ویژه کیسه‌های سیاه رنگ حمله می‌کنند. چندین بار شده وقتی که مردم با کیسه خرید از سوپرمارکت محله خارج می‌شوند، سگ‌ها به سمت آن‌ها حمله کرده و کیسه‌ها را پاره می‌کنند.

وجود ۷۰۰۰ قلاده سگ ولگرد در تبریز
جواد صدیقی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، در این خصوص، اظهار کرد: علی رغم ادعای سازمان‌های حمایت از حقوق حیوانات که می‌گویند، حدود ۷۰۰ قلاده سگ در تبریز وجود دارد، اکنون حدود ۷۰۰۰ قلاده در سطح شهر داریم.
وی با بیان این‌که برخی افراد، سگ‌های ولگرد را از سطح شهرهای دیگر جمع آوری و به شهر تبریز انتقال می‌دهند، افزود: درخواست می‌کنیم که این سگ‌ها را حداقل به سازمان پسماند شهری تحویل دهند تا سگ‌ها به پناهگاه مربوطه انتقال یافته و عقیم و رهاسازی شوند. در این راستا آمادگی داریم تا سگ‌های ولگرد را از سایر شهرستان‌ها تحویل گرفته و عقیم سازی کنیم.
وی ادامه داد: شهرداری تبریز دارای دو پناهگاه مجهز به دامپزشک متخصص است که فرایند عقیم سازی سگ‌ها را با نظارت کامل دانشگاه علوم پزشکی تبریز از اتاق عمل و ریکاوری تا نگهداری و غذا انجام می‌دهد.
صدیقی گفت: علاوه بر کلینیک شخصی که در کنار این پناهگاه‌ها وجود دارد، کلینیک شهرداری با بیش از ۵۵۰۰ مترمربع نیز در مرحله تجهیز قرار داشته و تا شهریورماه آماده بهره برداری می‌شود.
انتهای پیام/
سگ‌ های ولگرد، تهدیدی برای جان شهروندان تبریزی خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار