نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

سنگر مساجد بر اساس نیازهای روز جامعه حفظ و تقویت شود

1402/04/25 - 13:49 - کد خبر: 96475 نسخه چاپی

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، مساجد را سنگر مهمی در تمامی وقایع فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... دانست و خاطرنشان کرد: مساجد ضمن نقش آفرینی در پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از مهمترین مراکز پشتیبانی و اعزام رزمندگان دفاع مقدس به جبهه های حق علیه باطل بودند و سنگر مساجد بر اساس نیازهای روز جامعه حفظ و تقویت شود.

به گزارش نصر، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم روز یکشنبه، ۲۵ تیرماه، در آیین افتتاح مسجد میللی سیدالساجدین (ع) در محله تاریخی سرخاب تبریز با اشاره به اهمیت ساخت مسجد در آیات و احادیث، اظهار کرد: ساخت مسجد و رونق مساجد در روایات مورد تاکید بوده و خداوند وعده پاداش اخروی قابل توجهی برای خیرین مسجدساز داده است.
وی با تقدیر از متولیان ساخت مسجد میللی که یکی از منحصربفرد ترین مساجد تاریخی تبریز بوده ولی متاسفانه تخریب شده بود، افزود: احیای این مسجد به صورت تاریخی، اقدام ارزشمند و قابل تقدیر است چراکه این مسجد، سابقه تاریخی تبریز در وحدت ادیان ابراهیمی و مذاهب اسلامی را نشان می‌دهد.
وی گفت: در زمان پیامبر گرامی اسلام (ص)، مساجد محل رسیدگی به مسایل دینی و مشکلات دنیوی مردم بود و حتی قضات نیز در مساجد به قضاوت می پرداختند لذا مساجد به مرکز تصمیم گیری و تصمیم سازی جامعه تبدیل شده بود که این محوریت باید بر اساس نیازهای روز جامعه، حفظ و تقویت شود.
 آل هاشم با تاکید بر اینکه مساجد محل تربیت شهدا و نخبگان بسیاری بوده است، تصریح کرد: اکنون هم باید مساجد در حوزه های مختلف بویژه جنگ های شناختی و بصیرتی پیشقدم باشند و جوانان و نوجوانان نقش آفرین اصلی مساجد باشند.
حجت الاسلام سیدکاظم زعفرانچی هم به عنوان متولی ساخت مسجد سیدالساجدین (ع)، در حاشیه این مراسم، با اشاره به اینکه مسجد میللی شاید یکی از مهم‌ترین و در عین حال، منحصربه‌فردترین مساجد ایران و جهان اسلام و نماد اتحاد ادیان و دو مذهب شیعه و سنی در تبریز بوده‌ است، گفت: این مسجد با توجه به واقع‌شدن تبریز در مسیر جاده ابریشم در پی ایجاد اتحاد و تقریب بین ادیان و مذاهب احداث گردیده بود.
وی با بیان اینکه احتمال می‌رود بنای مسجد، مربوط به سال‌های پس از دوره صفوی و زمان حکومت نادرشاه افشار باشد، افزود: پس از تخریب ساختمان این مسجد در سال ۱۳۷۵، روند احداث آن پس از دو دهه مخروبه بودن، با همت و اراده خیرین در سال ۱۳۹۷ آغاز شد و بالاخره امروز در تیرماه ۱۴۰۲ نوسازی و بازسازی شد.
زعفرانچی در پایان، نام مسجد «میللی» را به علت وجود گلدسته‌های «میل» ‌مانند آن دانست و خاطرنشان کرد: تلاش تیم فنی و اجرایی این مسجد این بوده که مسجد به شکل سابق احیا شود و بتوانیم تاریخ و هویت تبریز را حفظ و احیا کنیم.
انتهای پیام
سنگر مساجد بر اساس نیازهای روز جامعه حفظ و تقویت شود خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار