رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان:

۹۶۳ هزار دلار کالا از آذربایجان‌شرقی به قزاقستان صادر شد

1402/04/26 - 16:27 - کد خبر: 96556 نسخه چاپی

نصر: رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به افزایش چشمگیر میزان تجارت این استان با قزاقستان در سه ماه نخست امسال، گفت: در این بازه زمانی به ارزش ۹۶۳ هزار دلار کالا به این کشور صادر شده است.

به گزارش نصر، محمدتقی هنربر روز دوشنبه در نشست میز تجاری قزاقستان در اتاق بازرگانی تبریز، افزود: میزان کل صادرات استان به این کشور در سال گذشته حدود ۴۴۵ هزار دلار است.
وی با تاکید بر لزوم شناسایی مشکلات و موانع پیش‌روی توسعه تجارت آذربایجان شرقی با قزاقستان، اظهار کرد: آذربایجان شرقی از ظرفیت بالایی در زمینه صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی به این کشور برخوردار است.
هنربر با اشاره به عضویت ایران در پیمان شانگهای ادامه داد: قزاقستان نیز عضو پیمان شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و می توان از این ظرفیت بالا برای برقراری ارتباط بهره برد.

قزاقستان از ظرفیت بالایی برای تبادلات تجاری برخوردار است
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با اشاره به برخی موانع پیش روی فعالان بخش خصوصی برای فعالیت تجاری با قزاقستان گفت: برخی از موانع مربوط به استانی، کشوری و پاره‌ای از مشکلات مربوط به کشور مقصد است.
طاهر روحی افزود: مشکلات استانی موجود در این مسیر در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان و کارگروه شورای اقتصاد و برنامه‌ریزی مطرح می شود تا برای رفع آن ها اقدامات لازم بعمل آید.
وی اظهار کرد: تبریز به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم و امکانات ترانزیتی، نسبت به سایر استان‌های کشور از پایه تجاری بالاتری برخوردار است و باید از این فرصت‌ها بهترین بهره را برد.

رفع تعهد ارزی عمده ترین دغدغه تاجران برای انجام تبادلات تجاری با کشورهای خارجی است
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز نیز در این نشست با بیان اینکه رفع تعهد ارزی عمده‌ترین دغدغه تاجران استان برای انجام تبادلات تجاری با کشورهای خارجی است، گفت: با ادامه این روند در آینده نه چندان دور شاهد ورشکستگی تعداد زیادی از شرکت‌های کوچک و متوسط خواهیم شد.
سیدیوسف حسینی، با اشاره به اعمال برخی خودتحریمی‌های متعدد در داخل کشور، افزود: پس از بروز جنگ بین روسیه و اوکراین، فرصتی طلایی برای تجارت ایران با روسیه فراهم شده است.
وی با تاکید بر اینکه باید بازار قزاقستان را برای انجام تبادلات تجاری حفظ کرد، اظهار کرد: برخی سیاست‌های نادرست دولت از جمله اخذ تعرفه گمرکی نامتعارف در هنگام صادرات، باعث از بین رفتن این فرصت شده است.
میز تجاری قزاقستان با هدف شناسایی مشکلات و افزایش مبادلات تجاری با قزاقستان و تسهیل شرایط صادرات به این‌ کشور تشکیل شد و صادرکنندگان محصولات به این کشور، صادرات از طریق کشور واسطه به دلیل فراهم نبودن امکان صادرات مستقیم به قزاقستان، وجود برخی مشکلات در شبکه ریلی، کمبود واگن و اخذ تعرفه‌های نامتعارف در حوزه ریلی در داخل کشور را از عمده چالش های صادرات به قزاقستان اعلام کردند.
صادرات خشکبار و صیفی‌جات (به خصوص در فصول سرد به قزاقستان)، سنگ و مصالح ساختمانی، فرش و تابلو فرش از جمله ظرفیت های صادراتی آذربایجان شرقی به قزاقستان است.
انتهای پیام/
۹۶۳ هزار دلار کالا از آذربایجان‌شرقی به قزاقستان صادر شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار